• Empresa
  • Silicon Valley, "l'ascens a l'Himàlaia" de les startups catalanes

Silicon Valley, "l'ascens a l'Himàlaia" de les startups catalanes

Dues empreses expliquen la seva preparació per fer-se un lloc "a la meca de l'emprenedoria" i Acció destaca que cal "pensar en gran"

Marc Bonavia d'Acció parlant amb representants d'Apartool i Kompyte ACN
Marc Bonavia d'Acció parlant amb representants d'Apartool i Kompyte ACN
ACN
Barcelona
10 de Juny de 2019
Act. 10 de Juny de 2019

Catalunya té més de 1.300 startups i és un dels ecosistemes empresarials més valorats del sud d'Europa, però el gran repte d'aquests projectes és consolidar-se i créixer. "Pensar en gran" és una de les receptes que l'Agència per la Competitivitat de l'Empresa (Acció) recomana a les empreses emergents, amb l'exemple de Silicon Valley com a "meca de l'emprenedoria".

I és que, per a una startup, el camí de Catalunya a Silicon Valley, és "com l'ascens a l'Himàlaia", explica Marc Bonavia, director d'Acció a Silicon Valley. Segons diu, no tothom està preparat per accedir a un ecosistema "tan innovador" amb una "concentració increïble de recursos, talent i ambició", on per, fer-se un lloc, "has d'estar disposat a canviar, si fa falta, el teu model de negoci".

La voluntat de ser internacional, diu Bonavia, és inherent a totes les startups. "Les empreses ja no necessiten internacionalitzar-se, neixen globals, quan penses en una startup, ja té aquesta mentalitat de fàbrica", precisa. És a dir, a diferència d'una empresa tradicional, les companyies emprenedores ja neixen en ple segle XXI amb una vocació exterior i, per tant, el que cal és "ajudar-les a escalar aquesta globalitat i que el creixement sigui més accelerat", afegeix Bonavia. 

Per fomentar la competitivitat entre les empreses catalanes que volen fer el salt, Acció ha creat un programa d'assessorament per preparar-les. Durant un mes, mentors i experts en emprenedoria als Estats Units ofereixen una formació específica que acaba amb una visita de dues setmanes a Silicon Valley. Fins ara, una quarantena de companyies hi ha participat. 

Apartool i Kompyte, a la conquesta de San Francisco 

Una de les empreses és l'agregador d'apartaments de viatges corporatius, Apartool, que busca nodrir-se del "bressol de l'emprenedoria" i captar proveïdors i clients, com apunta el seu director de màrqueting, Albert Cerezo. De moment, l'empresa compta amb 12 treballadors i es planteja obrir una oficina a San Francisco o Los Ángeles tan bon punt pugui.

De fet, la preparació extra ajuda les empreses a competir "des del minut zero" i presentar-se amb condicions davant d'inversors i possibles compradors nord-americans. És el cas de Kompyte, una startup creadora d'un software d'intel·ligència competitiva que va aconseguir fer-se un lloc a San Francisco després de ser seleccionada per l'acceleradora 500 startups. Recentment va tancar una ronda d'inversió de 2,7 milions d'euros.

Colmenero: "Ser a Silicon Valley té moltes coses bones però és extremadament car, nosaltres feia dos anys i mig que anàvem posant el peuet de manera freqüent fins que ens hi hem establert"

I és que, a més d'haver de "pensar en gran", accedir a la "meca de l'emprenedoria" és "extremadament car", apunta Albert Colmenero, cofundador de Kompyte, que va trigar "dos anys i mig" per establir-s'hi. "Quan vam començar pensàvem que érem un producte per pimes, però vam descobrir que el mercat nord-americà funcionava molt millor", diu Colmenero, que argumenta la decisió d'obrir una oficina a San Francisco tot assegurant que "és on hi ha el capital i als americans els agrada invertir en empreses americanes". 

"Ser a Silicon Valley té moltes coses bones però és extremadament car, nosaltres feia dos anys i mig que anàvem posant el peuet de manera freqüent fins que ens hi hem establert", explica el director d'operacions, que, alhora, assegura que "al principi mai s'haurien pensat" que competirien amb grans tecnològiques com HP o Indra.

Barcelona, un San Francisco en petit 

En general, la recerca del capital americà és el que porta aquestes empreses a creuar l'Atlàntic. "Al final l'empresa que vol rebre inversió americana s'ha de moure allà", diu Cerezo, que considera que si "s'estovés" la legislació per facilitar l'entrada de fons d'inversió dels Estats Units es generarien moltes oportunitats pels emprenedors a Catalunya. Segons diu, a Barcelona "no li falta de res per convertir-se en un Sant Francisco en petit".



El director d'Acció a Silicon Valley, que també s'encarrega d'intentar captar per a Catalunya grans empreses nord-americanes, coincideix en què a Catalunya no li falta "de res" per ser competitiva. Potser, només, una mentalitat més tolerant al risc i, també, al fracàs com a part del procés per arribar a l'èxit. 

Des de Kompyte, Colmenero apunta que els emprenedors que arriben a Silicon Valley s'adonen de les auto-barreres a créixer: "Fins que no estàs allà no t'adones que, tot i que no tenim res a envejar, aquí falten les ganes de creure, l'empenta, la mentalitat de pensar en gran", afirma. "És la cultura del perquè no? Potser no em sortirà, però si no ho provo, segur que no em surt", conclou.