De Vic, al món. Seidor és una multinacional referent en solucions de consultoria de software de gestió i en serveis TIC per a empreses que va néixer l'any 1982 de la mà dels germans Benito que, encara avui, continuen a la capçalera de la companyia aportant un ADN 100% familiar. En 37 anys de vida, tot canvia i encara més en un sector que està en plena transformació -com tants altres-. "En aquella època, els ordinadors eren 10.000 vegades pitjors que el mòbil més dolent que surti al mercat", relata un dels directors generals adjunts, Alejandro Daniel, per explicar que, tot i que el repte principal de la companyia en els seus inicis era desenvolupar programari per a empreses, ara ja donen solucions a 360 graus als seus clients. I ho fan per quasi tot el planeta, cosa que els ha portat a créixer a doble dígit durant vuit anys seguits en facturació fins els 414 milions d'euros aquest 2018, un 10,4% més que l'any anterior.
A banda de ser una consultora multinacional especialitzada en serveis i solucions tecnològiques que treballa per tot el món, a Seidor també són coneguts per haver aportat la tecnologia Emotional Pulse durant l'ascensió a l'Everest de l'alpinista Ferran de la Torre, que va permetre que tot el planeta pogués fer un seguiment exhaustiu en temps real del seu progrés a través del hashtag #seidorontop. Ho van fer a través d'una plataforma tecnològica que ofereix dades a temps real a través d'un mapa amb GPS que incloïa tot tipus de detalls com l'altitud, la temperatura o el ritme cardíac de l'esportista. De fet, van rebre dos premis per aquesta iniciativa d'IAB Spain, que reconeixien tant el projecte d'innovació tecnològica com de comunicació digital.
I aquests no són els únics premis que han rebut impossible d'enumerar-los tots ja que freguen el centenar. Entre aquests, destaquen diversos guardons d'IBM, més de 20 de SAP, alguns de Microsoft i d'altres de Pinnacle. Seidor es va posar les piles molt ràpidament només entrar en el mercat i ja als anys 80, durant els seus inicis, van passar de desenvolupar programari fet a mida a paquetitzar tots els productes, cosa que es va sumar al fet que es van fer partners de fabricants d'infraestructura com IBM perquè així, explica Daniel, "podíem vendre el maquinari, el programari i posar-hi els serveis al damunt". Aquest model de negoci va durar fins a finals dels 80 i va ser un model que "ens va funcionar i que ens va permetre créixer com a companyia". De fet, en els seus orígens, Seidor volia dir "Societat d'Estudis d'Informàtica i d'Organització", tot i que ara, explica l'altre director general adjunt de l'empresa, Eduard Farga, "ho hem reconvertit i són solucions i experiències per innovar i digitalitzar per optimitzar resultats".
Del software propi al programari visible (i global)
Però qualsevol negoci amb quasi 40 anys d'història ha de prendre decisions difícils en algun moment de la seva trajectòria i Seidor es va preguntar a finals dels anys 90 si, com a companyia, "teníem capacitat de mantenir un programari propi" o era millor "buscar un programari d'un tercer que tingui visibilitat a escala mundial". La solució va ser optar per la segona proposta i optar per un software estàndard. Anys més tard, es va llançar a la piscina "sense saber si hi havia aigua" i ho van fer amb SAP, una empresa que desenvolupa software per a les grans corporacions. D'aquesta manera, ells se centraven a "posar una capa de valor" als seus serveis i a "fer un projecte per als nostres clients" i, així, juntament amb SAP van crear un producte estàndard específics per empreses de cada sector.
Daniel: "A finals dels 90, ens vam preguntar si teníem capacitat de mantenir un programari propi o era millor buscar un programari d'un tercer que tingui visibilitat a escala mundial"
En arribar el canvi de mil·lenni, Seidor va decidir "no fer grans bogeries". Daniel relata que "hi va haver molta gent que es va posar a invertir", mentre que ells, explica, "ens vam quedar amb el model més tradicional, però seguint ampliant el portfoli i continuar creixent en oficines". Al 2004 van decidir expandir el seu producte per més territoris mundials i es van centrar a obrir negoci a l'Amèrica Llatina, on van passar de ser una petita filial a ser un grup de més de 200 persones. I tot això sense perdre mai de vista que, com recorda Farga, "el negoci central sempre ha estat basat en IBM, Microsoft i SAP".
