Una dada és fàcil d'oblidar, però una bona història no. Ni una imatge. Les històries queden a la memòria, ajuden a entendre realitats, però necessiten de dades per ser fidedignes i per aportar quelcom enriquidor.
En un context com l'actual, on només en un minut s'envien 41,7 milions de missatges de Whatsapp, es pugen 500 hores de Youtube, s'incorporen 320 usuaris nous a Twitter, es fan més de 1,3 milions de videotrucades, es pugen gairebé 150.000 fotografies a Facebook -segons el poveïdor d'Internet Arsys-, és fàcil quedar embafat d'un excés de dades i no saber quines utilitzar o com connectar-les per construir un relat. La ciència de les dades avança i s'endinsa, a poc a poc, en les estratègies digitals tant d'empreses com d'administracions: per incrementar vendes, optimitzar recursos, conèixer el client, anticipar-se... Però un cop les tenim localitzades i treballades, com comunicar-les?
La startup barcelonina Story Data va néixer fa exactament un any, a l'edifici Media Tic, de Barcelona Activa, amb l'objectiu d'ajudar empreses, administracions i mitjans de comunicació a saber explicar i visualitzar les seves dades. "Fem comunicació en tots els formats: pàgines web, presentacions, story telling...", explica Eli Vivas, periodista de dades i cofundadora de Story Data.
Segons Vives, les dades es treballen a moltes empreses de manera molt eficient -amb perfils tècnics com data scientist i data engineers- però a molts d'aquests departaments hi falta la part de comunicació: algú capaç de treballar i analitzar les dades des del vessant comunicatiu, que sàpiga visualitzar-les amb perspectiva comunicadora y periodística.
Entre els seus clients destaquen LABturisme, de la Diputació de Barcelona, per qui han creat un informe amb els indicadors de turisme de l'Administració, que està pensat perquè sigui accessible i d'interès per a la ciutadania i també per què s'ho puguin descarregar, des d'una filosofia d'open data. També treballen per l'oficina municipal de dades de Barcelona, a qui aporten la part comunicativa i visual que requereix el mateix equip tècnic de l'oficina, a més de donar formació. També per a associacions, empreses privades i per mitjans de comunicació, com Sentit Crític. I ja tenen clients internacionals, com l'Institut Reuters de la Universitat d'Oxford.
Aconseguir tot aquest portfoli en tan sols un any de trajectòria no només és fruit d'una bona feina sinó que també demostra que "hi ha una demanda real del mercat", indica Vivas, qui no acaba de tenir clar si, per seguir creixent, hauran de tirar de ronda d'inversió o podran continuar per la via orgànica. Els projectes són molts però els terminis de pagaments, especialment quan es tracta d'entitats públiques, són lents.
Com es comuniquen les dades?
"Tractem les dades des d'una perspectiva periodística, intentant veure on està l'interès per part de la societat i com es poden visualitzar millor", explica Vivas. No tots els gràfics i els formats serveixen per totes les dades ni tots públics. El que sí serveix sempre és simplificar: facilitar la lectura i fer que cada color escollit aporti informació.
Vivas: "La nostra feina no és només allò que es veu, sinó tota la feina prèvia que no es veu"
Per comunicar-les bé, però, s'ha de fer primer una bona dosi d'anàlisi i de neteja de les dades, que moltes vegades implica molt més temps que altres parts del procés. Segons Vivas, la seva feina "no és només allò que es veu, sinó tota la feina prèvia que no es veu", indica Vivas. I tot allò que després queda.