Suspens en digitalització

Les companyies treuen una nota de 3,7 en matèria de transformació digital i situen l'atenció al client com l'àrea amb més deficiències, segons un estudi elaborat per Inesdi i Incipy

Joana Sánchez moderant el debat amb els CEOs | Cedida
Joana Sánchez moderant el debat amb els CEOs | Cedida
Barcelona
28 de Setembre de 2017
Act. 28 de Setembre de 2017

L’era digital ha obligat les empreses a fer un pas cap a la tecnologia i, per tant, a la innovació. Però no totes han sabut fer els deures adequadament. Algunes encara no saben que la comunicació a escala digital és un eix clau que cal atendre, que s'ha formar el personal en noves habilitats i captar talent emergent per no perdre posicions en el mercat o que l’atenció al client a través de les xarxes socials és vital. Per tant, la pregunta és, com estan reaccionant les empreses al canvi?

 

Aquesta és la pregunta que s’han formulat a Incipy amb l’estudi Índex de maduresa digital de les empreses a través d’un qüestionari a 250 professionals per saber com valoraven les seves companyies. I el resultat és que la maduresa digital de les organitzacions de l’Estat espanyol es pot puntuar amb un 3,7 sobre 10. Una nota baixa i que per a Belén Cuadrillero, col·laboradora en l’informe, “demostra que els diversos graus de maduresa de les àrees són diferents”. “Totes les empreses tenen iniciatives com l’ús de l’e-mail màrqueting o CRM, però cap d’elles ha entès que tota la transformació ha de tractar-se de manera integral per poder oferir un servei innovador a un client que té inquietuds noves i necessita models de negoci disruptius”, ha constatat.

Un clar ‘necessita millorar’

Només un 42% dels professionals entrevistats assegura que la seva companyia compta amb un Full de Ruta Digital formalitzat i fins a un 38% afirma que la implementació del pla és nul o baix. Malgrat que les dades poden semblar que la balança no està tan desequilibrada, l’estudi remarca que el 66% dels enquestats reconeix que no hi ha cap persona que lideri la transformació digital.

 

Precisament aquest és un punt en discòrdia. “Hi ha lideratge digital, iniciatives per abordar la innovació, però són pocs els líders que volen assumir els riscos”, ha afirmat la directora de l’estudi i presidenta d’Incipy i Inesdi, Joana Sánchez, “només els que han tingut la sort de tenir un líder que no té por del canvi i d’equivocar-se, han vist una planificació real i encertada per iniciar la transformació”.

D’aquí que el 58,5% de les empreses no tinguin un full de ruta ni el suport de la direcció, i a més a més, destinin únicament un 10% del pressupost a accions orientades a aquesta digitalització.

La plantilla i el client també compten

El grau de maduresa digital de les empreses a Espanya segons el nivell de formació i habilitats dels treballadors és mitjà-baix. L’estudi conclou que únicament el 23% dels enquestats pot dir que almenys la meitat de la plantilla té els coneixements necessaris. “Una realitat que sorprèn perquè no n’hi ha prou amb eines tecnològiques, que és al que s’ha associat la digitalització, sinó també amb comptar amb professionals preparats”, ha defensat Cuadrillero.

El 23% dels enquestats afirma que la meitat de la plantilla té coneixements digitals

Una teoria que va de la mà amb la de prioritzar el client. Tal com apuntava la col·laboradora, cal atendre les noves necessitats del consumidor, però precisament aquest és l’àmbit on el suspens de les empreses espanyoles és més clar: un 2,1. L’atenció integral del client és deficient, tot i que és la comunicació online amb el client i l’avaluació de la seva experiència a escala digital són els pilars que més coixegen.

Tot un seguit de dades que justifiquen per què un 55% dels participants en l’estudi situen per sota del 50% la quota de negoci procedent d’Internet.

Canviar de dalt a baix la cadena de valor

El Grupo Novolux opera des de fa 35 anys al sector de la il·luminació. És un àmbit clarament tradicional que ha anat reconvertint el negoci amb la introducció de la tecnologia LED, la qual el seu CEO, Àlex Morales, ha afirmat que canvia cada tres mesos i que suposa “un repte”. 

Tot i això, el més difícil no és reinventar-se a escala física, sinó de concepte. “Encara imprimim el catàleg de productes i ofertes. Si deixo de fer-ho el 2018, l’empresa i els instal·ladors em vénen a buscar. Cal reeducar tot l’ecosistema de clients i proveïdors alhora que ens transformem”, ha destacat. La seva solució ha sigut apostar per la formació en digital business i marca personal, de manera que els professionals que estan en contacte amb els compradors i consumidors ja han presentat uns coneixements i habilitats digitals que han d’intentar facilitar el canvi a aquests actors de la cadena.

Morales: "Cal reeducar tot l’ecosistema de clients i proveïdors alhora que ens transformem”

Un altre sector que fins fa poc era entès com totalment mecànic era la impressió, però els darrers anys ha posat els dos peus de cop en el món digital. Un exemple és Ricoh, una companyia que ha afrontat la transició amb una actitud “valenta”, segons el seu CEO, Ramon Martín. “El primer és prendre una decisió ferma perquè hi ha risc, però hi ha també moltes oportunitats mirem on mirem”, ha afegit amb seguretat.

Una de les bases de l’estratègia de Ricoh ha sigut comptar amb un bon equip de col·laboradors. “Cal canviar la imatge del cap que només vigila i no surt del seu espai, cal buscar col·laboració en l’organització per reconvertir el model de negoci. El canvi ha de ser multicapa, no només dels directius”, ha detallat Martín, qui ha assenyalat l’ús de les xarxes socials corporatives com l’eina per resoldre “la falta de comunicació interna”, el que és el principal llast.

Sanromà: "Un dia vam decidir que tot el que no estigués a la plataforma online no existiria"

Seguint la línia del trasllat de gestionar a l’àmbit online, el CEO de l’Institut Català de Finances, Josep Ramon Sanromà, assenyala que l’estratègia que ha portat la seva companyia a la digitalització ha sigut la destrucció del paper. “Un dia vam decidir que tot el que no estigués a la plataforma online no existiria i que tot s’hauria de fer des de la pàgina web”, ha explicat, “van ser dues solucions que van generar un moviment molt intens, però van obligar a canviar”.

Però si ha de posar un exemple de decisió encertada per impulsar la transformació, aquest és canviar el rol dels treballadors: “Portar els responsables de tecnologia al lideratge com a membre del comitè de direcció”. Una tria que permet fomentar equips diversos i amb habilitats transversals per dibuixar un model de negoci més sòlid i innovador a escala integral. Perquè el canvi no l’ha de fer només el CEO, ha conclòs Martin de Ricoh, sinó que ha de venir des de la diversitat.