23
de Febrer
de
2015
Va néixer fa 60 anys centrada en l'asfaltat i la construcció de carreteres. Des de fa tres, arran d'un "canvi generacional realitzat de forma ordenada", l'empresa lleidatana Soriguévol desmarcar-se, de forma progressiva de ser considerada només com una companyia constructora, com defineix la presidenta del grup Sorigué, Ana Vallés. Tot i que parla d'un "moment d'inflexió", Vallés recorda que la diversificació de les activitats de la firma ja es va iniciar al passat. La creació d'una fundació el 1985 i la compra de terrenys agrícoles per aprofitar-los amb un ús industrial també adobaven aquest nou camí.
Des del 2012, els dos consellers delegats i el fundador del grup, Julio Sorigué, han deixat els seus càrrecs, però es mantenen al consell d'administració. Paral·lelament, l'essència de l'empresa s'ha obert a l'obra civil, la gestió, el tractament de l'aigua i l'aposta per "conreus productius i eficients per desenvolupar una visió industrial de l'agricultura", explica Vallés. El gran salt de Sorigué es formalitza amb l'adquisició d'Aigües de Barcelona (Acsa), fet que li ha permès passar de ser una constructora d'una mida mitjana a una gran companyia vinculada al servei, el tractament i la tecnologia de l'aigua, que inclou 50 filials i compta amb 2.500 treballadors.
Marca unificada
A partir de la nova visió de la firma, Vallés defensa la necessitat d'anar més enllà dels actius tradicionals de Sorigué. "Som l'única constructora que està present a totes les fases del procés amb recursos propis, des del moviment del terra, passant per la fabricació de materials fins al transport i el manteniment, però també destaquem pels nostres treballs en enginyeria, tecnologia, serveis i materials".
Equilibrar aquestes activitats és un dels objectius de la companyia. "Destinem una tercera part dels recursos a cada àrea de negoci: materials, aigua i construcció", afegeix. Tot i que les vendes consolidades del grup Sorigué van baixar dels 346 milions d'euros el 2012 fins als 249 del 2013, la diversificació productiva suposa un dels camins que el grup vol consolidar.
En el context del canvi generacional tranquil, des de Sorigué s'han buscat nous processos empresarials, com introduir l'assessorament d'especialistes externs, la gestió del lideratge, la coordinació de la comunicació, l'augment del contacte amb l'exterior i la captació del talent. Tota aquesta estratègia s'ha concretat en una marca única, anomenada Sorigué, que agrupa a totes les àrees i un canvi d'imatge corporativa.
La cerca de l'ADN propi
Els propers passos de Sorigué s'encaminen a establir iniciatives que permetin visualitzar l'ADN de la companyia. Per tercer any, a la gravera que Sorigué ha restaurat a Menàrguens (la Noguera) s'ha produït oli d'oliva. Aquest plantejament és un símbol del camí que vol emprendre la firma, tal com apunta la seva presidenta. "Forma part d'un pla estratègic basat en les persones, la innovació i l'ADN".
Els primer resultats de la cerca de l'ADN ja s'han presentat. Vallés comenta que el treball per atreure talent s'ha traduït en la inversió en start-up i en business angels de la que ha sorgit el projecte Niu. Arran del suport financer a un enginyer d'Osca, Sorigué va propiciar la construcció d'un inodor intel·ligent que no requereix la intervenció humana. "Es tracta d'un producte que encaixa amb els nostres serveis associats a la gestió de l'aigua i demostra la sinergia assolida entre les diferents àrees de treball".
Premiats a la Biennal de Venècia
Un altre de les propostes sorgides de l'ADN de Sorigué és la seva fundació. Tot i que va ser creada fa tres dècades, de la necessitat de buscar un espai expositiu més ampli per la col·lecció de 450 obres d'art contemporani ha nascut el projecte Planta, "el nostre vaixell almirall", afirma Vallés. El projecte Planta serà una estructura situada a la gravera de Menàrguens que aglutini els valors, la cultura i el coneixement de les àrees d'activitat i innovació empresarial del grup.
