22
de Setembre
de
2016
Act.
22
de Setembre
de
2016
"El millor trajecte que es pot fer és a peu. Si no és possible, que sigui amb bicicleta o transport públic. I si no, amb vehicle, però elèctric i compartit". Aquesta és la filosofia d'Arnau Vilardell i Ricard Jornet, els impulsors de la cooperativa de carsharing Som Mobilitat.
Es tracta d'un projecte emmirallat en Som Energia, una altra cooperativa de consum que proveeix els seus socis d'electricitat verda. En el seu cas, però, l'objectiu és posar als carrers de Mataró i rodalia vehicles elèctrics perquè els veïns prenguin consciència de la importància de deixar el cotxe a casa, una idea que pren força en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura.
Compartir cotxe amb una app
La companyia compta ara amb un total de 320 socis i encara es troba en fase de tramitació de papers, però té els objectius molts clars i els passos a seguir pautats. El primer ha sigut crear la plataforma mòbil. Aquesta aplicació ha de permetre a tots els socis veure els cotxes disponibles, llogar-los i utilitzar-los. "Volem que el cotxe estigui obert, que no hi hagi intercanvi de claus i sigui fàcil d'obrir només amb l'app", detalla Vilardell. Un vehicle que, d'altra banda, encara no tenen però que ja saben com aconseguir: "Amb una campanya de crowdfunding amb Goteo per comprar un vehicle de segona mà per 15.000 euros".
La idea inicial és arribar a principis de novembre amb una flota petita. El primer cotxe seria aquest comprat a través de les aportacions que obtinguin, mentre que preveuen obtenir-ne dos més que siguin d'algun dels socis de la cooperativa que estiguin disposats a cedir-los quan no el necessitin.
D'aquí a finals d'any, compten a testejar l'aplicació, provar els cotxes i posar a prova si el model de cooperativa que han plantejat funciona. "De moment comencem amb un model que ja existeix a Suïssa", revela Vilardell, "és una cooperativa amb 10.000 socis i 1.900 punts distribuïts pel país amb entre 1 i 10 vehicles cadascun". I això és el que volen aconseguir a Catalunya, una fita ambiciosa però, assegura, no utòpica: "Ja hi ha gent a Sabadell esperant que funcioni per impulsar un servei similar. La nostra lògica és que es pugui reproduir de forma fàcil".
Les noves generacions són les més predisposades a adoptar aquesta alternativa de mobilitat. Vilardell reconeix que la crisi i el fet de no poder optar a un vehicle en propietat ha enfortit aquesta filosofia, però també remarca que "les iniciatives transformadores estan agafant cada cop més pes". "Tot comença amb projectes com el nostre, amb activistes i gent que ho veu amb bons ulls", assegura, "i al final s'acaba fent el pas definitiu". Creu que el procés serà lent, sobretot perquè és un camp "complicat" i on una part important de la ciutadania veu "impossible" no tenir cotxe. Malgrat tot, es mostra ferm davant l'objectiu d'aconseguir un model alternatiu factible.
Desplegar la xarxa de punts de càrrega
La xarxa de punts de càrrega és un dels elements on els deures encara estan per fer. Les opcions són tres: "A pàrquings privats, l'espai públic o un local que algun soci estigui disposat a cedir a canvi d'un lloguer". Tot dependrà de la disposició dels qui formin part de la cooperativa i de com avancin les converses amb l'Ajuntament de Mataró, qui Vilardell assegura que s'ha interessat pel projecte i que col·labora amb la creació d'un pla de mobilitat que pugui incloure punts elèctrics.
En el cas d'aquests punts, preveuen que l'electricitat sigui "verda i social". Així doncs, si una cosa tenen clara els creadors de la cooperativa és que el proveïdor serà Som Energia.
De Mataró a Europa
"Pensem que cobrim un tipus de mobilitat local i comarcal que és real, que mou molta gent cada dia i que, si es compartís vehicle, podríem ajudar a treure molts cotxes de la carretera", defensa Vilardell. Tanmateix, Som Mobilitat vol que el seu servei arribi a tot Europa a través d'una col·laboració amb altres cooperatives europees del sector que permetin un ciutadà llogar un cotxe en un punt de continent i viatjar fins a un altre punt on retornar el vehicle sense problemes.
Així és com volen constituir la primera xarxa de cooperatives de carsharing d'Europa. "Es farà sota el paraigua de REScoop, una organització que agrupa totes les cooperatives energètiques verdes", conclou. Fins al moment, qui vulgui formar part del projecte, només ha d'abonar 10 euros per ser soci i posar el seu granet de sorra per reduir la quantitat de cotxes convencionals a la carretera.
