A alguns la crisi no els espanta, més aviat els anima a afrontar nous reptes i riscos. De bojos? "Potser sí". És la resposta que va donar fa cinc anys Emilio Avilés quan va armar-se de valor i va crear SlashMobility. "Sempre havia sigut informàtic, havia treballat en multinacionals com Microsoft o Gas Natural, però res em treia el cuc de l'emprenedoria", recorda, per això va obviar els comentaris dels qui l'envoltaven i que van intentar convèncer-lo de què val més tenir una feina estable.
I sort que va seguir més la seva intuïció que no pas els consells de l'entorn. L'empresa que va començar amb només tres socis i tres treballadors el 2010, té ja cinc socis, 45 empleats i factura dos milions d'euros. Unes xifres que avalen el seu èxit i que justifiquen la seva presència al Mobile World Congress com a companyia referent en el desenvolupament d'aplicacions.
Emprendre per inconformisme
"Crec que el 80% de les persones vol emprendre, però no tothom s'atreveix o no troba la idea bona. Per això, cal tenir els ulls ben oberts", recomana el CEO de SlashMobility. En el seu cas, va ser l'auge de l'iPhone i de les aplicacions mòbils el que el va fer veure que aquí hi havia un nínxol de mercat en potència. Això i la seva necessitat "d'anar a contracorrent", com bé diu.
A més a més, remarca que cal seguir molt més la intuïció i no desaprofitar el talent per la comoditat que dóna un contracte estable en una feina rutinària. "Més inconformisme, això és el que cal", reivindica.
Diversificar el negoci dins un mateix sector
Tot i que SlashMobility va començar desenvolupant apps, avui tenen un negoci basat en tres branques més: formació, assessorament i posicionament.
La primera es basa a donar xerrades per informar sobre les possibilitats de la tecnologia mòbil, sessions anomenades 'SlashFriday'. La segona, consisteix a treballar el màrqueting: "No serveix de res tenir una app molt maca i potent si no tens usuaris ni descarregues. Millorem la visibilitat, la captació d'usuaris i el nombre de descàrregues". Finalment, la tercera pota, el laboratori d'innovació on ajuden a impulsar nou projectes d'emprenedoria anomenat SlashLab.
Una incubadora per a intraemprenedors
La start-up va néixer amb el suport de Barcelona Activa, una entitat sobre la qual Avilés no té més que lloances: "És un model de referència a escala mundial i que no hem aconseguit trobar en cap altre país". Per aquest motiu van llençar el laboratori SlashLab, per oferir l'ajuda que ells van rebre als emprenedors que volen endinsar-se en el món de les apps.
Una de les particularitats de la incubadora és que té el títol de ser la primera de tot Barcelona en impulsar aplicacions. També destaca per treure el màxim profit al talent dels treballadors de SlashMobility, els quals Avilés defineix com "intraemprenedors". El CEO de la start-up considera que és la millor opció per donar resposta a l'emigració d'empleats amb talent de les pimes cap a les grans empreses, "perquè veuen que elles tenen més diners i els permeten desenvolupar els projectes o línies de producte que sempre han volgut".
Amb SlashLabs, s'asseguren que les grans ments es queden a casa i posen el seu "granet de sorra en el món de les start-up i de l'emprenedoria catalana", expressa amb orgull.
Fins aleshores han rebut 55 projectes en els tres anys que porta en actiu la incubadora. D'elles, inverteixen en 10 i ja han aconseguit convertir en empresa cinc iniciatives anteriors, entre elles, Manduka Games.
Emprenedors obrers
El CEO de l'empresa tecnològica es defineix a ell mateix i als seus socis com "emprenedors obrers". Obrers perquè tenien pocs diners i perquè la inversió inicial va ser de 10.000 euros, la justa per constituir la societat i arrencar amb l'activitat. I d'aquesta petita quantitat i molt picar pedra han construït una companya que té ja tres seus: Barcelona, Madrid i Londres –aquesta darrera en fase inicial.
Posteriorment han fet dues rondes de finançament de 50 i 250 mil euros per fer créixer SlashMobility i invertir en companyies del seu laboratori.
Posar la tecnologia al servei de les persones
Les seves apps són aptes per a tots els sectors, pel que no tenen un tipus de client habitual. Més aviat treballen amb puntes de demanda, és a dir, "en moment on un sector està molt interessat a crear apps, com ho va ser el de salut i farmàcia fa cinc anys, o com ho és ara la banca, l'ec-commerce i les telecomunicacions", detalla Avilés.
Han treballat amb grans empreses de la talla de Desigual, LetsBonus o el FC Barcelona. Tant en la creació d'apps corporatives com en l'adaptació de tendències com els wearables, la gamificació, els beacons o el Big Data. Un dels darrers projectes s'ha fet amb la Casa Batlló de Barcelona amb la creació d'una app que millora l'experiència de visita.
Ser un referent tecnològic a Europa
Són ambiciosos perquè saben que poden ser-ho. La recent internacionalització cap a Londres ha fet créixer el llindar d'autoexigència fins al punt de marcar-se com a objectiu pel 2018 multiplicar per 10 la facturació. Això significa que volen passar dels 2 milions d'euros del 2014 als 20 milions d'euros.
Desgavellat? No del tot si es té en compte que, fins ara, un 4% dels ingressos han sorgit de Londres, un 15% de Madrid i la resta de Barcelona. La seu del Regne Unit encara ha de consolidar-se, pel que esperen multiplicar els seus guanys, diversificar el negoci amb més empreses i augmentar la plantilla fins a apropar-se als 100 empleats.
En aquest mateix període de tres anys, contemplen seguir l'expansió cap a Berlín per posicionar-se com un referent europeu, o provar sort als Estats Units.
Barcelona i el MWC, dos grans aparadors
"Barcelona no és només la capital mundial de la mobilitat, hi ha un ecosistema d'enginyers enorme, moltes ajudes i sempre ha tingut un teixit emprenedor únic". Resumint les paraules d'Avilés, la capital catalana és una ciutat idíl·lica per engegar un negoci.
I com que mai és tot perfecte, aquí també hi ha un però: "Ens quedem en una emprenedoria més petita, no ho volem fer a l'engròs com fan Madrid o Londres, que volen copsar el món amb iniciatives a gran escala". Malgrat tenir una visió més petita a Barcelona, Avilés repeteix que és més fàcil iniciar un projecte aquí que a cap de les altres dues ciutats. Especialment a Londres, que té un mercat més gran i on es demana més capital per començar.
Tampoc es pot oblidar el gran nombre d'esdeveniments que atrauen els inversors a Barcelona, amb el Mobile World Congress com a cap de cartell pel que fa a tecnologia. Aquest 2015 és el quart any que SlashMobility hi té presència i hi arriba amb l'objectiu de fidelitzar els seus clients. Després de quatre edicions, ja ha superat la fase de donar-se a conèixer i convertir els contactes en negoci, pel que ara vol aprofitar la tirada que li pot suposar promocionar-se com a empresa que ha prestat servei a Desigual i al FC Barcelona.
SlashMobility: apps catalanes al MWC
L'empresa catalana que va néixer amb una inversió inicial de 10.000 euros, espera multiplicar per tres la facturació gràcies a la internacionalització dels seus serveis a Londres
02
de Març
de
2015