Cada cop és més comú veure per les ciutats la gent voltar amb petits vehicles impulsats per un motoret. De les bicicletes convencionals es va passar a les bicicletes elèctriques i dels patinets, scooters, patins i un llarg etcètera de micro vehicles amb rodes, s’ha passat als segways, hover boards i als patinets elèctrics, l’última moda en micromobilitat i que per comoditat, sostenibilitat i funcionalitat, ha arribat per quedar-se. El nou mercat de micromobilitat elèctrica ha fet aflorar diverses marques i empreses emergents, i una d’elles, Sabway, té el seu origen a Sabadell.
Sabway és una startup especialitzada en micromobilitat elèctrica i sostenible. Nascuda l'any 2015 amb el sector encara per desenvolupar, Sabway ha crescut i evolucionat, passant de ser un proveïdor per a majoristes, a l'operador global que és avui. "Tot va sorgir a partir d'una ruta entre germans amb Segway per Barcelona", explica Francesc Alonso, cofundador i CEO de la startup catalana. Allà, la família Alonso Mollà va descobrir el món de la micromobilitat elèctrica, el final de la patent de Segway i a partir d'aquí van començar a moure els fils que l'han portat a ser una de les empreses emergents amb les quals treballa Barcelona Activa. "A través d'un contacte vaig estar a la Xina i vaig parlar amb un parell de marques i el negoci dels patinets elèctrics va començar a evolucionar molt de pressa", ha afegit Alonso. Set anys després, el que va començar com una botiga a Sabadell, compta amb 42 locals repartits per Catalunya, Espanya i fins i tot Argentina, i la idea és anar-se expandint també a altres països estrangers.
“Hem entès la necessitat de l’usuari i hem deixat de tractar el patinet com una joguina o un electrodomèstic”
Però, i com ho ha fet Sabway, una empresa familiar de Sabadell -d’aquí el nom- fundada per tres germans i una mare, per penetrar en un mercat tan competitiu i a l’alça com el de la micromobilitat? La resposta és ben senzilla i clara: “Hem entès la necessitat de l’usuari i hem deixat de tractar el patinet com una joguina o un electrodomèstic. Per nosaltres és un vehicle”, ha explicat Alonso.
De proveïdors a franquícia
La història de Sabway es remunta al 2015, amb els seus principis i un model de negoci inicial que no va funcionar. Sabway va iniciar-se com una petita botiga de Sabadell, però la micromobilitat elèctrica no tenia un canal de venda i necessitava visibilitzar-se d'alguna forma. "Quan vam començar a créixer vam entendre que la plataforma i el sector natural per potenciar el nostre producte era el sector de la bicicleta, però contràriament al que vam pensar, cap botiga ens va acceptar el producte", explica Alonso. "Les botigues d'electrodomèstics com Miró i altres grans cadenes van ser les que es van interessar", ha afegit. Però i quin va ser el problema de convertir Sabway en un proveïdor per a grans magatzems i empreses de renom i amb una àmplia cartera de clients? "La manca de coneixement del producte i la nul·la postvenda. Ens vam adonar que no era un canal viable", sentencia Alonso.
El principal valor que Sabway atorga respecte a la competència és l'especialització i la seva "filosofia de taller i concessionari"
"Com més veníem, més pèrdues teníem", ha explicat el CEO de Sabway. "Els treballadors d'aquestes grans cadenes no coneixen el producte, a vegades no el saben vendre o no el saben configurar", ha ampliat. Dels patinets que Sabway venia a les botigues d'electrodomèstics per tal de posicionar en el mercat, molts retornaven amb suposats defectes que res tenien a veure amb les competències de l'empresa sabadellenca i molt amb la manca de formació i eines d'aquestes botigues per tal de configurar i vendre'ls correctament. "Les grans cadenes moltes vegades imposen les seves condicions", es queixa Alonso, que amargament també ha declarat com tots els productes retornats a Sabway acabaven suposant pèrdues econòmiques. És per això que l'any 2019 van decidir canviar completament el model de negoci, reestructurar l'empresa i franquiciar-la.
"Ens hem adaptat. El 2019 vam fer canvi de model important, vam deixar de vendre, vam perdre un 90% de la facturació i vam decidir formar una franquícia", ha explicat Alonso. Sabway ara forma el seu personal especialitzat: després d'haver passat per tota l'experiència negativa dels inicis, han entès que "el patinet elèctric és un vehicle i se l'ha de tractar com a tal". El principal valor que atorga respecte a la competència és l'especialització i la seva "filosofia de taller i concessionari".
Una expansió global
Totes les botigues de la marca compten amb serveis postvenda en cada una d'elles, patinets de prova per tastar el producte abans de comprar-lo, serveis de reparació en 24 hores -com a contrapunt a les grans superfícies amb serveis postvenda centralitzats i molt lents-, patinets de cortesia pels usuaris per substituir de forma momentània aquells que estiguin en reparació i una gran gamma de productes de diferents qualitats, tant de la marca Sabway -compten amb deu models- com d'altres marques, per oferir-li a l'usuari qualsevol possibilitat segons les seves necessitats.
La bona acollida que ha rebut aquest model de negoci els ha fet plantejar una expansió global que van començar l'any passat i que en aquest 2023 els hauria de portar a diferents països d'Europa.
“La facturació ha crescut un 50% respecte a 2021 i els beneficis, així com el nombre de botigues obertes, s’han duplicat”
"Ara mateix comptem amb 42 franquícies i és que n'hem obert 40 els dos últims anys. Treballem en investigació, desenvolupament i recerca a Saragossa i produïm a Xangai perquè com tots els materials, motors i bateries es produeixen a la Xina, acoblar ho hem de fer allà també, no tindria sentit fer-ho aquí", ha explicat Alonso sobre el funcionament de l'empresa.
A més, “hem fet una prova a Argentina, on hem obert una botiga. Allà el model de negoci canvia una mica i és que també hem hagut d’obrir un magatzem perquè gestionar-ho des del de Sant Joan Despí era inviable”. La d’Argentina es tracta de la primera franquícia de Sabway fora de l’Estat, però no serà l’última. La intenció és obrir quatre o cinc botigues més a Portugal pròximament i explorar, com s’ha fet a Argentina, el mercat italià.
A la recerca del 'break even'
Un altre objectiu de cara a 2023 és assolir el break even. Els canvis generats per la reestructuració de 2019 i les pèrdues acumulades durant els primers exercicis són part de l'experiència passada de l'empresa sabadellenca i és que les bones xifres de facturació dels darrers dos anys col·loquen Sabway en posició de generar els seus primers beneficis històricament. Això no significa que aquesta startup catalana no hagi facturat encara per sobre del preu de cost, però fins ara, la motxilla dels primers anys (2017 i 2018 van ser de fortes pèrdues) era prou important per generar un benefici a llarg termini.
El 2021 va ser el primer any amb ingressos superiors a les despeses i en el 2022 Sabway ho ha incrementat. Entre totes les botigues de la companyia s’han venut 5.000 patinets el darrer any. “La facturació ha crescut un 50% respecte al 2021 i els beneficis, així com el nombre de botigues obertes, s’han duplicat”, ha rematat Alonso.