El 2022 es compleixen 50 anys de la designació del 5 de juny com a Dia Mundial del Medi Ambient. És la data més important del calendari oficial de les Nacions Unides per conscienciar i moure l'acció global per la protecció mediambiental. Aquest any Suècia acull la celebració del 5 de juny i als més de 150 països que s'uneixen sota la bandera del Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA). Organitzacions no governamentals, comunitats i celebritats de tot el món se sumen al Dia Mundial del Medi Ambient per defensar causes ambientals. També les empreses. De fet, les empreses aprofiten aquesta setmana per lluir els programes i les iniciatives en matèria de sostenibilitat.
El lema de la campanya del 2022 és “Una sola Terra”, i destaca la necessitat de viure de manera sostenible i en harmonia amb la natura a través d'estils de vida més ecològics. “Una sola Terra” va ser també el lema de la Conferència d'Estocolm de 1972. Cinquanta anys després, el missatge continua sent vigent. El que ha canviat en aquest mig segle és la urgència, el pronòstic i la gravetat de la situació.
L'acció climàtica és indiscutible, urgent i prioritària per al 2022
Tot i haver aconseguit alguns èxits mediambientals a través de l'acció multilateral, la ciència continua sent irrefutable i clara amb el seu missatge: els models insostenibles de consum i producció estan agreujant la triple crisi planetària del canvi climàtic, la pèrdua de naturalesa i biodiversitat, a més de l’increment en la contaminació i les deixalles.
Hem de valorar les empreses que ja actuen i que lideren el camí de la sostenibilitat. Demà és tard per a tothom. Al cap i a la fi, només tenim una Terra
L'emergència climàtica és un dels principals reptes estratègics a què s'hauran d'enfrontar les companyies de tot el món per protegir el nostre futur i el del planeta. L'ONU estima que el cost anual dels desastres naturals, per exemple, és d'entre 250.000 i 300.000 milions de dòlars. No hi ha companyia que es pugui sentir immune o al marge davant del canvi climàtic.
El paper decisiu de les empreses en la lluita contra l'emergència climàtica
Encara que la societat en conjunt té la responsabilitat de contribuir al desenvolupament sostenible, les empreses tenen un paper decisiu sobre això. L'impacte de les organitzacions en el benestar col·lectiu i individual és obvi, ja que ajuden a millorar la vida de les persones a través dels seus productes i serveis, contribueixen al desenvolupament econòmic i social i la seva activitat té un efecte directe sobre l'entorn i el medi ambient.
Cada cop més, les empreses saben que han de tenir un paper protagonista i ser creatives i innovadores si volen resoldre els desafiaments a què ens enfrontem com a societat. Moltes companyies ja han sospesat els riscos i les oportunitats que suposa posicionar-se i han incorporat la sostenibilitat al seu propòsit corporatiu, així com l’acció contra el canvi climàtic a les seves estratègies. La sostenibilitat en l'àmbit empresarial ja és una exigència més que una recomanació o una moda. Les empreses es veuen a si mateixes com a motor del canvi i conductores de la triple sostenibilitat aportant valor econòmic, però també valor social i mediambiental. I és que aquesta aporta a les empreses nombrosos avantatges, com per exemple posicionar-se com a referents, millorar la competitivitat empresarial, millorar la imatge de marca davant inversors i clients, augmentar les vendes, estalviar costos o millorar la productivitat interna i el compromís dels empleats.
A la recerca del sant grial del model productiu sostenible
El repte més gran de les empreses en matèria de sostenibilitat, però, és el canvi del seu model productiu. Enfront del model de desenvolupament majoritari actual basat en l'augment continu de producció i consum, que esgota els recursos i provoca un deteriorament del planeta i la salut, destaquen alternatives com ara el desenvolupament sostenible o l'economia circular. El desenvolupament sostenible persegueix un creixement econòmic que no faci malbé el planeta ni comprometi el benestar de les generacions futures, mentre que l'economia circular, per la seva banda, busca allargar la vida de materials i productes dins del flux econòmic, reduir els residus, reciclar, reutilitzar, reparar, compartir i renovar primant la circularitat davant de la linealitat de l'economia d’un sol ús.
Actuar ara (demà serà tard)
La ciència climàtica adverteix que s'esgota el temps que tenim per recuperar l'equilibri entre les persones i la natura. En els anys vinents, la Unió Europea haurà de reduir les emissions un 55% (per al 2030) i ja són més de 120 països els que han anunciat el seu objectiu de neutralitat climàtica. En la consecució d'aquests objectius, les empreses tenen molt a dir, però, segons ECODES i el Pacte Mundial de les Nacions Unides, les empreses espanyoles no estan adaptant els seus models de negoci prou ràpid als reptes que planteja el canvi climàtic. Sembla que l'ambició de les empreses en aquest àmbit no és suficient i els plans i les accions que busquen reduir l'impacte negatiu del nostre sistema econòmic es queden curts.
Necessitem visió de futur per entendre que la transformació cap a una economia neutra en carboni està en marxa i és imparable. Les empreses que no emprenguin amb determinació aquesta transformació simplement no seran competitives. En alguns casos fins i tot pot desaparèixer el seu model de negoci. Per això, hem de valorar les empreses que ja actuen i que lideren el camí de la sostenibilitat. Demà és tard per a tothom. Al cap i a la fi, només tenim una Terra.