Una empresa centenaria i que manté l'oferta de productes i s'adaptada als nous temps. Aquesta és la història de Sanmartí 1850, la carnisseria de Sabadell fundada fa 165 anys i que ja ha viscut el pas de sis generacions de la mateixa família de carnissers i galliners de professió. Amb dues botigues al Mercat Central de la cocapital vallesana, Sanmartí s'ha convertit en un referent de l'alimentació a la ciutat però també en d'altres punts ja que els clients provenen de Sabadell, però també de Barcelona. Aquest any, la Generalitat ha atorgat a la botiga un dels Premis Nacionals als Establiments Comercials Centenaris en reconeixement a la seva exitosa trajectòria.
La innovació ha estat sempre un factor essencial per a totes les generacions Sanmartí i, de fet, la botiga va començar venent aviram mort i plomat, un fet trencador a mitjans del segle XIX. Actualment, continua especialitzada en aquests productes però des de fa quatre anys també ven carns vermelles d'altres animals com ara xai o vedella, sempre amb el segell ecològic. Aposta pels productes de proximitat però també per la importació, ja que el negoci ha crescut amb la venda de carns exòtiques importades de tot el món. Les noves tecnologies i la preparació de menjars per a esdeveniments també han agafat un pes important.
Un inici marcat per la dona emprenedora
L'inici de Sanmartí 1850 no va ser precisament un començament plàcid. La fundadora del negoci, Joana Gorina Turull, formava part d'una important família del sector industrial de Sabadell. La dona, però, es va enamorar d'en Sanmartí, un contrabandista andorrà, que no tenien gens de bona fama en aquell època, cosa que va comportar que els seus pares la desheretessin de l'empresa familiar. Un cop casats, l'home va resultar ser un "perla" i va haver de ser la Joana qui va agafar les rendes de la família. Així, se li va ocórrer obrir la botiga amb èxit gràcies als coneixements adquirits a casa dels seus pares, convertint-se així en una de les primeres dones emprenedores de l'època a casa nostra. "En aquell moment hi havia un buit comercial pel que fa a bestiar mort, i ella va tenir la visió, segurament gràcies a la seva educació, ja que una dona que sabés escriure i llegir llavors no n'hi havia gaires. Gràcies a ella tenim això ara", explica la gerent del negoci i rebesnéta de la Joana, Cesca Sanmartí.
El caràcter emprenedor de la fundadora ha anat traspassant-se a través dels gens ja que la innovació sempre ha estat el segell de totes les generacions que han regentat el negoci. Gràcies a això, l'oferta ha augmentat sense parar, s'han superat situacions adverses com el pas de la postguerra. "Totes les generacions hem anat més enllà i hem buscat la manera de diferenciar-nos dels competidors. Ens hem adaptat als nous temps apostant sense covardia pel futur i fent reformes", assegura la Cesca, tot recordant les nombroses famílies de clients que segueixen venint tot i el pas dels anys.
L'equilibri entre el producte local i el de fora
"Som ferms defensors dels productes de proximitat i de quilòmetre 0, però no ens tremolen les cames a l'hora d'anar a fora i agafar idees", afirma Cesca Sanmartí. Amb l'esperit de la innovació, la botiga d'alimentació vallesana importa les millors carns exòtiques de tot el món com per exemple el Wagyu japonès, la raça de bou més preuada al país nipó que fa tan sols un any que és legal exportar-la i Sanmartí s'ha convertit així en la primera carnisseria de l'Estat en vendre aquest producte. Hamburgueses de cocodril, entrecots de zebra de Sud-Àfrica o carn de la Black Angus de Nebraska (EEUU), són alguns dels productes pels que ha apostat la botiga i que han tingut èxit entre els consumidors. "A tot el món hi ha productes fantàstics i val la pena que els oferim als nostres clients", explica la Cesca.
