L'ecosistema emprenedor català està format per més de 1.900 empreses emergents, segons dades publicades per Acció. No hi ha dubte, a més, que la ciutat té una posició internacional destacada: Barcelona és el cinquè millor ecosistema de startups de la Unió Europea. Està per darrere de París, Berlín, Estocolm i Amsterdam, i per davant de Munic, Hèlsinki, Madrid, Dublín i Milà, segons el Global Startup Ecosystem Index 2022. De fet, segons aquest mateix informe, publicat per StartupBlink el mes de maig, "el moment negatiu d'Espanya no ha afectat Barcelona". I és que de fet, tant Madrid com Espanya en general han baixat posicions en el rànquing mundial, però Barcelona no, ni molt menys la seva inversió captada.
Dins d'aquesta radiografia global de StartupBlink, els sectors més prometedors de la ciutat, aquells que mostren una major rendibilitat, són el foodtech -on ocupa la 15a posició a escala mundial-, seguit de l'e-commerce i el retail (21a posició). L'informe també destaca el potencial de sectors com l'oci i el lleure, i el màrqueting i les vendes.
Aquesta riquesa emprenedora, lògicament, es veu reflectida en termes d'inversió: les startups catalanes van assolir una xifra d'inversió rècord l'any passat, captant 1.479 milions d'euros. La xifra és un 246% superior al volum captat l'any 2020 i és el doble del volum registrat en el 2019.
Les majors inversions les han captat els grans casos d'èxits catalans, alguns ja considerats unicorns, com Glovo, Letgo, TravelPerk, Wallapop, Cooltra, Factorial, UserZoom, Doctoralia, Paack i Colvin. Són la punta de l'iceberg i la cara més visible de les rondes d'inversió. I no és per menys: Glovo, per exemple, va ser capaç d'aixecar 450 milions d'euros en una sola ronda l'any 2021, esdevenint la major ronda d'inversió de la història d'Espanya.
La meitat de la inversió captada per startups en el 2021 va ser en rondes inferiors als 100 milions d'euros
Però més enllà d'aquests grans pelotazos, hi ha un gran ventall d'empreses emergents de tots els colors que obren rondes d'inversió que no són estratosfèriques, però que són capaces d'atraure en conjunt grans volums de finançament. Concretament, la meitat de la inversió captada en el 2021, va ser en rondes inferiors als 100 milions d'euros. En què es van fixar els inversors a l'hora d'escollir-les?
Els sectors i les tecnologies que estan de moda
Si mirem estrictament les xifres, hi ha sectors i tecnologies que estan de moda. Les fintech, per exemple, estan captant avui dia un de cada cinc dòlars d'inversió a escala mundial, segons CB Insights. I el sector de la salut també n'és un exemple: el 2021 va ser capaç de captar el 16% de tota la inversió en startups a Catalunya. "No oblidem que venim d'una pandèmia i això ens fa tenir més sensibilitat amb tot allò vinculat amb la salut, la cura personal, la salut mental i les persones dependents", explica Ernest Sánzhez, managing partner de Nuclio, un ecosistema dedicat a crear i impulsar startups i desenvolupar talent digital. Les startups de Nuclio van ingressar el 2021 fins a 21 milions d'euros i aquest any preveuen arribar als 55 milions de facturació.
El sector de la salut va captar el 16% de tota la inversió en startups a Catalunya del 2021
Per tecnologies, s'emporten la palma els programaris, sobretot els que estan al núvol (Saas), a més del big data, la IA i, cada vegada més, el blockchain. "Tot i el moment que estem vivint amb els criptoactius, el blockchain ha vingut per quedar-se", indica Sánchez. I és que "el blockchain no només són criptomonedes o tokens, sinó que pot esdevenir una palanca de canvi pel sector bancari i pel sector immobiliari". Segons Sánchez, però, la clau per atreure inversió no està en la mateixa tecnologia sinó en la manera o el sector on s'aplica, en la solució que aporta amb la seva aplicació.
Tot va de persones
Per a Sánchez, de fet, l'aspecte determinant en una startup és "el talent, la composició de l'equip i la capacitat d'execució d'una idea". Una característica que, segons admet, "no deixa de ser una percepció", encara que hi ha maneres per a analitzar-ho i fer-ho tangible. A Nuclio, per exemple, aquest últim cap de setmana van organitzar el Nuclio weekend, un esdeveniment que celebren dos cops l'any on reuneixen emprenedors preseleccionats i organitzen grups de treball, com si fos un hackaton. "És una oportunitat fantàstica per veure com treballen aquestes persones, o com lideren, treballen en equip o conceptualitzen una idea", explica.
Sánchez: "L'aspecte determinant és el talent, la composició de l'equip i la capacitat d'execució d'una idea"
A l'hora d'apostar per una startup, els inversors també tenen en compte l'impacte de la solució que proposa, que pot ser mediambiental "o pot ser un impacte en la vida de les persones". Aquest últim, per exemple, és el que està guanyant cada vegada més importància, segons explica Sánchez.
La trajectòria no enganya
La companyia Outfund, present a Regne Unit, Austràlia, els EUA i Espanya, té una manera molt diferent d'escollir les startups on invertir. De fet, no funciona com un venture capital, no inverteix en una startup i es queda amb un percentatge de les accions, sinó que el retorn l'aconsegueix amb les vendes posteriors de la companyia. "Amb el nostre finançament, ajudem a potenciar les seves vendes i després cobrem un percentatge d'aquestes", explica l'emprenedor català Alejandro Poveda, director d'Outfund a Espanya i anterior fundador de Clicfunds.
Inverteixen en qualsevol tipus de sectors i tecnologies i es fixen en altres paràmetres diferents dels habituals. "Mentre que un venture capital mira més les tendències, l'equip i el talent, a Outfund ens fixem en la trajectòria, el creixement i l'endeutament", explica Poveda. De fet, ells entren en companyies que ja estan en fase de creixement, que han demostrat que el seu producte o servei funciona i que facturen més de 20.000 euros mensuals.
Poveda: "Ens interessa veure com han evolucionat després de la covid-19, com s'han recuperat"
Es fixen especialment "en la tendència de creixement dels últims dos o tres anys, des de com els hi ha impactat la covid-19, fins a les dades de l'últim mes". La covid-19, de fet, pot haver impactat de manera positiva i negativa i, en el cas d'aquelles empreses on ha fet negativament, "ens interessa veure com han evolucionat després, com s'han recuperat", explica Poveda. "I això ens indica si els hi podem deixar capital perquè, veure com han esquivat o superat l'obstacle ens permet veure, per una banda, que hi ha un interès en el mercat real per aquella empresa i que les persones que hi ha a l'equip saben sortir-se'n d'una crisi".