"Un clàssic és quelcom que no es pot millorar". Aquesta frase del dissenyador Miguel Milá consagra la filosofia de la marca d'il·luminació Santa & Cole, una empresa fundada a Barcelona l'any 1985 per Javier Nieto Santa, Gabriel Ordeig Cole i Nina Masó. La firma, dedicada a l'edició de productes d'il·luminació, mobiliari interior, elements urbans i vegetals i llibres monogràfics sobre disseny, compta en el seu catàleg amb icones del disseny nostrat: els bancs de carrer de la Barcelona del 92, la clàssica cesta o la TMM. "Ens podem permetre no anar a la novetat, tenim productes atemporals i tan ben fets que poden durar tota la vida, la moda és el que es passa de moda", sentencia l'editora de la firma, Masó.
Santa & Cole aplica l'edició de llibres als objectes, "selecció d'objecte, d'autor, desenvolupament tècnic i sortida al mercat". I això amb la intenció de no tenir fàbrica, per no limitar el rang de materials o tractament. Així, per a cada projecte es busca un fabricant extern, tots sempre de proximitat. La companyia té la seu en una antiga escola a Cardedeu, des d'on treballen mig centenar de persones. Amb una facturació que ronda els 19 milions d'euros i vendes en 70 països, Santa & Cole es defineix com una "petita, independent i global editora de productes de bon disseny"
Interior, exterior i disseny
Els estius a Cardedeu van dur la interiorista Nina Masó i el dissenyador Gabriel Ordeig Cole a enamorar-se per, més tard, començar a treballar junts. Eren els anys 80. Els dissenyadors van ser pioners de l'onada calenta en la il·luminació dels bars a la Barcelona preolímpica, en una època en què el led no existia. "Voliem crear espais de confort i en què la gent estigués guapa amb la llum", explica Masó. Els llums de desapareguda Sala Cibeles o el reconvertit Boliche són obres de la parella: complexes i complicades instal·lacions de lluminària per encàrrec. En plena època de llum freda, al·lògena i el neó.
L'editor procedent de l'Editorial Bruguera, Javier Nieto Santa, entra en l'equació quan Masó presenta Ordeig i fan l'interiorisme de casa seva. El 1985 el grup d'amics funda Santa & Cole Ediciones de Diseño. Nieto va convèncer els seus companys que els objectes que aleshores estava creant Ordeig es podien orientar cap a una producció seriada.
Així, el grup es va instal·lar en una nau al carrer Santíssima Trinitat del Mont al barri de Sarrià. Des d'allà, Santa & Cole va començar a dissenyar els objectes que els emprenedors no trobaven al mercat i dels quals els agradaria envoltar-se: "Fèiem allò que ens agradava, no anàvem a un mercat objectiu", recorda. Van començar a reeditar llums d'autors espanyols mentre combinaven la representació de la marca alemanya de cuines Bulthaup. El primer producte editat per la nova empresa fou la làmpada La Colilla del dissenyador Carlos Riart.
__galeria__
En el seu catàleg s'hi van incloure autors com Antoni Moragas, Miguel Milà, Angel Jové, Santiago Roqueta, Pete Sans. L'exportació va començar també en els primers anys de l'empresa, sobretot en la línia d'interior. Tres anys després de la seva obertura, el capital inicial de tres milions de pessetes aportats pels amics i familiars dels emprenedors s'havia triplicat i ja obrien sales d'exposició en diverses ciutats espanyoles.
Precisament el 1988 s'anunciava que Barcelona seria seu olímpica i Santa & Cole decideix "sortir al carrer". Amb un fanal, un aplic i un banc llancen el primer catàleg d'elements de mobiliari urbans de l'editora, que va donar molta embranzida a la companyia. Els bancs i fanals de Santa & Cole es van fer servir per posar a punt la ciutat de Barcelona per als Jocs Olímpics de 1992. Des d'aleshores, la divisió urbana ha continuat creixent. L'any 2007 la firma bat el seu rècord de facturació amb 30 milions d'euros, un terç de la qual procedia de la línia urban.
Santa & Cole va adquirir l’any 2003 l’edifici d’una antiga escola salesiana a la finca de Belloch de Cardedeu, on trasllada la seu dos anys més tard, que ara comparteix amb la universitat de Telefónica. Un espai idíl·lic amb diversos pavellons i fins i tot una església.
