L'electrificació del sector de l'automòbil i els processos de transformació productiva que l'acompanyen fa anys que ocupen el centre de les polítiques industrial de diversos governs catalans. El nou executiu no és diferent i, de fet, ha volgut posar especial èmfasi en els seus esforços en aquest sentit. Les aliances amb una de les principals potes industrials de Catalunya són prioritàries per al gabinet de Pere Aragonès, amb un dels actors principals destacant per sobre la resta: Seat. La nova conselleria d'Empresa i Treball de Roger Torrent va voler escenificar, ja al maig, una relació saludable amb la companyia amb la primera visita oficial del nou conseller a les instal·lacions de Martorell.
"El cotxe elèctric és una part molt important del futur d'aquest país, i hi treballarem amb el conjunt del sector, però especialment amb Seat, que és un soci estratègic d'aquest govern", declarava Torrent durant la seva visita. Aquesta postura suposa, segons explica a VIA Empresa el dirigent sindical del comitè d'empresa de Martorell i membre del consell supervisor del grup Volkwswagen Matías Carnero, un canvi en la relació entre l'administració catalana i la companyia. El sindicalista troba una "diferència de disposició" entre la conselleria que dirigia Ramon Tremosa i l'actual. L'actitud de Torrent, que també s'ha reunit ja amb el comitè d'empresa – una "reunió satisfactòria", en paraules del mateix Carnero - "diu molt dels objectius d'aquest govern", afirma el treballador.
Carnero, de fet, dirigeix dures crítiques cap a l'exconseller – ara diputat de JxCat al Parlament – a qui considera, en aquest àmbit, "totalment inhabil". "No va haver-hi contacte", segons Carnero, entre la Generalitat i Seat durant el període de Tremosa al Departament, fet que denota una "desconnexió" entre l'executiu i l'empresa. L'exconseller desmenteix, però, aquesta consideració. Segons ha declarat Tremosa a aquest mitjà, el Departament que dirigia havia assolit abans de la pandèmia "una gran relació" amb Seat, que a més anava acompanyada per uns resultats de l'empresa que el diputat considera "excel·lents". Els contactes, a més, es van mantenir durant els mesos que va durar el seu mandat, afirma Tremosa. Especialment arran de l'anunci dels fons europeus Next Generation EU, Empresa i Seat van mantenir una "relació discreta, per no avançar coses", afirma l'exconseller, a l'espera de l'assignació dels fons per part del govern central. Seat, per la seva banda, confirma aquest parer, tot assegurant que "sempre ha mantingut i manté una relació fluida" amb la Generalitat, així com amb la resta d'administracions.
Tremosa: "Espanya va tard amb l'assignació dels fons europeus, i hi ha grans empreses mundials esperant que el Govern concreti i aterri la decisió"
Tremosa qüestiona, de fet, els processos de presa de decisions del govern central, que, afirma, desplacen les administracions locals i regionals. "Les coses es podrien haver fet d'una altra manera. Les administracions regionals hauran de donar permisos d'urbanisme, medi ambient... Apartar-les del debat és ineficient", afirma el diputat. El que fóra titular d'Empresa lamenta el lent ritme d'assignació d'aquests fons, que deixen a l'espera, afirma, altres projectes empresarials. "Espanya va tard en l'assignació de fons europeus – retreu Tremosa - i hi ha grans empreses mundials esperant que el Govern espanyol concreti i aterri la decisió". Carnero, per la seva banda, fa una altra lectura de la situació, una amb unes administracions espanyoles "bastant actives" en les converses amb la companyia. "Hi ha discussions – manté Carnero – les ajudes estan lligades als fons europeus, però tot això s'està negociant". El Ministeri d'Industria ha declinat fer declaracions sobre el tema, adduint la propera aprovació en Consell de Ministres del Perte per a l'electrificació de l'automòbil.
No volem rei, volem un Cupra
Un dels punts clau de la narrativa del conflicte entre Seat i la Generalitat va ser la celebració del 70 aniversari de l'empresa el passat mes de maig, quan l'executiu autonòmic no es va presentar a l'acte institucional per la presència del monarca Felip de Borbó. La decisió del govern i el Departament d'Empresa, unida a les ja tradicionals concentracions de la societat civil al crit de "Catalunya no té rei" quan el cap de l'Estat trepitja el principat, van ajudar a crear un ambient de desencontre entre les administracions del país i els projectes de la companyia.
Seat manté, en aquest sentit, la mateixa postura: la relació roman fluïda amb l'administració catalana. Més enllà de projectes com la fàbrica de bateries o l'electrificació automobilística, l'empresa va continuar col·laborant amb la Generalitat, per exemple, amb la col·laboració per al procés de vacunació massiva contra la Covid-19 que administració i empresa van presentar el novembre – amb la participació de presidència i conselleria de Salut. Tremosa, de fet, va per aquest mateix camí. Segons l'exconseller, "es volen crear polèmiques on no n'hi ha".
Carnero: "A mi el rei m'és igual, el més important era la relació amb els amos de Porsche"
Matías Carnero, però, sí que veu en l'absència de la Generalitat una oportunitat perduda, no pel missatge polític, sinó per l'enfortiment de les relacions entre el govern del país i els grups Volkswagen i Porsche – empresa matriu del grup i, per tant, de Seat. "A mi el rei m'és igual – afirma Carnero – el més important era la relació amb els amos de Porsche". El sindicalista, que manté la perspectiva d'una millor disposició del nou govern respecte d'aquest tema, destaca que ja ha demanat a l'executiu presidit per Aragonès que "sol·liciti una reunió amb els propietaris de la multinacional, o bé amb el grup Volkswagen".
La Seat que ve
"La direcció de Volkswagen sempre ha destacat el rendiment de la planta de Martorell, quantitativament i qualitativa", recorda Tremosa, que en la seva etapa com a Eurodiputat en va ser testimoni, i que roman optimista pel que fa a la situació de l'empresa a Catalunya. Carnero és més prudent. Segons el sindicalista, "la fabricació del cotxe elèctric a Catalunya està a prop, però no és segura". Ambdos coincideixen, però, en la gran importància econòmica de comptar amb aquest sector a Catalunya, i que vingui de la mà d'una empresa que coneix el territori. "Seat ha d'apropar l'electromobilitat a Espanya", conclou Carnero.
Carnero: "Seat ha d'apropar l'electromobilitat a Espanya"
La fabricació del cotxe elèctric a Martorell – sense la qual la planta "no sobreviurà", lamenta el sindicalista - així com la instal·lació de noves plantes de bateries, tant d'assemblatge com de fabricació, al territori català, són les claus del futur del sector automobilístic a Catalunya. El mateix conseller Torrent va reconèixer, durant la seva visita a la planta, que aquesta instal·lació roman "sobre la taula" i es concretarà en els propers mesos, en el que considera una "aposta estratègica que ja s'ha anat dibuixant al voltant dels Fons Europeus". L'entorn productiu català - "un que tenen molt pocs països del sud d'Europa", com destaca Tremosa - compta encara amb incentius suficients com per atreure les inversions necessàries per a l'electrificació automobilística.