Seat obté el compromís de Catalunya, València, Navarra i l’Estat per estudiar incentius “eficaços” al cotxe elèctric. El president de l’automobilística, Wayne Griffiths, ha signat una declaració juntament amb el ministre d’Indústria, Jordi Hereu; el president de la Generalitat, Salvador Illa; el president de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón; i la presidenta de la Comunitat Foral de Navarra, María Chivite, per impulsar la mobilitat sostenible. En un acte a Barcelona, Griffiths ha reiterat que la venda d’elèctrics “no arrenca” i ha reclamat “mesures urgents”. La declaració rubricada amb els representants polítics també es compromet a incrementar el ritme de creixement de la infraestructura de càrrega, entre altres.
Griffiths, Hereu, Illa, Mazón i Chivite han coincidit a dir que el document signat, batejat amb el nom de ‘Declaració de Casa Seat’, suposa un “pas important” cap a l’electrificació i han celebrat la “col·laboració” governs de comunitats autònomes de diferent color polític, Estat i Seat i Cupra. “Estem transmetent un missatge molt positiu al conjunt del país i d’Europa”, ha dit el president de l’automobilística.
El document recull diverses actuacions per “garantir l’èxit de la transformació cap a l’electrificació”. A banda d’estudiar un programa d’incentius per a la compra de vehicles elèctrics que permeti disposa de les ajudes en el moment de l’adquisició del vehicle, el text també assenyala les bonificacions fiscals o plans d’ajudes “complementàries” en l’àmbit autonòmic.
“El mercat no arrenca”, remarca Griffiths
En el seu discurs, Griffiths ha insistit a dir als diferents representants polítics que cal “treballar junts” per avançar cap a l’electrificació del parc automobilístic. “El mercat no arrenca i estem a mig camí. La falta d’ajudes eficients, d’una infraestructura de càrrega més amplia i de polítiques de comunicació sobre els avantatges del vehicle elèctric són les principals causes”, ha indicat. Aquests són precisament els elements en què es fixa la declaració.
Griffiths ha recordat que aquest any el 25% dels vehicles que es venguin a Europa haurien de ser elèctrics, mentre que el 2024 ha tancat en el percentatge al voltant del 13%. “Espanya es troba molt més lluny, superem escassament el 5% i no hi ha cap senyal de millora”, ha alertat.
Griffiths ha recordat que aquest any el 25% dels vehicles que es venguin a Europa haurien de ser elèctrics
En declaracions posteriors als mitjans de comunicació, Griffiths ha descartat que els aranzels que vol imposar Donald Trump als EUA els facin replantejar la seva estratègia al país nord-americà.