Es tracta d'un projecte emmirallat en Som Energia, una altra cooperativa de consum que proveeix els seus socis d'electricitat verda. En el seu cas, però, l'objectiu és posar als carrers de Mataró i rodalia vehicles elèctrics perquè els veïns prenguin consciència de la importància de deixar el cotxe a casa, una idea que pren força en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura.
Compartir cotxe amb una app
La companyia compta ara amb un total de 320 socis i encara es troba en fase de tramitació de papers, però té els objectius molts clars i els passos a seguir pautats. El primer ha sigut crear la plataforma mòbil. Aquesta aplicació ha de permetre a tots els socis veure els cotxes disponibles, llogar-los i utilitzar-los. "Volem que el cotxe estigui obert, que no hi hagi intercanvi de claus i sigui fàcil d'obrir només amb l'app", detalla Vilardell. Un vehicle que, d'altra banda, encara no tenen però que ja saben com aconseguir: "Amb una campanya de crowdfunding amb Goteo per comprar un vehicle de segona mà per 15.000 euros".
La idea inicial és arribar a principis de novembre amb una flota petita. El primer cotxe seria aquest comprat a través de les aportacions que obtinguin, mentre que preveuen obtenir-ne dos més que siguin d'algun dels socis de la cooperativa que estiguin disposats a cedir-los quan no el necessitin.
D'aquí a finals d'any, compten a testejar l'aplicació, provar els cotxes i posar a prova si el model de cooperativa que han plantejat funciona. "De moment comencem amb un model que ja existeix a Suïssa", revela Vilardell, "és una cooperativa amb 10.000 socis i 1.900 punts distribuïts pel país amb entre 1 i 10 vehicles cadascun". I això és el que volen aconseguir a Catalunya, una fita ambiciosa però, assegura, no utòpica: "Ja hi ha gent a Sabadell esperant que funcioni per impulsar un servei similar. La nostra lògica és que es pugui reproduir de forma fàcil".
Les noves generacions són les més predisposades a adoptar aquesta alternativa de mobilitat. Vilardell reconeix que la crisi i el fet de no poder optar a un vehicle en propietat ha enfortit aquesta filosofia, però també remarca que "les iniciatives transformadores estan agafant cada cop més pes". "Tot comença amb projectes com el nostre, amb activistes i gent que ho veu amb bons ulls", assegura, "i al final s'acaba fent el pas definitiu". Creu que el procés serà lent, sobretot perquè és un camp "complicat" i on una part important de la ciutadania veu "impossible" no tenir cotxe. Malgrat tot, es mostra ferm davant l'objectiu d'aconseguir un model alternatiu factible.
Desplegar la xarxa de punts de càrrega
La xarxa de punts de càrrega és un dels elements on els deures encara estan per fer. Les opcions són tres: "A pàrquings privats, l'espai públic o un local que algun soci estigui disposat a cedir a canvi d'un lloguer". Tot dependrà de la disposició dels qui formin part de la cooperativa i de com avancin les converses amb l'Ajuntament de Mataró, qui Vilardell assegura que s'ha interessat pel projecte i que col·labora amb la creació d'un pla de mobilitat que pugui incloure punts elèctrics.
En el cas d'aquests punts, preveuen que l'electricitat sigui "verda i social". Així doncs, si una cosa tenen clara els creadors de la cooperativa és que el proveïdor serà Som Energia.
De Mataró a Europa
"Pensem que cobrim un tipus de mobilitat local i comarcal que és real, que mou molta gent cada dia i que, si es compartís vehicle, podríem ajudar a treure molts cotxes de la carretera", defensa Vilardell. Tanmateix, Som Mobilitat vol que el seu servei arribi a tot Europa a través d'una col·laboració amb altres cooperatives europees del sector que permetin un ciutadà llogar un cotxe en un punt de continent i viatjar fins a un altre punt on retornar el vehicle sense problemes.
Així és com volen constituir la primera xarxa de cooperatives de carsharing d'Europa. "Es farà sota el paraigua de REScoop, una organització que agrupa totes les cooperatives energètiques verdes", conclou. Fins al moment, qui vulgui formar part del projecte, només ha d'abonar 10 euros per ser soci i posar el seu granet de sorra per reduir la quantitat de cotxes convencionals a la carretera.