Impulsar la innovació a Espanya i atreure el talent de les startups tant nacionals com internacionals. Aquest és l'objectiu d'Start4big, una iniciativa digital, oberta i multisectorial impulsada per cinc grans empreses que juntes sumen més de 380 clients: Agbar, CaixaBank, Naturgy, Seat i Telefónica. La iniciativa, pionera a Europa, vol trobar startups per desenvolupar projectes pilots disruptius per millorar l'experiència dels consumidors i facilitar el dia a dia de la ciutadania.
I no només això. Si Barcelona ja era el hub d'innovació del sud d'Europa, com ha recordat el director general de Telefònica a Catalunya, País Valencià, Illes Balears i la regió de Múrcia, Kim Faura, ara també ha aconseguit "trobar aquestes sinergies entre les grans corporacions i les startups", cosa que impulsa més la ciutat cap a la seva internacionalització.
Segons s'ha anunciat durant la presentació al Movistar Centre de Barcelona, la primera convocatòria centra els seus reptes en quatre objectius bàsics: l'ajuda als usuaris a controlar i gestionar el consum de la llar, la millora de l'experiència del client i la reducció de costos en les transaccions online, la proporció de nous serveis aprofitant la comunicació entre diferents dispositius, vehicles i infraestructures i, finalment, la realització d'un seguiment de les activitats dels clients a temps real per personalitzar-les.
La convocatòria està enfocada a startups ja consolidades que puguin provar la viabilitat dels seus projectes i podran començar-se a inscriure's des del 10 de desembre i fins el 22 de febrer si volen participar en algun dels reptes plantejats per aquestes cinc grans companyies. El resultat de la convocatòria es farà públic el proper 11 de juny del 2019 i, a partir del 18 i al llarg de sis mesos, es donarà el tret de sortida al desenvolupament dels projectes pilot seleccionats.
Més capacitat d'innovació
Els reptes de la iniciativa giren entorn d'àrees com la ciberseguretat, la intel·ligència artificial, la robòtica, el blockchain i el big data i, els projectes sorgits del Start4big, tindran com a finalitat millorar el rendiment de les empreses, però també la vida diària de les persones.
De fet, el programa neix com a un projecte alineat als objectius d'Horitzó 2020, el programa impulsat per la Comissió Europea que vol crear sinergies entre startups i grans empreses per augmentar la capacitat d'innovació europea. De moment, llançarà un total de vuit projectes anuals repartits en dues edicions i, sempre, dirigides a startups d'una "maduresa avançada". Cada edició tindrà una durada de sis mesos i constarà de quatre reptes centrats en les àrees citades anteriorment.
Les startups que hi participin podran desenvolupar i testejar prototips en entorns reals de la mà d'aquestes cinc grans empreses que estan presents en 80 països de tot el món. Precisament per això, com que aprofitarà la infraestructura de tots els seus socis, Start4big no tindrà seu física, però sí que comptarà amb una oficina tècnica a Barcelona.
La revolució (natural) tecnològica
Les sinergies entre les cinc grans companyies es tornen, doncs, imprescindibles. Segons el director executiu de CaixaBank, Jordi Nicolau, l'entesa entre les empreses i les startups comporta una "visió diferent" i més enriquida del producte i encara més tenint en compte que, "al final, el client és el mateix el que es mou pels bancs, que en el sector de l'aigua i l'energia", entre d'altres.
En aquest sentit, el director de recursos corporatius de Naturgy, Antoni Peris, ha afegit un punt més a la qüestió i ha subratllat que les startups "ens aporten frescor i complementarietat", cosa que, a parer seu, "encaixa amb el procés d'innovació" perquè venen d'altres sectors. Si les grans empreses s'emporten una nova visió del futur de l'economia circular, les transaccions econòmiques o la mobilitat en els vehicles, per exemple, les startups "gaudiran d'accés al know-how de les grans companyies".
Justament amb aquest argument, la directora d'Innovació d'Aigües de Barcelona, Maria Monzó, ha recordat que "estem immersos en una gran revolució tecnològica de gran vertigen" i ha assegurat que, precisament per això, "la millor estratègia per fer front als reptes que ens planteja la societat és la col·laboració i la innovació oberta", sempre posant "el focus en els nostres eixos: aigua, ciutat i persones".
Al seu torn, el director general de Comunicació i Relacions Institucionals de Seat, Christian Stein, ha posat de relleu que aquest projecte comportarà "donar respostes als clients que volen estar sempre connectats" perquè, a més, ha insistit en la idea que "no podem centrar-nos, només, en una àrea d'aprenentatge".
Mentrestant, el director general de Telefònica a Catalunya, País Valencià, Illes Balears i la regió de Múrcia, Kim Faura, ha sostingut que això representa la "revolució natural" de la tecnologia perquè, no només "les companyies tenim l'obligació de reinventar-nos", sinó que, a més, "aquesta relació amb les altres empreses ens aporta aquesta manera de fer innovació de forma col·laborativa".