De l'Amèrica Llatina van saltar a l'Amèrica Central i als Estats Units per després aterrar a l'Orient Mitjà i l'Àfrica, que és el seu focus actual d'expansió de negoci. La seva filosofia es basa en "intentar entrar en un país fent una adquisició, però una adquisició en què els socis continuïn allà perquè no volem perdre el coneixement dels clients i del mercat i nosaltres aportem la nostra metodologia d'implantació i la nostra manera de fer". Una combinació que, asseguren, "ens ha funcionat molt bé".
Les oportunitats de la crisi
Seidor ha sabut bé com aprofitar la crisi i, enlloc "de replegar i provar d'aguantar la tempesta per després intentar tornar a sortir", van mantenir la seva estratègia habitual: continuar invertint en la internacionalització, però també en la diversificació. De fet, des de la sortida de la crisi, l'empresa ha incrementat la seva facturació a doble dígit des de fa vuit anys registrant el 2018 més de 414 milions d'euros, un 10,4% més que l'any anterior.
Però per créixer en facturació, també s'ha de créixer en personal i avui en dia treballen per Seidor al voltant de 5.000 persones arreu del món, la meitat de les quals treballen a Espanya i, entre ells, uns 1.200 a Catalunya. Ara bé, tot i que el 50% de la plantilla és internacional, només el 36% de la facturació prové de fora de l'Estat espanyol perquè, segons els seus directors adjunts, el negoci internacional "és purament negoci de serveis", mentre que "aquí també tenim el negoci de venda d'infraestructures".
La plantilla, a més, avança cap a la diversificació i, com subratlla Farga, "és interessant veure la seva composició" perquè, recorda, "és un sector que és molt masculí i hi ha poc talent femení, però anem creixent perquè estem per damunt del 25%, més que la mitjana del sector que és d'un 20%".
Un Merlí sobre tecnologia
La sèrie de TV3 Merlí va despertar l'interès per la filosofia de molts joves que la seguien i, precisament per això, des de Seidor creuen que seria ideal "que facin un Merlí del sector tecnològic i que la protagonista sigui una noia per motivar-les a estudiar més carreres tècniques". Sobretot perquè, destaca Daniel, aquest "és un sector en el qual el gènere és irrellevant, és matèria gris".
Però la diversitat no és només una qüestió de gènere, sinó també d'edats. En aquest sentit, la companyia compta amb una plantilla de la qual més de la meitat del personal té menys de 39 anys i, de fet, la mitjana no supera els 36 anys. "Això genera aquesta necessitat de convivència intergeneracional i tenir molt en compte les necessitats d'aquests perfils", apunta Farga.
Una convivència que, valgui la redundància, conviu també amb la seva filosofia d'emprenedoria interna, de manera que "qui tingui una bona idea, tindrà la porta oberta" i, per tant, això "és ser un emprenedor sense tenir el risc de l'emprenedor".
Potenciar l'Osona Valley
Justament la barreja entre l'esperit de Seidor i aquest sistema d'intraemprenedoria, "on es deixa fer", és el que ha portat a la companyia a "ser una empresa líquida en el sentit que som molt adaptables" i a "tenir molta proximitat amb el client". Tot plegat els ha permès avançar cap al futur i apostar per la innovació en àmbits com el de la salut, posant tecnologia per ajudar en el procés assistencial o potenciant la innovació en la indústria.
En aquest sentit, recorden que "tenim una iniciativa conjunta amb Girbau de fer un pol d'startups", així com convenis de col·laboracions amb universitats com amb la UVic per "potenciar l'Osona Valley". D'aquesta manera, i ara a través de la Seidor Academy, aposten per "formar la gent que surt de l'universitat i no té experiència laboral" perquè, a parer seu, "tenim un sistema educatiu massa basat en el coneixement, poc en l'experiència i en la col·laboració i l'intercanvi i això ha de canviar".
Perquè, com diu Daniel, "som una empresa de persones, l'actitud és la mateixa, el que canvia i continuarà canviant és l'entorn i cada vegada ho farà més ràpid. El que no sabem és cap a on, però això és part de la màgia". Una màgia que, de moment, preveu mantenir el doble dígit en la seva facturació d'aquest 2019, "encara que sigui molt difícil".