Lluitar contra la saturació dels centres sanitaris i que els pacients de malalties cròniques no se sentin abandonats són els dos objectius de la iniciativa de HumanITCare davant la crisi del coronavirus. La startup, amb seu al Barcelona Tech City, ha posat a disposició dels hospitals la seva plataforma de manera gratuïta mentre duri l’estat d’alarma i l’alta demanda en sanitat. És una aplicació que permet als metges fer un seguiment remot dels malalts crònics que tracten. La seva cofundadora i CEO, Nuria Pastor, calcula que la setmana que ve estarà disponible una versió adreçada als pacients amb coronavirus i, la següent, una nova funcionalitat: les teletrucades. La màxima responsable de HumanITCare reflexiona sobre el paper de les startups en moments d’emergència com l’actual i el valor afegit que aporta la telemedicina al món de la salut.
Com podeu contribuir a frenar la pandèmia de la covid-19 des de HumanITCare?
Som una empresa de telemedicina que permet fer un seguiment remot de pacients amb malalties cròniques. Fa dues setmanes vam decidir que cedíem de manera totalment gratuïta la nostra eina mentre duri l’estat d’alarma i la major demanda en sanitat. Així, els metges que vulguin fer el seguiment tant de pacients amb coronavirus com de malalts crònics amb els quals ja tenen accés a la plataforma podran fer ús del servei.
Fins on creu que pot arribar l’impacte d’aquesta iniciativa?
Per una banda, volem reduir la càrrega de treball dels professionals sanitaris, i, per l’altra, que el pacient se senti monitorat. Hi ha molts pacients crònics -que tenen alguna insuficiència, pacients d’oncologia...-, que per por ara no van al metge o que fan una consulta telefònica però no queda registrada i, per tant, no hi ha un seguiment. Els objectius són reduir les visites a l’hospital, però també donar-los tranquil·litat perquè garantim que hi ha un seguiment encara que ells siguin a casa.
Es podrà fer un monitoratge de pacients de coronavirus?
Actualment, no hi ha un seguiment de pacients de covid-19 disponible, però estem parlant amb els hospitals per veure com ho fem i amb la Generalitat, que porten tot el tema d’implementació. Ho volem fer el millor possible, i crec que la setmana vinent ja començarem a incloure’n. Ara ens falta validar el tractament de dades personals.
Com funcionarà el seguiment a distància de malalts de covid-19?
La nostra aplicació els farà algunes preguntes: que es mirin la febre i els símptomes. A més, introduirem la possibilitat de fer videotrucades, que és una cosa que ens han demanat i no estava entre els nostres serveis fins ara. Així que estem treballant per desenvolupar-ho davant una demanda de la majoria d’hospitals, que estarà a punt d’aquí dues setmanes per donar un servei més integral.
Quina reacció de la comunitat mèdica ha rebut aquesta iniciativa?
La resposta ha estat superpositiva. De moment, estem parlant amb 10 hospitals que s’hi han interessat. Estem treballant amb l’Apep, l’Associació Professional Espanyola de Privacitat, que ens dona un cop de mà amb el tema més legal de protecció de dades. És el pas previ a implementar el servei als hospitals que ens ho demanen.
Quins centres de salut us ho han sol·licitat?
Són tots catalans i públics, ja que són els que més dificultats tenen ara mateix.
Cedir la plataforma de manera gratuïta durant un o dos mesos deu tenir un cost alt per a l’empresa...
Sí. De moment, ho estem enfocant com una iniciativa de responsabilitat social corporativa. L’empresa s’ho pot permetre, si no, no ho faríem. Ho estem fent sense cap interès i des de la solidaritat, però és cert que si quan els metges provin el sistema, els agrada, hi ha la possibilitat que després s’implementi. Per contactes que teníem ja sabíem que els hospitals buscaven aquest tipus de solucions.
El degoteig de projectes empresarials sorgits arran de la covid-19 és constant. Creu que en alguns casos és una estratègia de màrqueting?
Nosaltres tenim molt clar que això ho fem gratuïtament, posant-hi hores i hores, però ens ha arribat que hi ha empreses que fan intents de vendre coses aprofitant la situació. Crec que ara el que hem de fer és col·laborar tots. Nosaltres volem deixar molt clar que el que oferim és gratuït i per a aquest moment concret. En temps de crisi es veuen moltes coses, els valors de les empreses. I realment hi ha hagut iniciatives molt xules.
"En temps de crisi es veuen moltes coses, els valors que tenen les empreses, per exemple"
Les èpoques de crisi són també un bon moment perquè les startups demostrin què aporten?
Totalment. És el moment que les startups del món sanitari passin a un primer pla i que les institucions vegin que, amb tecnologia, moltes coses es poden fer telemàticament. Ens estem adonant que les necessitats bàsiques, com la salut, són les que realment poden fer aquest canvi durant l’escenari de la covid-19. Això ha estat un detonant, però hi havia moltes empreses de telemedicina que ja aportaven molt valor a la sanitat. És un moment per adonar-se de la importància de tot això.
Ja s’ha consolidat la transformació digital del sector sanitari?
Els metges en tenien ganes. El 2007, la Generalitat portava projectes de telemedicina amb el TIC Salut, però no hi havia implementació. Amb la covid-19, s’han adonat que es poden tractar els pacients igualment a distància. Pel que fa als metges, ha servit per tranquil·litzar-los, que vegin que hi ha una alternativa i que funciona.
Quina importància té per a una startup com la vostra estar en contacte constant amb els metges?
És molt important escoltar els metges. El sector salut és molt complex i fem que els metges ens valorin, que testegin... aquest treball és molt important.
"Actualment un centenar de metges utilitzen la plataforma i calculem que acabarem l'any amb més de 100.000"
Al final són els vostres clients.
Exacte, el client és l’hospital: és el metge qui pot fer un seguiment remot amb dos objectius, reduir el temps de visita i la sobrecàrrega de feina dels professionals de salut, i prestar una atenció molt més personalitzada a aquests malalts. El metge és el prescriptor. És ell qui vol reduir les possibilitats de recaiguda del pacient, les visites innecessàries...recomana descarregar l’aplicació i els pacients, com que són molt crònics, solen tenir tensiòmetres i altres aparells a casa que es connecten amb l’app. Tota la informació va al núvol i el metge pot fer el seguiment d’aquest pacient.
Preveu un creixement de clients arran del coronavirus?
Sí. Actualment un centenar de metges utilitzen la plataforma i calculem que acabarem l’any amb més de 100.000. Pel que fa als pacients, ara en tenim uns 450 i estimem que durant aquest any augmentaran fins a més de 500.000.
Creu que això atraurà inversió?
Hem rebut bastant finançament públic: de la Comissió Europea, de Startup Capital de la Generalitat... Quasi 300.000 euros a fons perdut. La resta, ho hem finançat a través d’ingressos. Ha estat una manera d’anar tirant. Però sí que ens han contactat diversos inversors abans de la covid-19 i durant també, tenim ara diverses reunions. Estem mirant com fem un creixement sostenible i com podem portar HumanITCare al proper nivell.