Quan va arribar la crisi la divisió d'exteriors frenar de cop, mentre la d'interior va poder aguantar perquè exportava en un 80%. L'any 2009 l'editorial d'il·luminació comptava amb botigues i showrooms a Madrid, Barcelona, Bilbao, Milà i Frankfurt. La crisi, no obstant això, va colpejar amb força i van haver de tancar. Santa & Cole pateix durant la recessió econòmica i aprima la plantilla considerablement de 150 treballadors a 50. La facturació es redueix a un terç del volum de negoci previ a la crisi i el projecte de reforma de l'escola de Belloch queda congelat.
L'empresa travessa el desert durant uns anys "de resistència" fins al 2014. L'exportació salva el negoci, de manera que la marca ven a 70 països arreu del món: "Els mercats estratègics són Estats Units, Regne Unit i Anglaterra, però els mercats de futur són la Xina i Brasil, on comença a haver-hi cultura del disseny".
Santa & Cole ha tancat el darrer exercici amb una facturació de 18,5 milions d'euros, vuit dels quals són indoor i la resta urban i projectes. Així mateix, la reforma de la seu està en marxa i la divisió d'exterior s'ha constituït en una empresa diferenciada: Urbidermis.
Filosofia anticapitalista
"Editar és un ofici necessàriament humil, un homenatge al talent creador dels autors", expliquen. Els dissenys de la firma provenen o bé d'un projecte concret exterior, una reedició, una proposta d'un dissenyador o una proposta interna. Santa & Cole ha col·laborat per a la realització dels seus projectes amb quasi un centenar de dissenyadors d'arreu del món, alguns amb prestigi internacional com Vico Magistretti, Arne Jacobsen o Philippe Starck, juntament amb autors nacionals o establerts a Espanya com Antoni Arola, Ramon Benedito, Ramón Bigas Balcells, Federico Correa, Ferran Freixa, Beth Galí, Jorge Pensi, Carles Riart Llop, Lluís Porqueras, etc.
__galeria__
"Santa & Cole vol fer llum que faci companyia, objectes que facin companyia, aquesta filosofia l'hem tingut des del principi", afirma Masó. Al seu catàleg hi ha encara productes de fa 30 anys i que segueixen sent igual d'actuals, "làmpades per a tota la vida, no d'un sol ús", remarca. Així, segons Masó, "si fas un esforç de compra, si pagues el preu d'una làmpada és perquè t'agrada i per conservar-la". Un pensament contraposat al consumisme capitalista: "Ens caracteritza la selecció i la qualitat, contraposant-nos a l'acumulació i la quantitat". Ha afectat Ikea a Santa & Cole? "Per suposat, la gent s'amobla el pis per quatre duros, però Ikea ha democratitzat el disseny".
Les còpies
El banc Neoromántico es troba per tot arreu a Barcelona i en altres ciutats catalanes i del món. Aquesta icona va ser prescrita pels arquitectes de l'Ajuntament en els projectes d'urbanització de la ciutat. Però el pressupost sempre colla i les constructores han aprofitat per collar. "I llavors apareixen les còpies, un problema que ens ha afectat molt", lamenta Masó, en referència a altres firmes que han reproduït llums, bancs o fins i tot fanals de Santa & Cole.
De fet, potser el cas més sonat va ser el de l'Estat de Qatar, que va plagiar el disseny d'uns fanals de l'arquitecta Beth Galí per a Santa & Cole. El jutge va dictaminar a favor de l'empresa després d'anys de litigis. L'Estat qatarià va vulnerar els drets d'autor en produir i instal·lar en una de les principals avingudes de Doha un miler de fanals idèntics al model Latina de la qual Galí n'és autora.
"Tenim un producte molt poc xinès, però les còpies es poden copiar a tot arreu", riu, però ressalta que "els xinesos copien producte europeu i el vénen als mateixos europeus, els xinesos no compren còpies".
Led i digitalització
El repte de futur per a Santa & Cole és doble. D'una banda adaptar-se i crear amb les oportunitats que ofereix la tecnologia led. "La il·luminació del futur ja ha arribat amb el led, que també està evolucionant molt ràpidament", vaticina Masó. "El sector està convuls, perquè hi ha molts models i cap estàndard, la gent no sap comprar bombetes", riu.
De l'altra, digitalitzar els seus processos i apuntalar el negoci. La firma ha elaborat amb aquest objectiu un pla que abarca tota l'empresa per tal de "treballar millor i de manera més àgil".
Fanals amb sensors? Smart City? "Això anirà a més i hi treballarem", apunta Masó. Transformació digital del negoci? Santa & Cole ho té clar i treballa en la seva total muda interna. Però també externa: "Hi ha moltes possibilitats, des de l'ecommerce -que ja hem estrenat- a un marketplace de làmpades de segona mà certificades", apunten des de l'empresa. La llum que il·lumina el camí del futur del disseny ara és led.