La fàbrica de Seat a Martorell deixarà de produir uns 10.000 vehicles des d’ara i fins a finals d’aquest 2018, segons ha anunciat el comitè d’empresa. El motiu és la lentitud amb què la planta rep els motors per part de les empreses subministradores, degut a una major restricció en la normativa del control de les emissions, en unes mesures endurides arran del conegut com a dièselgate. Alhora, el president del comitè, Matias Carnero, ha afegit que la reducció d’activitat també ve derivada d’un “reajust” en la proporció de fabricació de vehicles dièsel i benzina, ja que la planta de Martorell estava acostumada a un domini dels cotxes de gasoil però l’últim any hi ha hagut un canvi “dràstic” a favor de la gasolina. Tot i la reducció de vehicles fabricats, però, no es preveuen acomiadaments. Mentrestant, des de Seat han declinat fer cap declaració i han emplaçat les valoracions a les properes setmanes, quan s’hagin acordat fermament les mesures d’ajust amb els representants sindicals.
Matias Carnero ha apuntat que la falta de motors degut al canvi de legislació -en vigor des d’aquest 1 de setembre- obligarà a tancar diverses línies de producció a Martorell, especialment durant el mes de setembre, quan assegura que el descens a la fàbrica serà de 7.000 vehicles. La intenció, a falta de signar-ho en ferm amb la direcció, és que es desconvoquin alguns torns de producció que anteriorment s’havien previst com a torns addicionals.
El president del comitè, però, ha subratllat que no es preveu cap acomiadament perquè la flexibilitat horària inclosa al conveni col•lectiu de Seat permet reajustar la fabricació sense haver de modificar la plantilla. De fet, Carnero ha assegurat que, just al contrari, la previsió és consolidar com a treballadors fixes alguns eventuals per tal d’afrontar el segon torn de l’Audi A1 a partir de novembre.
En aquest sentit, Matías Carnero ha detallat que la plantilla de Martorell no es veurà afectada pel descens de la fabricació de vehicles perquè la direcció ha prioritzat mantenir actives les línies de producció d’aquells cotxes “que tenen més impacte en el mercat i més marge de benefici”. El fet que a Martorell hi hagi tres línies ha jugat a favor de mantenir tota la plantilla, mentre que la fàbrica de Pamplona sí que ha d’aplicar un Expedient de Regulació Temporal perquè només tenen una línia de fabricació, segons Carnero.
Tot i que la falta de subministrament de motors homologats és el motiu principal del descens de vehicles a fabricar els propers mesos, el president del comitè d’empresa ha remarcat que la situació coincideix amb un canvi “dràstic” en el comportament del mercat a favor dels vehicles de benzina. “Al grup Volkswagen estàvem acostumats a treballar per crear un 80% de vehicles dièsel, però aquesta tendència està variant i hem comprovat que la implantació de motors benzina està pujant fins el 50%”, ha detallat Carnero per justificar els canvis d’aquests mesos.