Josep Riera va idear el 2016 un nou projecte per confeccionar bosses de mà fetes amb pells reciclades. Així va néixer Soruka, que sis anys després produeixen al voltant de 4.000 bosses setmanals i han tingut un gran èxit als Estats Units, on ja han venut més de 60.000 unitats. La sostenibilitat de la seva proposta i l’originalitat dels seus dissenys ha convertit la marca en reconeixible i un referent de l’slow fashion.
“No ens cal comprar vuit bosses l’any. Potser val més comprar menys, però producte de qualitat”. Amb aquesta filosofia sostenible, el Josep va crear Soruka a Verdú (Urgell). La idea era confeccionar bosses de mà a partir de pell sobrant d’altres fàbriques. És a dir, aprofitaven cuirs i materials que altres empreses llencen per fabricar els seus productes. “No coneixia cap empresa que es dediqués a recollir pells per fer bosses”, destaca Riera.
Josep Riera: “Més de la meitat de la pell es desaprofita, no es fa servir”
Habitualment, en les fàbriques tèxtils només s’utilitza la part central de les pells i tota la resta va directe a l’abocador: “Més de la meitat de la pell es desaprofita, no es fa servir”. Així van tenir clar que aprofitar aquests sobrants era una oportunitat de negoci, alhora que un projecte circular i sostenible.
Les pells sobrants les obtenen de l’Índia, un dels països on la indústria de la pell és més gran i on hi ha més desaprofitament per falta de control. “Allà, el nostre projecte és més útil”, apunta Josep Riera.
La importància del disseny
Però des de Soruka tenien clar que l’argument de venda no podia ser només la sostenibilitat i, des de bon començament, van apostar per dissenys molt cuidats. “El producte es ven per si sol, perquè té uns colors i característiques peculiars. Si no fos reciclat, també ho vendríem”, explica Riera.
“Quan veus una bossa de mà, saps si és Soruka”, afegeix. I és que són productes amb molta personalitat pròpia, colors, retalls i dissenys pràcticament exclusius. Com que treballen amb sobrants, cap retall és igual. “A Soruka cada peça és única. No trobaràs una altra persona amb la mateixa bossa”, insisteixen.
D’un poble de l’Urgell al món
El pla de negoci de Soruka va consistir en l’obertura d’una botiga física a Gràcia i la venda a l’engròs. Però, ben aviat, van detectar una dificultat afegida. “Vam veure que el mercat de la península no s’apreciava gaire en aquell moment les coses reciclades”, apunta Riera.
Aquesta realitat els va obligar a obrir-se al món i portar el seu producte a països més avançats en aquest àmbit. Un dels primers va ser Alemanya, on hi havia molta més consciència: “Va ser una sort que fos així, perquè ens va autoexigir que la qualitat fos bona. Quan vas a Alemanya, l’exigència és molt superior”.
Amb els anys, han arribat a Regne Unit, Itàlia, França, Bèlgica, Països Baixos, Àustria o Dinamarca. Una expansió realitzada a través de fires internacionals i contactes amb molts distribuïdors. El 85% de les seves vendes són d’exportació. A més, enguany han estrenat la venda per internet directament als clients.
La conquesta dels Estats Units
Però el gran salt l’han fet als Estats Units. Durant la pandèmia, quan les restriccions a Europa eren grans, les botigues d’estats nord-americans es mantenien obertes. Així, van posar-hi la lupa per desembarcar. I actualment, les seves bosses de mà ja es troben en 1.300 punts de venda repartits pels 50 estats dels Estats Units, gràcies a l’acord amb més de 100 representants de la marca a tota l’Amèrica del Nord.
“Hem tingut una pujada molt gran”, celebra Josep Riera. De fet, el 45% de la seva facturació ja prové dels Estats Units, on les bosses reciclades i el disseny original de Soruka ha captivat els consumidors. En els últims mesos hi han venut més de 60.000 unitats. Una conquesta ràpida i efectiva.
Del fast fashion al slow fashion
“El principal valor de Soruka és la circularitat, el nostre objectiu és reduir l’impacte mediambiental que té la fast fashion, evitar que tots aquests retalls de pell acabin als abocadors i crear peces que es puguin utilitzar”, emfatitzen des de Soruka, que assenyalen l’impacte ambiental que té el món de la moda.
“S’ha d’anar cap a consumir menys i d’una manera més conscient i respectuosa”, afegeix Riera. Amb aquest esperit, han creat una nova línia de producte de bosses reversibles: “Una bossa que et serveix per dues”.
Josep Riera: “Avui en dia els usuaris estan disposats a pagar una mica més per tenir un producte més responsable i respectuós amb el medi ambient”
Sis anys després del seu naixement, han detectat que cada vegada hi ha més sensibilització amb la sostenibilitat: “A tot arreu ha crescut la consciència, no ens queda cap altra solució que ser uns consumidors més responsables i cuidar el medi ambient”. “Avui en dia els usuaris estan disposats a pagar una mica més per tenir un producte més responsable i respectuós amb el medi ambient”, afegeix Riera.
Una tendència que està impulsant el projecte de Soruka, que ara creixerà amb la fabricació de sandàlies fetes a Elx, també amb pells reciclades. I tot amb els mateixos valors: productes únics, reciclats, sostenibles i fets a mà.