Ryanair torna a créixer. La companyia aèria de baix cost va tancar el seu any fiscal amb uns beneficis de 1.920 milions d'euros. Es tracta d'un 34% més respecte de l'exercici anterior, quan va deixar enrere les pèrdues i va guanyar 1.428 milions. No és l'únic indicador que va augmentar considerablement: també ho va fer el trànsit aeri, que va pujar un 9%. En total, Ryanair va transportar 183,7 milions de passatgers i va incrementar un 15% els ingressos per cadascun d'ells, tot i els retards produïts pel lliurament de les comandes d'avions per part de Boeing.
En concret, l'empresa va tancar el seu any fiscal el passat 31 de març, però ha publicat els seus resultats aquesta setmana. A l'informe s'observa un repunt notable a la facturació, que es va enfilar fins als 13.440 milions, un 25% més respecte dels 10.780 de fa un exercici. Un any més, Ryanair va esdevenir l'aerolínia que més viatgers va moure des de i fins a l'estat espanyol.
La facturació de Ryanair puja un 25% tot i l'augment de la factura del combustible (+32%) i les despeses operatives (+24%), a més del retard del lliurament dels Boeing
Pel que fa a les despeses, la companyia va augmentar la factura del combustible en un 32%. Enguany, la xifra va assolir els 5.140 milions d'euros. També van pujar un 24% les despeses operatives, relacionades amb el personal i els lliuraments de Boeings. Ara, els requisits de combustible per al 2025 estan coberts en més del 70% a un preu lleugerament inferior a 80 dòlars per barril i el 80% de les despeses operatives en euros/dòlars estan coberts en 1,11 dòlars. Ryanair ha indicat que aquesta posició de cobertura assegura aproximadament 450 milions d'estalvi en combustible.
Un 2025 de més creixement
Per mercats, l'italià va ser el que més va contribuir amb 2.853 milions a la facturació de la companyia, un 20% més; seguit per l'espanyol, amb 2.416 milions; i el britànic, amb 2.031 milions d'euros, cosa que representen pujades del 28% i el 27%, respectivament. A més, de cara al proper exercici fiscal, l'aerolínia preveu transportar entre 198 i 200 milions de passatgers, un 8% més, a condició que el fabricant nord-americà Boeing compleixi el calendari de lliurament d'avions abans de finals d'aquest any. Actualment, Ryanair té una flota de 146 B737 Gamechangers i ha confiat que aquesta augmentarà a 158 a finals de juliol, 23 menys del contractat fins ara.
En un comunicat, el conseller delegat de la companyia, Michael O'Leary ha demanat la Comissió Europea una "reforma urgent" de l'espai aeri europeu. En concret, O'Leary s'ha adreçat a la presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen, per tal que "defensi el mercat únic de viatges aeris". D'aquesta manera, la companyia aèria assegura que es protegirien els sobrevols durant les vagues de controladors aeris. Ryanair ressalta que durant el 2023 a Europa hi va haver 67 dies de vagues de controladors, que van provocar "milers" de cancel·lacions de vols "evitables" en origen o destí Espanya, Alemanya, Itàlia i el Regne Unit.