El disseny de l'edifici -s'inaugurarà el 2017- va rebre una distinció a la Biennal de Venècia de l'any passat. Plantabarrejarà art, arquitectura, ciència i la gestió de l'entorn natural i industrial a l'empresa. "Els nostres dos mons s'uneixen entorn del projecte Planta'". La idea és integrar en una única ubicació les diverses ànimes de Sorigué.
Des del 2012, els dos consellers delegats i el fundador del grup, Julio Sorigué, han deixat els seus càrrecs, però es mantenen al consell d'administració. Paral·lelament, l'essència de l'empresa s'ha obert a l'obra civil, la gestió, el tractament de l'aigua i l'aposta per "conreus productius i eficients per desenvolupar una visió industrial de l'agricultura", explica Vallés. El gran salt de Sorigué es formalitza amb l'adquisició d'Aigües de Barcelona (Acsa), fet que li ha permès passar de ser una constructora d'una mida mitjana a una gran companyia vinculada al servei, el tractament i la tecnologia de l'aigua, que inclou 50 filials i compta amb 2.500 treballadors.
Marca unificada
A partir de la nova visió de la firma, Vallés defensa la necessitat d'anar més enllà dels actius tradicionals de Sorigué. "Som l'única constructora que està present a totes les fases del procés amb recursos propis, des del moviment del terra, passant per la fabricació de materials fins al transport i el manteniment, però també destaquem pels nostres treballs en enginyeria, tecnologia, serveis i materials".
Equilibrar aquestes activitats és un dels objectius de la companyia. "Destinem una tercera part dels recursos a cada àrea de negoci: materials, aigua i construcció", afegeix. Tot i que les vendes consolidades del grup Sorigué van baixar dels 346 milions d'euros el 2012 fins als 249 del 2013, la diversificació productiva suposa un dels camins que el grup vol consolidar.
En el context del canvi generacional tranquil, des de Sorigué s'han buscat nous processos empresarials, com introduir l'assessorament d'especialistes externs, la gestió del lideratge, la coordinació de la comunicació, l'augment del contacte amb l'exterior i la captació del talent. Tota aquesta estratègia s'ha concretat en una marca única, anomenada Sorigué, que agrupa a totes les àrees i un canvi d'imatge corporativa.
La cerca de l'ADN propi
Els propers passos de Sorigué s'encaminen a establir iniciatives que permetin visualitzar l'ADN de la companyia. Per tercer any, a la gravera que Sorigué ha restaurat a Menàrguens (la Noguera) s'ha produït oli d'oliva. Aquest plantejament és un símbol del camí que vol emprendre la firma, tal com apunta la seva presidenta. "Forma part d'un pla estratègic basat en les persones, la innovació i l'ADN".
Els primer resultats de la cerca de l'ADN ja s'han presentat. Vallés comenta que el treball per atreure talent s'ha traduït en la inversió en start-up i en business angels de la que ha sorgit el projecte Niu. Arran del suport financer a un enginyer d'Osca, Sorigué va propiciar la construcció d'un inodor intel·ligent que no requereix la intervenció humana. "Es tracta d'un producte que encaixa amb els nostres serveis associats a la gestió de l'aigua i demostra la sinergia assolida entre les diferents àrees de treball".
Premiats a la Biennal de Venècia
Un altre de les propostes sorgides de l'ADN de Sorigué és la seva fundació. Tot i que va ser creada fa tres dècades, de la necessitat de buscar un espai expositiu més ampli per la col·lecció de 450 obres d'art contemporani ha nascut el projecte Planta, "el nostre vaixell almirall", afirma Vallés. El projecte Planta serà una estructura situada a la gravera de Menàrguens que aglutini els valors, la cultura i el coneixement de les àrees d'activitat i innovació empresarial del grup.
El disseny de l'edifici -s'inaugurarà el 2017- va rebre una distinció a la Biennal de Venècia de l'any passat. Plantabarrejarà art, arquitectura, ciència i la gestió de l'entorn natural i industrial a l'empresa. "Els nostres dos mons s'uneixen entorn del projecte Planta'". La idea és integrar en una única ubicació les diverses ànimes de Sorigué.