Ryanair es desploma a borsa

L'aerolínia 'low cost' més gran d'Europa acumula un descens de gairebé el 20% en les últimes setmanes

Un punt d'informació de Ryanair a l'aeroport del Prat | ACN
Un punt d'informació de Ryanair a l'aeroport del Prat | ACN
Europa Press
Dublín
11 d'Agost de 2018

Les accions de Ryanair s'han desplomat aquest divendres més d'un 4% en la Borsa d'Irlanda, fins a situar-se per sota dels 13 euros, com a conseqüència de la vaga convocada pels pilots de Suècia, Bèlgica, Irlanda, Holanda i Alemanya, que ha obligat a cancel·lar 396 operacions al llarg de la jornada.

 

En concret, els títols de Ryanair han tancat la sessió d'aquest divendres en els 12,98 euros, el seu nivell més baix des de principis de novembre de 2016, després de caure un 4,17% en comparació dels 13,55 euros en els quals va tancar el dijous.

 

L'aerolínia acumula un descens de gairebé el 20% en les últimes setmanes com a conseqüència de les dues vagues convocades aquest estius a Europa pels treballadors de l'aerolínia. En concret, els títols de Ryanair es deixen un 19,1% en comparació al passat 17 de juliol, quan van arribar als 16,04 euros.

Escac a la credibilitat

L'analista de XTB, Jorge López, ha destacat la "difícil situació a la qual s'enfronta" la companyia aèria després que les actuacions judicials per part de la companyia no hagin impedit la gran mobilització dels seus treballadors.

"Les veus s'han elevat respecte a la gestió de l'aerolínia, recalcant la dubtosa credibilitat i les febleses que mostra aquest model de negoci low cost, que més que garantir un servei adequat, garanteixen una precarietat laboral i està fora de la regulació que sí tenen altres aerolínies, sent les espanyoles unes de les perjudicades", ha incidit.

López: "Sembla que els núvols envaeixen el seu cel empresarial"

En aquest context, ha advertit que si Ryanair continua sense solucionar aquesta situació, es podria estendre el seu comportament negatiu en borsa. Així, ha remarcat que el pla estratègic de la companyia ha estat "bastant clar" des del seu llançament, però el model de negoci podria tornar-se en contra seva, ara que va sent "més madura i el seu volum de negoci s'ha incrementat". "Sembla que els núvols envaeixen el seu cel empresarial", ha postil·lat.

Cap vaga?

Des que al desembre de l'any passat Ryanair acceptés els sindicats, la política laboral de la companyia, que fins a aquest moment es vanagloriava de no haver sofert cap vaga en les seves més de 30 anys d'història, no ha canviat, i els seus treballadors li ho estan fent saber.

De fet, l'escassetat d'avanços en matèria laboral en aquests nou mesos és un dels principals motius que els pilots de Bèlgica, Irlanda, Suècia, Alemanya i Holanda, que han parat aquest divendres, han sostingut.

Entre les seves principals demandes estan la revisió salarial, eliminació de la figura del fals autònom i de les subcontractes i l'aplicació de la legislació laboral local en lloc de la irlandesa. Però Ryanair, que treballa amb un "model de negoci" en el qual els costos de personal són intocables les considera "irracionals".