“Fa cinc anys ens sorprenia la covid-19, i és molt emocionant pensar en el que hem assolit en aquest temps”. La directora d’Indústria Alimentària d’ICEX España Exportación e Inversiones, María Naranjo, no només s’ha referit al lustre que celebrarà la fira de referència del vi espanyol de qualitat, la Barcelona Wine Week (BWW), entre el 3 i 5 de febrer; també al sector vitivinícola espanyol, que tot i trobar-se “en un moment de reptes” se li obren “importantíssimes oportunitats” arreu del planeta. I Catalunya no les pot desaprofitar: és la primera regió exportadora a l’Estat, i compta amb un total de 626 empreses que generen un volum de negoci de 1.185 milions d’euros -el 5,25% del sector agroalimentari català-, i ocupen un total de 4.883 professionals.
El sector vitivinícola català compta amb un total de 626 empreses que generen un volum de negoci de 1.185 milions d’euros
Cinc anys de la BWW: dos pavellons en "una altra edició rècord"
Aquestes dades posen en context el cinquè aniversari de la Barcelona Wine Week, i aital fita comporta una gran novetat: la seva celebració simultània en dos pavellons -els Palaus 1 i 8 del recinte firal de Montjuïc-, per donar cabuda a “una altra edició record” que aglutinarà 1.266 cellers de tot l’estat espanyol de 81 Denominacions d'Origen. “El 2025 ha de ser recordat com l’edició del gran salt”, ha apuntat la directora del saló, Céline Pérez, durant la presentació de la BWW, juntament amb el seu president, Javier Pagés, qui ha avançat la importància d’estrenar el mes de febrer generant valor per al vi espanyol, “un dels grans reptes del sector”, en una edició en què “es farà molt de negoci” i que serà “molt internacional”.
Pérez ha confessat que, malgrat les grans xifres assolides en la passada edició, no van ser suficients: els 7.266 metres quadrats expositius van representar un avenç respecte a l’edició del 2023, però no es va poder donar cabuda a un centenar d’empreses. “Per aquest motiu, des del Saló, ens vam proposar incrementar l’espai expositiu a 9.500 metres quadrats; i finalment hem assolit els 10.000”, ha detallat la directora de la BWW. Un increment significatiu -del 38%- que facilitarà l’entrada de més de 24.000 visitants -davant els 21.000 assistents del 2024- i que protagonitzaran més de 13.000 reunions de negoci, corroborant el vessant empresarial del Saló que pressumeix Pagés.
Els convidats de luxe del cinquè aniversari
Freixenet, Raventós Codorníu, Torres, Vallformosa, Matarromera, José Pariente o Marqués del Atrio són alguns dels convidats de luxe confirmats de cara a la cita, als quals s'uneixen, per primera vegada, cellers o col·lectius de prestigi com Granja Ntra. Sra. de Remelluri, González Byass o Artadi. Tots ells afronten una edició que ha fet una clara aposta per un major apropament a la comunitat: “Ha sigut un encert que l’esdeveniment estigui construït amb i per al sector”, ha afegit Pérez, qui ha avançat alguns dels actes que es duran a terme, com el concurs al Millor Sommelier de Catalunya, impulsat per l’Associació Catalana de Sommeliers, o l’entrega dels premis Estrella a les millors cartes de vins de bars i restaurants d'Espanya.
Espanya és el setè exportador mundial en l'àmbit agroalimentari
Entre els programes d’activitats, ponències i tastos que preveu la trobada, també ressalten noms influents en el sector, com ara Raúl Pérez (El Bierzo), qui per a molts és l'enòleg més influent d'Espanya, Fernando Mora (Bodegas Frontonio), Master of Wine i elaborador d'algunes de les garnatxes més reputades del món, Doug Frost, Master of Wine i Master Sommelier, Rodrigo Brisetto (Disfrutar) o Fernando Mayoral, el millor sommelier d'Espanya el 2024. Tots els experts assistents tindran present, de la mateixa manera que ho tindrà el programa, la urgent qüestió de l'aprofitament de l'aigua i la resposta als episodis de sequera que han condicionat el sector en els darrers temps.
"La qualitat s’imposa per sobre de la quantitat"
Reprenent les dades facilitades per la directora d’Indústria Alimentària d’ICEX España Exportación e Inversiones, la presentació de la BWW ha posat en valor el pes de la indústria agroalimentària espanyola, “una superpotència”, segons Naranjo: Espanya és el setè exportador mundial, i el vitivinícola es posiciona com una de les tres potes del sector. Malgrat el paper exportador de l’estat espanyol, la xifra d’exportacions s’ha reduït tant en volum (-20%), com en valor (-1%), unes dades que Naranjo atribueix a les “dures condicions climatològiques que ha patit Espanya durant el 2023 i el 2024”: “La sequera ha afectat directament la quantitat de vi que hem estat capaços de generar i exportar”.
Així mateix, l’experta ha deixat en un segon pla la contracció global del consum del vi per subratllar les oportunitats en què s’han de fixar les 3.399 empreses espanyoles exportadores: “La dada positiva és que estem consolidant la imatge del sector”, ha dit, mencionant l’oportunitat que representen mercats emergents com Polònia, Austràlia, Irlanda, Dinamarca, Corea del Sud o el Japó. Una altra xifra que il·lumina el sector és l’increment del 12% del valor de les exportacions: “Una prova que la qualitat s’imposa per sobre de la quantitat del vi”, ha agregat Naranjo.
Mentre els principals mercats espanyols es troben, en aquest ordre, al Regne Unit, Alemanya, Estats Units i França, la directora d’ICEX España Exportación e Inversiones ha matisat que en l’àmbit català ho són el Regne Unit, Bèlgica, Estats Units i Alemanya. “És en aquests mercats on ens hem de fer forts i on els nostres cellers han d’aprofitar les oportunitats que hi ha”, ha afegit Naranjo, qui ha fet menció dels assistents internacionals de la BWW, que igual que a la passada edició, representaran un 20% del total: “No volem que els compradors internacionals es quedin únicament a la BWW, volem que vinguin a conèixer el territori i que visitin tot l’Estat. Vi i territori és una combinació guanyadora, i és la millor manera perquè tots els professionals de la indústria es tornin bojos pels nostres vins”, ha agregat.
Naranjo: “No volem que els compradors internacionals es quedin únicament a la BWW, volem que vinguin a conèixer el territori"
Per materialitzar aquestes oportunitats de negoci que Naranjo ha mencionat, la fira, en col·laboració amb l’ICEX, ha reforçat el seu programa Hosted Buyers, amb el qual selecciona i convida grans importadors i distribuidors de vins de tot el món. Amb aquest programa, el saló garanteix l'assistència de més de 770 compradors internacionals clau de la majoria dels països estratègics mencionats, a més del miler de compradors estatals de la gran distribució, el comerç especialitzat i el canal Horeca.