Després de molts mesos d’incertesa, s’ha desvelat per fi la gran incògnita sobre qui serà el nou propietari de la cadena d’origen català Caprabo. Ni Bon Preu ni Carrefour, sinó un potent hòlding inversor de la República Txeca que és propietat del multimilionari Daniel Křetínský és qui s’ha aconseguit posar d’acord amb Eroski, els actuals propietaris.
Recapitulem. L’estiu del 2007, molt poc abans de la gran crisi, la firma basca Eroski, que pertany a la cooperativa Mondragón, va fer una gran aposta per incrementar la seva estructura a través de l’adquisició de la cadena de supermercats Caprabo a les famílies catalanes accionistes (Carbó, Elías i Botet). La transacció es va enfilar fins els 1.300 milions d’euros pel 75% del capital, i en els anys següents Eroski encara augmentaria la seva participació. El que semblava un pla agressiu d’expansió es va transformar en un malson perquè, com dèiem, poc després de tancar l’operació va arribar la crisi financera que va devastar les economies occidentals. Amb un volum de deute molt elevat, la solució que Eroski havia trobat era desprendre’s totalment o parcial de la cadena de supermercats per tal de fer caixa i reduir l’endeutament. Es va especular amb diversos possibles compradors, com els esmentats Bon Preu i Carrefour, però al final ha estat un desconegut hòlding el que s’ha quedat el 50% del capital de la cadena per una xifra encara indeterminada.
Formalment, l’operació de compra la subscriurà el hòlding inversor EP Corporate Group, però al darrere hi ha l’esmentat Křetínský, una jove fortuna (45 anys) de la República Txeca. La principal empresa sota el seu control és Energetický a Průmyslový Holding (EPH), un grup energètic de grans dimensions, del qual posseeix ni més ni menys que el 56% del capital. El conglomerat agrupa més de 70 companyies energètiques d’Europa, no només de l’est -origen del grup- sinó també de Suïssa, Alemanya, França, Itàlia i Irlanda. La facturació agregada s’enfila fins els 8.600 milions d’euros. El poder del grup rau en que ha estat capaç de dur a terme una integració vertical total, agrupant la generació (tant renovable com minera i d'altres fonts) i les infraestructures (distribució, emmagatzematge i transmissió). El 44% del capital que no està en mans de Křetínský pertany íntegrament a Patrik Tkáč, un empresari eslovac.
Křetínský controla un 56% d'un grup energètic de grans dimensions, que agrupa més de 70 companyies d'Europa i té una facturació de 8.600 milions d'euros
Però existeix un altre negoci que és propietat del jove magnat txec, que està a anys llum del volum de la companyia energètica però que de ben segur li dona més fama: l’any 2004, va adquirir per uns 22 milions d’euros un paquet de control del mític AC Sparta, el club de futbol de Praga, la capital txeca. El club vermell viu avui dia allunyat de l’elit europea, però acredita un passat gloriós amb 23 títols de campió de Txecoslovàquia i dos cops campió d’Europa (versió Mitropa). I el títol honorífic de ser un dels responsables del boom del futbol a Barcelona els anys 20 del segle passat.
Més supermercats a França, Alemanya i el Regne Unit
L’assalt a l’elit de les finances de Křetínský es va produir a inicis del segle XXI, quan la firma per la qual treballava com a advocat des de 1999 (i com a soci des de 2003) va crear l’embrió del hòlding energètic que és avui dia, i ell va ser nomenat president alhora que va accedir a un paquet del 20% del capital. En els anys següents, una sèrie de moviments corporatius van desembocar en la situació actual de majoria de capital per a ell. L’entrada a l’accionariat de Caprabo no és pas la primera experiència del seu grup al sector dels supermercats, com veurem. Els negocis de Křetínský abasten àmbits molt diversos, perquè en els darrers temps ha aconseguit clavar queixalada a empreses emblemàtiques tant de França com d’Alemanya.
Hagués estat interessant que Bon Preu aconseguís la propietat de Caprabo, però potser era una presa massa difícil de digerir
En el cas francès, va adquirir el 12% del diari Le Monde, i el 2019 va comprar el 5% del Groupe Casino, una cadena de supermercats emblemàtica del país veí (durant molts anys, patrocinadors de l’AS Saint Etienne, un dels grans clubs de futbol de França dècades enrere). A Alemanya, ha aconseguit acaparar el 40% de Metro, la quarta cadena de distribució del món, només darrere de Wal-Mart, Carrefour i Tesco. Finalment, també va comprar una participació menor (3%) de la cadena britànica Sainsbury. Amb tot aquest poder empresarial, no és estrany que la fortuna personal de Křetínský s’estimi en uns 4.000 milions de dòlars.
Des del punt de vist de país, hagués estat interessant que Bon Preu aconseguís la propietat de Caprabo, però potser era una presa massa difícil de digerir. Segur que passaran més trens per a la cadena catalana.