El Saló Nàutic de Barcelona, que comença aquest dimecres, acollirà una selecció de quinze startups internacionals que mostraran novetats disruptives aplicables a la navegació d’oci, especialment pel que fa a la digitalització i a la protecció mediambiental. Entre aquestes novetats destaquen sistemes de connectivitat via satèl·lit, revolucionaris motors elèctrics, materials reciclables, equips de salvament marí, dispositius de seguretat, estabilitzadors, noves plataformes digitals que faciliten operacions com l’ancoratge o el proveïment de combustible, ... o, fins i tot, una proposta per restaurar ecosistemes marins.
Les novetats d’aquestes startups es podran veure en l’Innovation Dock, al Moll de la Fusta. De les quinze empreses seleccionades en aquest edició, n’hi ha dues de catalanes: Sateliot, que oferirà connectivitat via satèl·lit en tots els oceans del planeta, i Underwater Gardens, que combina ciència, tecnologia, esport, educació i art.
Aquestes són les startups que es trobaran en l’Innovation Dock de l’actual edició del Saló Nàutic:
Anchor Guardian
Localització: Baden (Suïssa)
Executiu: Thomas Frizlen (director general i fundador)
Sistema que ofereix informació en l’operació d’ancoratge de l’embarcació: des de la col·locació fins l’aixecament de l’ancora. L’objectiu és evitar situacions de risc. Facilita dades sobre la situació de l’ancora, distàncies, força d’arrossegament, tipus de sediment dels sols marins, ... També contribueix a evitar que l’ancora malmeti aquests fons marins.
Dynamic Marine Systems
Localització: Kerkdriel (Holanda)
Executiu: Theo Hoen (director general)
Desenvolupen i produeixen estabilitzadors per a tot tipus de iots. Aquests elements ofereixen més estabilitat, comoditat, seguretat i, segons la seva pàgina web, també menys risc de mareigs. Un dels productes que promocionen són uns estabilitzadors per a superiots que contraresten el balanceig tant quan naveguen com quan estan ancorats.
Foilchemy
Localització: Pasaia (Guipúscoa)
Executius: els fundadors Eloy Rodríguez (gerent) i Hugo Ramos (director d’enginyeria)
Aquesta startup basca ha desenvolupat un sistema d’hidroales capaç d’aixecar el casc de les embarcacions sobre la superfície del mar de manera que redueixen la resistència a l’avanç i, en conseqüència, també el consum. Han patentat un sistema de control d’hidroales (anomenat Airy) per aconseguir navegar sobre onades. També han creat un prototip d’embarcació sobre ‘foils’ (anomenat Naira, amb veles i hidroales) connectats i interactius. Els seus clients són drassanes i empreses de disseny naval.
HY Generation
Localització: Vannes (Bretanya, França)
Executius: els fundadors Frédéric Lescure (CEO) i Champeaux Rémy (director)
Han patentat un sistema de propulsió totalment elèctric que prescindeix de la clàssica hèlix. Treballen en el projecte des de 2015 i comercialitzen aquest tipus de propulsors per a embarcacions petites i mitjanes des de 2019. També han desenvolupat solucions per transformar qualsevol embarcació en elèctrica.
Jelurida
Localització: Lugano (Suïssa)
Executiu: Tomislav Guntchev (director i dissenyador principal)
Empresa especialitzada en el desenvolupament de plataformes blockchain. Per al sector nàutic, han patentat un model de gestió d’amarratges mitjançant l’ús de tokens. Nascuts a Holanda, des de 2017 tenen la seva seu central a Suïssa. Amb presència a diversos països europeus.
Northern Light Composites Nlcomp
Localització: Trieste (Itàlia)
Executius: fundada per Fabio Bignolini (director d’operacions), Andrea Paduano (director tècnic) i Piernicola Paoletti (director financer).
Startup italiana centrada en la investigació i desenvolupament de materials reciclables que substitueixin la fibra de vidre en les embarcacions. Han produït les primeres embarcacions de fibra de lli totalment reciclables. Ofereixen solucions per a l’economia circular en el sector nàutic. Fundada el 2019 per tres socis italians.
