• Empresa
  • Ryanair: cobrar per la maleta de mà és il·legal

Ryanair: cobrar per la maleta de mà és il·legal

Un jutjat condemna l'aerolínia a tornar 20 euros a una passatgera que volia embarcar una maleta i una bossa de mà, una sentència que crea jurisprudència

Passatgers de Ryanair fan cua a un mostrador de l'aerolínia | Europa Press
Passatgers de Ryanair fan cua a un mostrador de l'aerolínia | Europa Press
Redacción VIA Empresa
Barcelona
21 de Novembre de 2019

Cobrar per embarcar una maleta de mà a un avió és il·legal. El jutjat mercantil número 13 de Madrid ha condemnat Ryanair per fer pagar 20 euros a una passatgera que volia pujar una maleta de mà a l'avió a més de la seva bossa. La magistrada considera a la sentència que és una mesura "abusiva" i obliga l'aerolínia a tornar-li l'import. 

 

Això no vol dir que la companyia irlandesa ja no podrà cobrar en aquests casos, ja que es tracta d'un cas particular i no d'una acció col·lectiva, sinó que quan altres viatgers emprenguin un procés judicial en el mateix sentit, podran aportar aquesta sentència com a prova. És a dir, crea jurisprudència. Per tant, Ryanair pot decidir si simplement retorna els diners a aquesta passatgera o si elimina aquest cobrament en tots els casos per a la tarifa estàndard.  

De fet, ja ha anunciat que "la sentència no afectarà la política d'equipatges". La companyia entén que és "un cas concret que ha malinterpretat" la seva llibertat comercial de determinar la mida de l'equipatge de cabina. 

 

Una "simple bossa d'escasses dimensions" no es pot considerar un embalum, ja que "es pot ubicar perfectament a la part inferior del seient de davant", indica l'auto. Aquesta conducta "no està emparada" per la norma comunitaria que permet a les aerolínies fixar tarifes lliurement pels seus serveis. La sentència és ferma i no admet recurs. 

Sense danys morals

Tot i així, la jutgessa admet només parcialment la demanda de la consumidora, que també demanava una indemnització de 10 euros per danys morals, per la "ràbia i impotència d'haver d'assumir un cost que inicialment no tenia previst i veure que la maleta que volia portar amb ella a la cabina" anava a la bodega.  

Els fets van passar en un vol de Ryanair de Madrid a Brussel·les, quan la tripulació de terra va veure que la passatgera no tenia una tarifa priority i va considerar que havia de pagar 20 euros per una peça d'equipatge de mà extra.