• Empresa
  • Serafí, d'un petit taller a Terrassa a imprimir per mig món

Serafí, d'un petit taller a Terrassa a imprimir per mig món

Serafí fa sis dècades que es dedica al món de les arts gràfiques i exporta el 30% dels seus treballs a més de seixanta països

Els inicis de Serafí com un petit taller | Cedida
Els inicis de Serafí com un petit taller | Cedida
07 d'Octubre de 2024

El 1965 obria un petit taller d'impremta al centre de Terrassa amb el nom de Publicitària Serafí. Són els "humils inicis" d'una empresa familiar que seixanta anys després s'ha convertit en una de les referents del sector gràfic, que ha fet de la innovació i l'adaptació tecnològica una de les seves banderes.

Kuwait, Congo o Trinidad i Tobago són tres dels països on es veuen les impressions de Serafí Indústria Gràfica. "Pots tenir l’orgull d’arribar als 60 anys, però l’endemà a les set del matí hi has de ser i lluitar cada dia", explica Jaume Gázquez, director general i fill dels fundadors. Els germans Can Roca o el Barça són només dos exemples de clients amb qui han treballat. 

Un aprenent i uns inicis humils

"Van ser uns inicis molt humils", explica Jaume Gázquez. El seu pare, Serafí Gázquez, havia estat aprenent en una indústria d'arts gràfiques i, de jove, va apostar per iniciar el seu propi projecte. Una figura, la de l'aprenent, en ple risc d'extinció. Era un taller on les impressions encara es feien amb tipus mòbils de plom, on cada peça era una lletra i s'havia de preparar per cada impressió. 

Ja als anys seixanta i setanta la clientela era molt diversa. Un dels primers productes que es feia i que els ha quedat més en el record són els paperets amb els números que es donaven a les consultes mèdiques per saber l'ordre de visita. 

Jaume Gázquez: "Esforç, constància, treball i fer la feina ben feta"

El 1974, Serafí va adquirir la primera màquina òfset d'impressió. Una aposta que va suposar un salt endavant per aquell petit taller: "Amb aquella màquina, vam tenir l'oportunitat de fer un milió de sobres per la Coca-Cola pels Jocs Olímpics de Moscou". Un repte majúscul, però que van resoldre amb èxit.

Com una petita empresa de Terrassa arriba a treballar per la Coca-Cola i els seus sobres acaben als Jocs Olímpics de Moscou? Ho explica el director general: "L'esforç, el treball, la constància i fer la feina ben feta et porten a projectes i racons insospitats". 

La gran bandera de Serafí

Jaume Gázquez assenyala l'adaptació als canvis tecnològics i avançar-se a les innovacions com les claus de la seva trajectòria. Una prova és que el 1999, va ser una de les primeres empreses del país en eliminar els fototips en les impressions i incorporar la tecnologia CTP (computer to plate). Va ser un sistema industrial per crear planxes directament des de fitxers informàtics. 

"Sempre hem intentat anar per davant, és el nostre ADN", explica Gázquez, que resumeix la filosofia de l'empresa: "La nostra història la podríem resumir amb reinvenció i reinversió". Aquesta innovació tecnològica els ha permès mantenir-se actius durant seixanta anys en un sector molt complicat i que ha viscut revolucions constants, l'última, la digital. L'aposta és decidida, també amb un laboratori d'innovació on ideen les millors propostes per cada projecte i cada client. 

Una realitat a la qual han anat fent front amb màquines cada vegada més modernes, nous programaris de gestió i unes noves instal·lacions des de 2008. Un exemple és el sistema Serafí Cool Print, que permet imprimir en diferents materials i aportar aromes i textures. La sostenibilitat és un altre eix important i el 2021 van impulsar una instal·lació solar que els aporta el 33% del seu consum. 

Gázquez: "Una altra part de l’èxit és la diversificació"

En aquest context, el director general de Serafí assenyala la diversificació com una de les claus de l'èxit: "Toquem gairebé tots els sectors, quan hi ha una crisi en un àmbit, la patim menys". L'alimentari és un dels puntals, però també treballen amb el sector bancari, d'assegurances, turístic, comerç electrònic...

També en productes: catàlegs, manuals, etiquetes, anuncis, papereria, productes personalitzats de comerç electrònic, embalatges o llibres són només un exemple. 

De Terrassa al Congo

Serafí treballa per moltes multinacionals, el que els ha portat a viatjar arreu del món. Els seus productes arriben a més de seixanta països com Kuwait, Congo, Trinidad i Tobago, Tailàndia o Turquia. De fet, exporten el 30% de la seva producció. "La clau és ser-hi sempre, no donar-nos mai per satisfets. Lluitar cada projecte i estar al costat dels nostres clients", emfatitza. 

"Darrere de cada client hi ha un somni", insisteix Gázquez. I amb aquest esperit, que combina l'aposta tecnològica i la vocació de servei, Serafí ha assolit sis dècades imprimint els somnis d'empreses de mig món.