Fa anys que les empreses són conscients de la importància de la innovació i la recerca com a motor del creixement i la competitivitat empresarial. ABC Leather és una d'elles. Aquesta empresa d'Igualada va néixer el 1996 per proveir la indústria del cuir de barreges químiques en pols i líquides per tractar la pell. Ho va fer en un moment en què moltes empreses havien marxat a buscar aquest producte a l'estranger, bàsicament al mercat asiàtic, atrets pel baix cost.
ABC Leather va veure en aquesta competència una oportunitat i van aprofitar per convertir-se en una alternativa que oferia un servei de proximitat amb la flexibilitat, l'agilitat, l'equip humà i la qualitat com a principals avantatges competitius davant aquest mercat.
Tot i que encara la competència dels països asiàtics és forta, Balcells assegura que moltes empreses han hagut de fer el camí de tornada. "Tard o d'hora t'acaben de comprar el producte a tu. La qualitat de la mà d'obra no té res a veure amb el que es pot trobar a l'Índia o la Xina. La clau és el compromís de l'equip humà, és el gran valor d'una empresa", afirma el gerent d'ABC Leather, Néstor Ramírez.
Inversió en R D I
Els seus clients, afirma aquest igualadí, arriben atrets per la qualitat i també per la innovació, camí que aquesta empresa ha escollit per distingir-se dels competidors i reforçar la seva presència al mercat. Aquesta aposta per l'R D I, ja sigui per millorar la qualitat del treball humà o per optimitzar processos, és el que enguany els ha fet mereixedors del Premi a la Innovació de la Unió Empresarial de l'Anoia.
"Cada any intentem marcar-nos un objectiu i intentem abastar-lo i sempre intentem buscar la forma de diferenciar-nos per oferir els nostres serveis. Fa dos anys, per exemple, vam crear un laboratori nou i fa quatre vam posar un sistema d'aspiració. Una altra inversió molt important va ser pujar el sostre de la nostra nau per millorar la qualitat dels treballadors", explica Ramírez. Per principis de l'any vinent, per exemple, volen implantar una manipulació de sacs automàtica per alleugerir a menys de la meitat la càrrega que porten els treballadors.
La voluntat de diversificar i abastir nous sectors
Malgrat que la indústria de la pell és el seu principal client, ABC Leather ha buscat des dels inicis diversificar el seu mercat i donar serveis a altres sectors com la indústria farmacèutica o alimentària. "La nostra diferenciació ha estat especialitzar-nos en tot tipus de productes. Nosaltres comercialitzem la nostra gamma però també treballem per tercers", afirma el gerent d'aquesta química anoienca. Les exportacions, com en moltes altres empreses, són fonamentals. Calculen que entre el 60 i 70% de la seva producció va destinada fora de les nostres fronteres.
La sostenibilitat, part fonamental de la filosofia empresarial
Amb dues plantes de producció i més 5.000 m² repartits en logística i magatzems, ABC Leather mou l'any 12.000 tones de producte en pols. En una empresa química com la seva, la sostenibilitat i la responsabilitat social corporativa és un valor empresarial necessari. "Tot el material que fem es recicla i tenim la sort que l'aigua que gastem a la planta de pols és poca, però s'envia a la depuradora i fer que la maquinària treballi de la manera més òptima amb el mínim d'energia", explica aquest igualadí que és la segona generació d'una empresa que dóna feina a una vintena de treballadors.
Tot i que Ramírez reconeix que això té un impacte en els costos, assegura que aquest camí no només forma part de la responsabilitat corporativa d'una empresa com la seva sinó que atrau clients a la recerca de la qualitat més enllà dels preus. "Això requereix molts esforços i més costos. El que està clar és que el fet que siguem sostenibles i responsables socialment, i que ho sàpiguen les empreses fa que aquestes vulguin treballar amb nosaltres", conclou.