Juan Zamora és l’enginyer informàtic que va crear el 2013 Signaturit. La startup volia agilitzar el farragós procediment de la signatura digital i a hores d’ara ja és una empresa que s’ha posicionat com un dels esmentats herois locals i globals de Catalunya. La companyia preveu tancar el 2017 triplicant la xifra de facturació -que prefereix no revelar-, però ja es defineix com un negoci “amb ànima internacional”.
L’equip ja el formen una quarantena de treballadors. Provenen de fins a vuit nacionalitats diferents i la mitjana d’edat ronda els 30 anys – amb la dada curiosa que la persona més gran té 50 anys i és una dona nord-americana del departament d’IT. Tot just acaben d’estrenar nova oficina al Poblenou, “un espai que va costar trobar per la demanda que hi ha la zona, a les Glòries ja és impossible per l’elevadíssim preu”, explica a VIA Empresa mentre mostra les instal·lacions. Això sí, compta amb un terrat ben arreglat, fins i tot amb gespa artificial, al més pur estil ‘startupero’.
El creixement ha estat exponencial en quatre anys.
Vam detectar de primera mà el problema que hi havia, vam avaluar el que ja hi havia al mercat i vam trobar que la necessitat hi era. Hi havia solucions americanes, però la confiança no era suficient per a la regulació europea o estava massa enfocada a l’ús del certificat digital, com es fa amb la declaració de la renda. Aquí el problema no era tant a escala legal, sinó d’experiència d’usuari. Justament el 2013 era el boom de les tecnologies mobile i vam dir que havíem de combinar el millor de les solucions americanes i les europees donant les garanties legals necessàries i aprofitant la tecnologia mòbil que estava en plena expansió. Aquesta ha sigut la clau.
“Amb la nova directiva tenim tota la UE, un mercat molt més ampli”
Com us va ajudar la llei?
El 1999 es va crear la primera directiva en matèria de signatura digital, però el 2016 va entrar en vigor a la Unió Europea una regulació que obliga els estats membres a adaptar-se a la normativa. Per a nosaltres ha sigut un punt de suport perquè ja no hem d’analitzar cada país, sinó que tenim tota la UE, un mercat molt més ampli.
En l’any i mig que ha passat des de l’aplicació també heu expandit el negoci.
Ara tenim oficines a Madrid, Brussel·les, Àmsterdam i estem obrint a Hannover. La seu central, però, està a Barcelona. La gent vol venir aquí i nosaltres, també. Per molt que viatgem sempre volem tornar a casa, la qualitat de vida és millor. Pel que fa als mercats, estem operatius a uns 40 països.
Els Estats Units són un objectiu?
Ens ho estem plantejant, però a llarg termini i no amb la solució actual que tenim. Al juliol vam tancar una col·laboració amb la Comissió Europea, amb l’Horizon 2020 ens han donat una subvenció per desenvolupar noves tecnologies com blockchain o smart contracts. La idea és que quan tinguem tot això ben provat i reforçat, anem als Estats Units amb aquesta proposta de valor.
“La regulació d’aquí és més restrictiva, com també passa amb la protecció de dades”
Quina és la principal diferència entre el sistema allà i a Europa?
La regulació d’aquí és més restrictiva, com també passa amb la protecció de dades. A Europa hi ha signatura simple, avançada i qualificada. El core de Signaturit és la signatura avançada, que es diferencia de la simple, la més comuna als Estats Units, perquè en el cas de litigi podries identificar la persona que ha signat el document. Nosaltres no només capturem el dibuix, també la biometria associada a ell perquè un perit grafòleg pugui determinar qui va signar el document. Això ens dóna un nivell de seguretat més elevat. Amb les noves tecnologies, volem donar un altre valor afegit.
Quin és el pressupost que dediqueu a l'R+D?
Aquest any serà pràcticament un 50%. Mitja empresa es dedica a producte, així que és bàsic, és el core de Signaturit. Crec també que és un valor important per als usuaris. Es nota quan un producte està treballat a escala de tecnologia i d’experiència d’usuari, d’entendre quina és la forma més fàcil i àgil per a l’usuari. Aquest és el principal actiu de la companyia.
Entre els vostres clients hi ha grans empreses com el Barça, Vodafone o el Banc Sabadell.
També Cuatrecasas, Feníe Energía, Damm... Les empreses grans estan més obertes i han vist que el retorn de la inversió és pràcticament des del dia u. Estem també especialitzats en tres verticals: finances, asseguradores i recursos humans perquè gestionen grans quantitats de documents. Ara, però, també oferim solucions i altres productes més adaptats a freelances i petites empreses perquè el nostre model de negoci pugui cobrir qualsevol necessitat.
Heu intentat treballar amb l’Administració Pública?
No ho hem impulsat gaire bàsicament pes les barreres. Per a una empresa com la nostra, que som jove i tecnològica, el que hem de poder garantir és la viabilitat de la companyia a llarg termini. A curt termini hem d'apostar més pel sector privat, està més obert a aquesta tecnologia i la integració és més àgil que al sector públic.
“Ens agrada treballar amb la metodologia d’una startup malgrat que ja treballem amb companyies molt grans”
Us considereu encara una startup?
A escala de mentalitat, sempre. Ens agrada treballar amb la metodologia d’una startup malgrat que ja treballem amb companyies molt grans. La tecnologia la tenim provada i estem gestionant milers i milers de documents, el nostre dia a dia és d’startup. La nostra forma de treballar i tractar el client volem que segueixi sent així perquè la mentalitat d’startup proporciona agilitat a l’hora de reaccionar.
L’expansió del negoci s’ha finançat amb les dues rondes o han entrat capital extra?
Amb les rondes. Amb la primera vam captar 600.000 euros, que va ajudar a ampliar l’equip, i el passat juny vam tancar una altra de 2,8 milions d’euros, que va ser quan va entrar la Comissió Europea mitjançant l’Horizon 2020 i diversos fons nacionals i internacionals.
Amb aquest total d’inversió heu marcat un rècord a EsadeBAN. Què ha atret els inversors?
Van invertir a les dues rondes. Amb la primera van poder veure com treballem i crec que això els va donar molta confiança de cara a invertir en la segona. Han vist que els números acompanyen i que tenim un equip compromès, transparent i que ens agrada fer les coses ben fetes.