Un robot no pot suplir al 100% el paper d’un ésser humà, però si pot facilitar la vida al nostre dia a dia i, principalment, en el món industrial i logístic. Aquest últim àmbit és el punt d’origen de Robotnik, una firma nascuda a Paterna (País Valencià) l’any 2002 que desenvolupa i fabrica plataformes robòtiques mòbils.
En una primera fase, l’empresa va centrar els seus esforços en el camp de l’automatització i la robòtica industrial. Amb el pas del temps, el lideratge internacional també ha arribat a partir de l’aposta per la robòtica de serveis, mecanismes moguts de forma autònoma o parcial.
El 85% de l’activitat de Robotnik, tant producte propi com projectes, es col·loca als mercats estrangers: França, Regne Unit, Alemanya, Estats Units, Xina, Corea del Sud i el Japó.
Google, HP, Pioneer, Intel, ID Logistics o Honda són algunes de les multinacionals que s’aprofiten de la tecnologia de la firma valenciana. “A la nostra seu central (Paterna) tenim el departament d’R+D, on neixen les idees i després les posem en pràctica a tot el món”, apunta María Benítez, directora de màrqueting. Actualment, Robotnik compta amb una plantilla de 70 persones, el 90% de les quals són enginyers.
La presència a Catalunya
Des del passat mes de març, Robotnik és membre de l’ecosistema DFactory del Consorci de la Zona Franca de Barcelona. La tecnologia de l’empresa valenciana forma part d’un laboratori col·laboratiu de robòtica, amb una superfície de 280 metres quadrats, que serveix per provar i validar noves habilitats robòtiques.
Robotnik és membre de l’ecosistema DFactory del Consorci de la Zona Franca
En paral·lel a les aliances amb el sector públic, la xarxa de clients de Robotnik a Catalunya segueix el mateix patró que a la resta del món: firmes industrials, transports de mercaderies i logística. “Treballem molt la robòtica industrial, però en els darrers temps, la robòtica col·laborativa s’ha consolidat com una alternativa més econòmica.”, descriu Benítez. El complex del DFactory ocupa una superfície total de 100.000 metres quadrats i és un espai de referència per la indústria 4.0, així com un punt de trobada de petites i mitjanes empreses, multinacionals i start-ups.
L’estratègia de Robotnik
Al mercat europeu, Robotnik gestiona en solitari tot el seu negoci. Fet que canvia en zones com el continent asiàtic. “Tenir un soci local i de confiança, per exemple a la Xina, ens ajuda a trencar totes les barreres d’entrada”, exposa María Benítez. Més enllà de la seu central de 7.000 metres quadrats a València, Robotnik compta amb dues oficines a Xangai i Singapur. Durant aquest 2022, les vendes han arribat a 5.000 robots i 60 projectes d’R+D. Abans de tancar l’any, la previsió de la tecnològica és assolir una xifra de negoci de 9 milions d’euros.
La previsió de la tecnològica és assolir una xifra de negoci de 9 milions d’euros
Precisament la Xina i el seu paper en l’actual context geopolític que viu el món, després de la pandèmia de la COVID-19 i l’esclat de la guerra d’Ucraïna, ha protagonitzat una nova edició de la Setmana de la Internacionalització d’Acció, l’organisme de la Generalitat dedicat a la promoció de l’economia catalana a l’exterior. Els experts que han participat en el debat certifiquen com el gegant asiàtic vol guanyar pes amb un sistema internacional propi de pagaments i comerç, però a la vegada queda exposat a les següents febleses: Crisi del sector immobiliari, política de COVID Zero o dificultats amb la producció energètica.