Si es pregunta a la majoria de les persones quina és la millor marca de rellotges de polsera del món, la resposta normalment serà Rolex, un símbol d'estatus. Rolex és una de les marques de luxe més admirades i usada per personatges des de Winston Churchill fins a James Bond. El Rolex més car venut en una subhasta va superar els 17 milions de dòlars, però per què són tan cars? Es tracta d'una marca amb un potent màrqueting o són realment valuoses les peces que componen aquests rellotges icònics? Per què són tan cars els rellotges Rolex?
Els preus d'un rellotge Rolex mecànic comencen entorn dels 3.700 euros, el de l’Oyster per a dona, i el James Bond Submariner ronden els 5.700 euros. El Daytona costa al voltant de 9.500 euros, pujant de gamma, un Daytona platí amb diamants blaus costa més de 57.500 euros. Rolex va començar quan Hans Wilsdorf va fundar una empresa de distribució de rellotges a Londres. En aquella època, els rellotges de polsera eren imprecisos. Però l'empresari alemany somiava en fabricar un rellotge que no sols fos precís sinó també elegant. Va utilitzar petites peces fabricades per una firma rellotgera amb seu a Bienne, Suïssa.
Es tracta d'una marca amb un potent màrqueting o són realment valuoses les peces que componen aquests rellotges icònics?
L'empresa es va concentrar en la qualitat de la mercaderia i la seva cerca de la precisió cronomètrica finalment va conduir a un producte reeixit. El 1910, un rellotge de polsera Rolex va ser el primer del seu tipus a rebre el certificat suís de precisió del centre oficial de classificació de rellotges de Bienne. El 1914, l'Observatori Q de la Gran Bretanya va atorgar a Rolex el certificat de Classe A. En aquella època, aquesta certificació només es concedia als cronòmetres marins. A partir d'aquest moment, Rolex va ser una marca associada a productes d'alta qualitat.
El 1919, Rolex va traslladar la seva seu a Ginebra i el 1926 ja havien llançat l’Oyster. Aquest va ser el primer rellotge de polsera resistent a l'aigua amb caixa segellada per protegir les peces internes. A l'any següent, una nedadora anglesa anomenada Mercedes Gleitze va creuar el Canal de la Mànega portant un Oyster. El rellotge va sobreviure al viatge de 10 hores i va romandre en bon estat de funcionament a l'altre costat del canal. Aquest és un exemple de les excel·lents estratègies inicials de màrqueting i marca de l'empresa.
I la cosa va seguir. El 1933, un equip d'exploradors va sobrevolar l'Everest I què portaven al canell? Un Rolex. Sir Edmund Hillary va escalar l'Everest amb un Rolex. En aquell moment, la marca estava ben establerta com el rellotge de polsera usat per persones d'alt rendiment. Aquest era el rellotge per als guanyadors, els trencadors de rècords i els aventurers.
Les peces dels rellotges són cares de fabricar, les peces són petites i tenen una alta taxa d’error durant el procés de fabricació
Una curiositat: quan Wilsdorf va morir el 1960 va deixar en herència l'empresa a la Hans Wilsdorf Foundation, de manera que la marca de luxe és, de facto, una organització sense ànim de lucre. Rolex continua liderant el mercat de rellotges de polsera en l'actualitat. Cada rellotge que surt de la fàbrica de Bienne es prova amb alts estàndards. També són provats per l'Institut Suís de Proves de Cronòmetres, de manera independent, on cada rellotge obté el títol de cronòmetre superlatiu.
Les peces dels rellotges són cares de fabricar, les peces són petites i tenen una alta taxa d’error durant el procés de fabricació. Aquestes peces han de muntar-se a mà i els suïssos tenen un dels costos laborals més alts del món. A més, els materials són cars d'adquirir. Rolex utilitza acer 904L en lloc de l'acer 316 L estàndard del mercat de luxe, i això augmenta el cost de fabricació. Rolex va haver de reemplaçar la majoria de les seves màquines i eines de producció quan va passar a l'acer 904l. La casa fabrica entre 800.000 i un milió de rellotges cada any, i els fa tots ella mateixa, inclosa la fosa d'or i acer al més pur estil fordià, controlant tots els passos de la fabricació i sense subcontractar cap pas.
La prova que els rellotges Rolex són valuosos és que el seu preu de revenda és similar al seu preu minorista, any rere any i dècada rere dècada. De fet, un Rolex Daytona d'acer inoxidable que va pertànyer a l'actor Paul Newman ostenta el títol de ser el rellotge més car mai venut en una subhasta. La casa de subhastes Philips de Nova York va vendre el rellotge per 17,8 milions de dòlars, superant el rècord anterior de 5 milions de dòlars de, precisament, un altre Rolex.