• Empresa
  • Leyre Olavarría (Seat): "Blablacar és un competidor més directe que Tesla"

Leyre Olavarría (Seat): "Blablacar és un competidor més directe que Tesla"

La directora de Connected Car explica que l'estratègia de la companyia passa per convertir-se en proveïdors de mobilitat més enllà del cotxe

Leyre Olavarría, directora de Connected Car de Seat, durant el MWC | Víctor Costa
Leyre Olavarría, directora de Connected Car de Seat, durant el MWC | Víctor Costa
Victor Costa
Exdirector de VIA Empresa
L'Hospitalet de Llobregat
02 de Març de 2018
Act. 02 de Març de 2018

Leyre Olavarría és la directora de Connected Car de Seat. VIA Empresa l’entrevista en el marc del Mobile World Congress (MWC) on la companyia ha anunciat que serà el primer fabricant del món en integrar Shazam als seus cotxes. Ara ja no es tracta només de vendre cotxes sinó també mobilitat. Per això, el seu competidor més directe no és Tesla sinó Blablacar. Com serà cotxe del futur? Full equip: autònom, elèctric i connectat. De moment, ja sap si t'estàs adormint al volant o si has begut i acabarà sabent què vols fer fins i tot abans que ho facis. A tot gas. 

 

Amazon Alexa, Shazam… Seat s'obre a un nou món.  

Volem ser capdavanters en el cotxe connectat. Els nostres clients són de mitjana 10 anys més joves que els d'altres marques europees i estem buscant solucions perquè no hi hagi cap mena de disrupció de fora a dins del cotxe. Aprofitant l'era digital, no cal començar de zero inventant la roda sinó aliar-nos amb els més ben posicionats de cada sector. Alexa busca restaurant, demana una pizza o unes flors o posa un recordatori a l'agenda. 

 

Com al sofà de casa. 

I de forma 100% segura durant la conducció. Shazam té 300 milions d'usuaris actius per any i un 70% de les vegades que s'utilitza l'aplicació és a més de 30 quilòmetres per hora. Integrant Shazam a Seat guanyem connectivitat i seguretat. 

"Integrant Shazam guanyem connectivitat i seguretat"

Què ha sorprès més del sector en aquesta edició del MWC

M'he passejat poc. El 5G i la intel·ligència artificial són les noves tendències del cotxe connectat. Es tracta de conèixer i aprendre dels conductors i suggerir-los coses fins i tot abans que les pensin. Vols anar a una reunió i vas tard? Tranquil, el cotxe envia un missatge. 

Qui és el propietari de totes aquestes dades?

El client. Ell és l'únic que pot cedir les dades i només ho farà si en treu un benefici. Un bon exemple són les assegurances que es paguen en funció de l'edat i l'experiència. Ara bé, potser un conductor de 55 anys se salta semàfors i un de 20 anys és molt prudent. Si es pot certificar el tipus de conducció a través de dades, el client les cedirà i així pagarà un preu inferior. 

Seat vol convertir Barcelona en el hub europeu del 5G.

Barcelona és la nostra ciutat i volem convertir-la en un laboratori viu del 5G. Tenim signat un acord amb Telefónica per investigar el 5G i quins avantatges té a l'automoció. Quan es va passar del 2G al 3G, les companyies telefòniques van canviar la maquinària però la resta de sectors encara no estàvem preparats. Amb la lliçó apresa, s'han d'alinear els timings i fer les inversions al mateix temps. No té sentit connectar els cotxes amb el 5G si les torres no estan preparades.

"Barcelona és la nostra ciutat i volem convertir-la en un laboratori viu del 5G"

Al final, s'ha escollit Seat Tarraco. Ho tindrà tot això?  

Hem dit el nom però fins que no ho presentem, no podem avançar res del model. 

El Seat León Cristóbal té l'objectiu de 0 accidents. La connectivitat ens fa més segurs?

Amb els sensors del cotxe, puc saber si t'estàs dormint a través d'un escàner de reconeixement de l'ull. També hi ha un alcoholímetre. I si et desvies de les línies del carril, el mateix volant gira i t'avisa. Són els ulls del cotxe que veuen al seu voltant però encara no més enllà. Amb la connectivitat als semàfors o a un altre cotxe, es guanyarà encara molta més seguretat. L'objectiu és disminuir el factor humà a 0. Si aconseguim una penetració de les funcionalitats del León Cristóbal a un 50% del mercat, els accidents disminuiran un 40%.

Leyre Olavarría, directora de Connected Car de Seat | Víctor Costa

Leyre Olavarría, directora de Connected Car de Seat | Víctor Costa

La societat està preparada pel cotxe autònom?

Falta acceptar el canvi, però no serà un canvi radical. Les noves funcionalitats arriben a poc a poc: el cotxe que aparca sol, l'assistent de reconeixement de carril… Ja es comencen a incloure parts d'autonomia. 

"L'objectiu és disminuir el factor humà a 0"

No hi faltarà el debat de la Moral Machine. 

Les màquines prendran una decisió que no serà molt diferent de la dels humans. En base això, seguiran aprenent.

Com ha irromput Tesla al sector?

És una bona pregunta. Tesla ha sigut un dels impulsors de la transformació a l'automoció. Ens ha fet despertar-nos una mica perquè no ens acomodem. Ara poden passar moltes coses i hem d'estar amb el canvi. Per a Seat, Blablacar és un competidor més directe que Tesla i això que no fa cotxes. Luca De Meo diu sovint que Seat vol transformar-se en un proveïdor de mobilitat i això va molt més enllà del cotxe.

Seat acaba de fer-se amb el control de Respiro.

Sí, hem creat una empresa XMova que treballa com una startup i liderarà Respiro per aprendre del negoci de carsharing i evolucionar a altres ciutats dins i fora d'Espanya. Té una primera aplicació que es diu Just Move que agrega serveis de mobilitat, de pàrquing, de gasolineres o de peatges. No està només dirigida a clients de Seat sinó també a d'altres. Volem ser proveïdors de serveis de mobilitat i això no és exclusiu del nostre client. Hi ha molta gent demanant mobilitat i potser no són propietaris de cotxe. 

"Volem ser proveïdors de serveis de mobilitat i això no és exclusiu del nostre client"

Què aporten els sistemes intel·ligents a la mobilitat de ciutats tan poblades?

Nosaltres estem oberts a què el client utilitzi maneres alternatives de transport i combini el cotxe amb el tren o el bicing. El transport públic és una realitat en entorns urbans molt poblats i amb molt de trànsit. Segurament, les ciutats començaran a regular aquests sistemes i generaran un nou escenari. Si vols anar d'un lloc a l'altre, Seat t'oferirà la millor opció. 

Com serà el cotxe del futur?

El cotxe del futur estarà totalment connectat, serà elèctric i tindrà 5G i moltes funcionalitats. Podràs actualitzar el programari del cotxe com ja ho fas amb el mòbil. A la llarga serà autònom però no et sé dir quan.