Proteus Innovation
Localització: València
Executius: Miguel Ángel Sánchez Díaz (CEO), Jorge Pradas (CTO) i Julio Ferrando (CFO)
A l’any 2020, en plena pandèmia de la Covid-19, aquests tres socis valencians van posar el marxa el projecte Nàutic, un petit vehicle de salvament no tripulat. Es tracta d’un ‘dron marí’ dissenyat per salvar vides en el mar. El socorrista pot dirigir-lo per radiofreqüència fins a l’objectiu o pot utilitzar-lo per autopropulsar-se, mitjançant comandaments manuals, fins a la persona que està en perill. Desenvolupa una velocitat de 10 nusos (uns 20 kilòmetres per hora) i pot remolcar fins a 240 quilos. Està pensat per a operar en platges, però també en ports o per a grans embarcacions. Es pot adquirir per 9.000 euros. Aquesta startup ja va estar present en l’anterior edició del Saló Nàutic de Barcelona.
Remigo
Localització: Ljubljana (Eslovènia)
Executiu: Marko Vrtovec (fundador i CEO)
Han dissenyat i produït un motor fora borda elèctric de dimensions petites que és fàcilment transportable per una persona. Pesa menys de 15 quilos. Han posat en el mercat diverses solucions de fora bordes elèctrics.
Sateliot
Localització: Barcelona
Executiu: Jaume Sanpera (CEO)
Proveïdors de connectivitat per satèl·lit. Planegen posar en òrbita una constel·lació de 250 nanosatèl·lits de comunicacions. Van llançar el primer el març de 2021 i, el segon, està previst per a principis de l’any vinent. Aquesta xarxa està pensada per proporcionar cobertura en tot el planeta, en exteriors, per a dispositius cel·lulars NB-IoT estàndards no modificats. Per tant, les embarcacions podran accedir a aquest sistema en qualsevol punt dels oceans.
Seasy
Localització: Graz (Àustria)
Executiu: Niklas Baumgartner (CEO)
Plataforma per a la reserva d’amarratges en ports esportius. Possibilita l’accés a una base de dades amb una àmplia informació de ports esportius, especialment de Croàcia, Itàlia i Grècia. Serveix tant als usuaris com als ports que vulguin atraure navegants.
Sense4Boat
Localització: Croàcia
Executius: Kresimir Zic (CEO) i Gorjan Agacevic (director de negoci)
Plataforma per controlar la seguretat de l’embarcació. Mitjançant sensors, faciliten dades de l’estat de les bateries, temperatura, fum o de qualsevol incidència. Especialment indicada per quan l’embarcació passa llargues temporades amarrada a port sense ningú a bord. Aquest sistema, connectat en remot, emet alertes o demana ajuda en cas de ser necessari.
Titanium
Localització: Madrid
Executiu: Alejandro Samaniego (CEO)
La seva tecnologia evita la bioincrustació (de microorganismes, plantes, algues, ...) de les estructures submergides. Utilitzen un sistema net com l’electroquímica que eviten les pintures antiincrustants, biocides i altres tècniques amb impacte mediambiental.
Tom Logisch
Localització: Berlín / Gibraltar
Executiu: Thomas Logisch (fundador i director general)
Ofereixen diverses solucions per a les embarcacions: panells solars, sistemes pel control del vent, potabilitzadors d’aigua i el seu servei estrella: Enternon, una miniplanta de tractament d’aigües residuals completament biològica per a iots de vela i motor. També l’instal·len en cases flotants i cases mòbils.
Underwater Gardens International
Localització: Barcelona
Executiu: Marc García-Durán (president i fundador)
Aquesta empresa catalana combina ciència, tecnologia, esport, educació i art en l’objectiu de restaurar ecosistemes marins, conscienciar sobre la salut de l’oceà i promoure destinacions turístiques regeneratives i sostenibles. Desenvolupen paisatges marins. Creen biòtops simbiòtics per accelerar la regeneració marina. El seu model de negoci promou la col·laboració entre el món financer i l'ecològic amb la intenció de fer rendible la regeneració de la vida marina.
Navozyme
Localització: Singapur
Executius: Anjaney Borwankar (director executiu i cofundador) i Elisenda Ventura (directora del projecte N-Bunker)
Han revolucionat el bunkering (proveïment de combustible) amb criteris mediambientals, econòmics i d’eficàcia operativa. La seva plataforma digital N-B contribueix a la descarbonatització al reduir el temps d’espera per a abastir-se de combustible en els ports. Permet estandarditzar i optimitzar aquest procés. També faciliten l’intercanvi de dades en temps real per a certificació de formació de professionals, registrament d’embarcacions o permisos portuaris.