Consultant la seva pàgina web es pot llegir que Talentea és una "consultora boutique de selecció i potenciació del talentespecialitzat". En aquest cas, seguir al peu de la lletra aquesta definició implica "anticipant-nos a les demandes del mercat, especialment en l'àmbit tecnològic". Això ho explica EnricGràcia, CEO de Talentea i un dels tres quatre fundadors de la startup lleidatana. En un context en què l'ocupació de les Tecnologies de la Informació de la Comunicació (TIC) van créixer un 28% l'any passat, accelerat per la pandèmia, Gràcia emmarca la creació de la firma, que s'ha especialitzat en la consultoria en perfils digitals i la innovació.
Amb només tres mesos de vida, una altra forma de mencionar l'activitat de Talentea és assegurar que és una startup de selecció personal. Això sí, centrada en els perfils digital i tecnològic, on els experts veuen el futur del món laboral en un període màxim de 10 anys, sent una de les poques de Lleida dedicada a aquest sector. Gràcia explica que "hem apostat per aquesta àrea perquè ja des del futur més proper serà un perfil molt demandat". L'augment del comerç en línia ha comportat una necessitat de formació en aspectes com la mecanització i la digitalització.
La comunitat del talent
Talentea, formada per tres homes i una dona, s'ha trobat de sortida amb l'inconvenient que "la demanda laboral ha aparegut abans de l'oferta formativa, de forma que els tècnics o professionals s'han format de forma autodidàctica", assenyala Gràcia. Per aquest motiu, anima els joves a dedicar-s'hi al món tecnològic i confia en un increment de la presència de les dones a les STEM. "En els processos de selecció encara es discrimina a les dones en llocs de direcció".
Atès a aquest dèficit, els impulsors de Talentea treballen en la creació el 2022 de Talentea School, una escola de continguts digitals que actuaria com a mitjancera entre les universitats, que cedirien els estudiants, i les empreses, que demandarien els professionals especialitzats. Gràcia explica que, tot i que s'estan acabant de definir els detalls, la formació serà essencialment virtual i d'utilitat a la consultora. El CEO posa l'exemple que la startup es convertirà en una espècie de matèria primera per als seus clients i empreses.
Talentea rep clients de sectors tan diversos com companyies alimentàries, especialistes en noves tecnologies, 'smart cities' o Intel·ligència Artificial
De moment, Talentea rep clients de sectors tan diversos com companyies alimentàries o de serveis i d'altres més específiques, com especialistes en noves tecnologies, 'smart cities' o d'Intel·ligència Artificial (IA). Normalment, detalla Enric Gràcia, les companyies acostumen a tenir més de 50 treballadors. La seu de la firma s'ubica al polígon Neoparc de Lleida per estar a prop de les empreses tecnològiques i també compta amb una delegació a Manresa.
Obrir una seu al parc tecnològic Tecnoparc de Reus o noves delegacions a Barcelona, Saragossa, València o Bilbao són alguns dels objectius més immediats de Talentea. El propòsit de l'empresa, que acaba de néixer, és assolir una facturació de 500.000 euros l'any 2022. Nascuda per trobar i seleccionar perfils específics de l'àmbit tecnològic, la startup vol afrontar tot el procés, constituint Talentea School, apostant per les formacions qualificades i acreditades. L'escola servirà com una pedrera del talent. D'allà sorgiran gestors de continguts digitals, edició web, disseny de monetització, direcció de Social Media o l'Online Reputation Management (ORM). Seran algunes de les professions del futur, o almenys les més demandades actualment, i de les quals es requereix un marc formatiu.