Amb tot, Sanmartí ha aprofitat així una moda creixent de fer barbacoes destinades al tast de diferents carns exòtiques. "Pots fer la volta el món en tan sols un àpat, i això és, sens dubte, un nínxol de mercat que hem trobat", afirma la gerent del negoci. La botiga és especialista en aviram mort i plomat, però des de fa quatre anys també ho és en carns vermelles com el xai, la vedella, el porc o el cabrit. Productes amb segell ecològic que provenen del ripollès o Collsuspina. A més, el negoci vallesà també ven Steack Tartar i prepara menjar per a sopars particulars i esdeveniments de fins a 300 persones, servint també menjar a domicili gratuïtament.
Adaptar-se als nous gustos amb esperit d'equip
"Els gustos de la gent han anat canviat segons les diferents situacions de cada època i, tot i que els nostres clients conserven part dels seus costums, nosaltres hem notat el canvi i ens hem hagut d'adaptar a ells", explica Cesca Sanmartí. Aquesta adaptació ha fet que el negoci també s'hagi estès per Internet a través de les xarxes socials amb l'objectiu de "ser punters amb tot". Tot i l'esforç econòmic que comporta l'aposta per la innovació, per la Cesca això "val la pena". Un dels factors claus, segons l'actual gerent, és l'esperit jove sempre present, caracteritzat en l'actualitat pel seu fill, Àlex Castany Sanmartí, que s'ha convertit en la sisena generació que entra a la botiga. Amb tot, l'equip de Sanmartí està format per 11 persones i la clau és la cohesió de tots els seus membres per tirar endavant el negoci.
No obstant, la greu situació econòmica dels últims anys no ha deixat a ningú al marge i ha afectat mínimament a tots els negocis, incloent el de la carnisseria vallesana. "Nosaltres no apaguem els llums o abaixem la persiana per la crisi, afrontem el context actual amb sacrifici gràcies al gran equip que som", afirma la Cesca. En aquest sentit, la gerent afirma que a l'escorxador de Barcelona es mata un 30% menys de bestiar de carn vermella en relació a uns anys enrere, dada que, assegura, és conseqüència que la gent "ha buscat formes per gastar menys" amb el menjar i demostra que "els negocis que no han tingut la possibilitat d'innovar els hi ha passat factura la crisi". Sanmartí 1850 va facturar un milió d'euros l'any 2014 amb prop de 1.000 comandes setmanals, i preveu superar aquesta xifra econòmica enguany. "Estem contents de com funciona el negoci, s'ha creat un planter per seguir triomfant", conclou la Cesca.
Tecnologia i formació per seguir encarant el futur
En el futur més immediat, Sanmartí vol potenciar la seva presència a Internet i per aquesta raó està dissenyant una nova pàgina web per fer créixer les vendes online. "Estem apostant molt fort per aquest projecte", afirma l'actual gerent de la botiga. El seu fill, l'Àlex, és qui està agafant les regnes del negoci actualment gràcies a la seva especialització universitària i, a més de les noves tecnologies, la carnisseria vallesana també s'està plantejant "sortir del Mercat" per ampliar l'empresa i implantar-se a altres punts de Sabadell o també de Barcelona ciutat.
"Per tirar endavant un negoci en l'actualitat, s'ha de tenir formació, estudis, pràctica en el teu sector i idiomes per expandir l'empresa", explica la Cesca. Uns requisits que compleix Sanmartí 1850 i que la seva gerent posa de consell a nous emprenedors que vulguin iniciar un nou projecte. "Per obrir una empresa pròpia s'ha de pensar primer si seria traumàtic tancar-lo i si això pot ser costós. La teoria i la pràctica han d'anar lligades i s'han de buscar totes les eines que ajudin a assolir l'èxit perquè darrera de cada persiana baixada hi ha un drama", conclou la Cesca.
Sanmartí 1850, els galliners de Sabadell
Fundada fa 165 anys, aquest negoci familiar s'ha convertit en la primera carnisseria de l'Estat en vendre Wagyu japonès, un producte exòtic que complementa la clàssica oferta d'aliments de proximitat
24
d'Agost
de
2015