Les grans ciutats estan plenes d'espais increïbles per a fer festes, rodatges, sessions de fotos..., però moltes vegades són inaccessibles, i no precisament pel seu preu, sinó perquè no existeix cap espai a internet on es promocionin de manera específica. En aquest sentit, trobem un gran forat al mercat on propietaris no saben com accedir als seus clients i, per contra, clients que no troben una manera segura i efectiva de llogar espais pels seus esdeveniments. Spathios és una startup catalana que ha volgut canviar aquesta situació creant un marketplace per a totes aquelles persones que necessiten llogar un espai per hores, amb preus raonables i amb una gran seguretat al darrere.
"Aquesta no va ser la nostra primera idea de negoci, però realment vam veure que hi havia una oportunitat de mercat", explica Pol Hevia, cofundador de la companyia. Ell, juntament amb Joaquim Tresserra i la col·laboració de Barcelona Activa van posar en marxa un model de negoci on anunciants i clients poguessin trobar-se, conversar, i finalment, acabar arribant a un acord. "Volíem crear un model semblant a Airbnb, però per hores, ja que hi ha molts espais no utilitzats en les ciutats".
La startup, que compta amb 10 treballadors i està negociant l'arribada d'un últim fitxatge, treballa en tres verticals diferents: les produccions audiovisuals, els esdeveniments i reunions empresarials. Tot i això, a causa de la covid-19, Hevia esmenta que la vertical que més està funcionant o més ben dit, no ha deixat de funcionar, han estat les produccions audiovisuals. A més, la plataforma opera a Barcelona i Madrid, dues grans ciutats on hi ha molts esdeveniments o produccions diaris i, per tant, hi ha molt negoci.
Hevia: "Nosaltres incluim les nostres despeses dins del preu, amb tot ens eduem un 19% de cada lloguer"
Spathios té un funcionament molt senzill. Com a client que necessita un espai indiques les característiques del lloc que prefereixes i la plataforma et dóna una llarga llista de possibilitats a prop teu. És un negoci únicament en línia i, per tant, el client només pot veure en forma de fotografies l'espai que vol llogar. Davant de la problemàtica que té el client per no poder visitar el lloc físicament, els fundadors van decidir posar requisits essencials per a protegir als clients, però també als anunciants: "Sempre demanem que les fotografies estiguin actualitzades i l'anunciant no té els diners fins que finalitza el lloguer", descriu Hevia. Així doncs, si hi ha qualsevol problema o el lloc no és com el client ha demanat els diners són retornats: "Els requisits de tenir bones fotos i una bona descripció del lloc donen valor a la nostra plataforma i la necessitat de pagar un cop acabat l'esdeveniment donen seguretat tant a clients com a anunciants; saben que poden comptar amb nosaltres".
Un model de negoci basat el la transparència
Spathios és una startup peer-to-peer i per això la pàgina web i el registre són gratuïts, és a dir, ni com a client ni com a anunciant has de pagar cap mena de subscripció: "Nosaltres incloem les nostres despeses dins del preu, amb tot ens enduem un 19% de cada lloguer". A part, els preus dels espais els trien els anunciants i són ells els que realment valoren el que volen llogar, tot i això la plataforma fa suggeriments als propietaris perquè se'ls faci més senzill poder llogar els espais.
"Nosaltres ens basem en la transparència" remarca el cofundador de l'empresa. D'aquesta manera, Spathios es converteix en la plataforma ideal per anunciar el teu espai i a la vegada per a buscar un lloc on poder fer els teus esdeveniments. Tampoc és cap impediment la limitació d'hores, ja que no hi ha cap hora màxima i des de fa poc, la plataforma també proporciona l'opció de triar més d'un dia: "Teníem un límit de 24 hores, però fa relativament poc temps proporcionem als nostres clients la possibilitat d'afegir més dies de lloguer", explica Hevia.
Una mirada cap al futur empresarial
Sapthios ha aconseguit posicionar-se molt bé des del seu llançament el setembre passat. A més, cal recordar que és un model innovador a l'Estat, ja que no existeixen gaires plataformes especialitzades en lloguers d'espais per hores, un cas excepcional que no passa als Estats Units, per exemple, on Spathios té la seva competència més directa. Tot i això, l'empresa ja ha decidit seguir mirant endavant i pretén fer una gran expansió durant aquest 2021: "El nostre objectiu és arribar a tota Espanya aquest any, ja que creiem que el nostre projecte encaixa a tot arreu", recorda el cofundador. Ell mateix també descriu Barcelona i com recorda que sempre s'ha parlat de Catalunya com el lloc més complicat d'establir-se en el mercat i, per tant, creu fermament que si ja han conquerit l'espai més difícil, els altres seran més senzills. A més, a causa de ser una empresa completament digital, tal com declara Hevia, "l'expansió té un cost zero".
La startup catalana ha demostrat controlar el mercat del lloguer per hores amb un model de negoci senzill i segur. A més a més, el fet que la competència sigui pràcticament inexistent també ha ajudat a que es consolidessin com a marca. La paraula Spathios ve del grec Spatium amb un toc anglès i també català; en definitiva una barreja d'idiomes que es mimetitza amb l'objectiu principal que segons Hevia té l'empresa: "Igual que el nostre nom uneix cultures a nosaltres ens agrada pensar que el nostre projecte uneix a les persones".