• Empresa
  • Ryanair: els pilots demanen eliminar el "buit legal" dels contractes irlandesos

Ryanair: els pilots demanen eliminar el "buit legal" dels contractes irlandesos

Els tripulants de la 'low cost' demanen eliminar la pràctica d'aplicar la legislació laboral que més convé a la companyia

La companyia Ryanair aplica la legislació laboral irlandesa
La companyia Ryanair aplica la legislació laboral irlandesa
Redacció i Agències
Barcelona
13 d'Agost de 2018

Ryanair i els seus pilots irlandesos es reuneixen aquest dilluns sota la mediació de Kieran Mulvey, en un intent per resoldre les diferències entre el col·lectiu i la companyia que han donat lloc a cinc vagues al juliol -l'última divendres passat en una acció conjunta en altres països europeus- i evitar la convocatòria de noves aturades. Els treballadors de l'aerolínia protesten perquè la companyia low cost aplica la legislació laboral irlandesa indistintament de la base dels seus treballadors. En aquest sentit, la Federació Internacional dels Treballadors del Transport (ITF) i la Federació Europea dels Treballadors del Transport (ETF) han demanat a la Unió Europea que actuï per eliminar el "buit legal" que permet a companyies aèries com Ryanair aplicar la legislació laboral que més els convé en comptes de la del país en el qual viuen els seus treballadors.

 

Així ho han fet saber a les autoritats europees mitjançant una carta remesa a la comissària de Transport de la Unió Europea, Violeta Bulc; la comissària d'Ocupació i Assumptes Socials, Marianne Thyssen; la presidenta del comitè del Transport de l'Europarlament, Karima Delli, i el president del Consell Europeu de Transport, Norbert Hofer.

En la missiva, els sindicats atribueixen precisament a aquest "buit legal" les vagues succeïdes aquest estiu a Ryanair, i critiquen que la Comissió suggereixi que els treballadors han de solucionar l'assumpte de la nacionalitat dels seus contractes mitjançant la negociació amb les seves respectives empreses, perquè la legislació no contempla "explícitament" aquest punt.

 

ITF i ETF argumenten contra aquesta decisió de les autoritats que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ja ha sentenciat fins a tres vegades a favor que els treballadors d'aviació siguin contractats al país en el qual desenvolupen la seva activitat.

Així mateix, critiquen que la comissària de Transport es comprometés el juliol del 2017 a redactar un Paquet Social de l'Aviació per millorar les condicions de treball en el sector aeri per a començaments del 2018, cosa que, ja a mitjans d'any, encara no ha passat.

Controlar la subcontractació

Una altra de les reclamacions de les organitzacions sindicals és que es controli l'ús d'empreses paral·leles per subcontractar els treballadors. Així, exigeixen que s'aclareixi i es defineixi de manera "raonable" fins on poden arribar les funcions temporals de la tripulació d'un avió.

La intenció és lluitar contra el dúmping en el sector que fan aerolínies com Ryanair, sobre la qual els sindicats han criticat les seves "amenaces" a treballadors per l'acomiadament o transferència de 300 treballadors a Irlanda després de les vagues.

"Aquesta irresponsable i inmadura resposta als seus treballadors suggereix que Ryanair té un llarg camí per davant abans de ser considerat un ocupador just", manifesten en la carta, en la qual lamenten la poca actitud de diàleg de la seva actual junta directiva.

Un mediador expert

Mulvey, el mediador triat per Ryanair i acceptat per l'Associació de Pilots de Línies Aèries d'Irlanda (IALPA, per les seves sigles en anglès), és un polític retirat especialitzat en aquest tipus de conflictes que ha format part durant 25 anys de la Comissió de Relacions Laborals del Parlament Irlandès.

Ryanair va proposar la setmana passada Mulvey després de les trucades realitzades des de Forsa, sindicat que representa als pilots i matriu de l'IALPA, per instar a buscar una mediació que desbloquegi les converses.

Prop de 100 dels 350 pilots irlandesos de Ryanair van secundar la vaga del 10 d'agost, la major vaga de la història de Ryanair, a la qual es van unir pilots de Bèlgica, Suècia, Alemanya i Holanda amb un balanç de gairebé 400 vols cancel·lats i 67.000 passatgers afectats, segons les xifres aportades per la major aerolínia de baix cost d'Europa.

El portaveu de l'IALPA-Forsa, Bernard Harbor, ha confiant que la disputa pugui resoldre's, però ha advertit que "encara existeixen diferències significatives entre les dues parts".

"No volem vagues, volem evitar les vagues", ha afirmat Jacobs. "Odiem cancel·lar qualsevol vol o interrupció als nostres clients", ha dit, i va agregat que l'aerolínia estava fent un bon progrés amb els sindicats a través d'Europa.

El pla d'ajust complica la disputa

La disputa se centra en l'exigència d'un sistema "just i transparent" per part dels pilots per a la transferència de personal entre les bases europees de Ryanair, al que s'afegeix el pla anunciat per la companyia amb el qual retallarà un 20% la seva flota a Irlanda (de 30 a 24 avions a partir del 28 d'octubre).

Ryanair xifra en 100 pilots i 200 tripulants de cabina (TCP), l'impacte de la mesura encara que va mostrar la seva intenció de negociar per minimitzar els possibles acomiadaments.

Harbour va afegir que l'amenaça d'acomiadaments a Ryanair havia complicat la disputa, si bé el sindicat s'ha compromès a no anunciar aturades mentre es mantinguin les converses.

Del seu costat, el director de Màrqueting de Ryanair, Kenny Jacobs, va dir que espera que després d'una vaga "injustificada" la mediació permeti avanços. "Esperem que s'elimini qualsevol interferència no desitjada per part de pilots aliens a Ryanair. Esperem que *Forsa ho prengui més de debò i, en última instància, esperem que aquest procés sigui reeixit", va afirmar.

L'aerolínia acumula un descens de gairebé el 20% en Borsa les últimes setmanes com a conseqüència de les dues vagues convocades aquest estiu a Europa pels treballadors de l'aerolínia.