Ryanair ha registrat un benefici net de 319 milions d’euros en el seu primer trimestre fiscal, finalitzat el passat 30 de juny, un 20% menys que els 397 milions d’euros assolits durant el mateix període de l’exercici anterior, segons ha informat la companyia en un comunicat.
L’aerolínia low cost ha presentat resultats dos dies abans de l’inici de la vaga de tripulants convocada pel 25 i 26 de juliol a Espanya, Portugal i Bèlgica. Segons ha comunicat la companyia irlandesa, Ryanair ha elevat un 9% la xifra de negocis entre l’abril i el juny, fins als 2.079 milions d’euros.
El director executiu de Ryanair, Michael O’Leary, ha atribuït la caiguda dels beneficis a la baixada dels preus dels bitllets d’avió, a l’absència de la part de la Setmana Santa (que aquest any ha caigut el març) i a l’augment del cost del combustible i dels salaris dels pilots.
Aquesta Setmana Santa al març ha provocat que en el primer trimestre fiscal el preu mitjà dels bitllets de Ryanair s’hagi reduït un 4%, fins als 38,68 euros.
O’Leary també ha apuntat que l’aerolínia ha hagut que fer front a 2.500 cancel·lacions (450.000 passatgers) a causa de la falta de controladors a diferents aeroports, tant per la carència de personal al Regne Unit, Alemanya i Grècia, com per les vagues a França.
L’aerolínia irlandesa, que adverteix que Europa està experimentant un excés de capacitat, ha transportat durant el període 37,6 milions de passatgers, un 7% més que en el seu primer trimestre del passat exercici. A més, ha registrat un 96% d’ocupació.
Vagues a Espanya, Portugal i Bèlgica
Ryanair ha assenyalat que l’augment del cost dels pilots, una de les raons de la retallada de beneficis, es deu a un repunt del 20% en cinc anys pels seus pilots de Boeing 737.
No obstant això, tot i haver acceptat signar els acords amb pilots i tripulants de cabina al Regne Unit, Itàlia i Alemanya, Ryanair afirma haver sofert vagues “innecessàries” de pilots a Irlanda. Aquesta setmana, la companyia s’enfronta a noves aturades de 48 hores a Espanya, Portugal i Bèlgica.
“Esperem més vagues durant la temporada d’estiu perquè no podem concedir demandes irracionals que comprometin els baixos preus dels nostres bitllets o el nostre model altament eficient”, ha avançat O’Leary.