• Empresa
  • Els taxistes tornen a la vaga contra Uber i Cabify

Els taxistes tornen a la vaga contra Uber i Cabify

El sector protesta contra l'arribada de noves llicències VTC i contra la "competència deslleial" de les plataformes digitals

Un taxi amb manifestants a la protesta contra plataformes com Uber i Cabify
Un taxi amb manifestants a la protesta contra plataformes com Uber i Cabify
ACN
Barcelona
29 de Novembre de 2017
Act. 29 de Novembre de 2017

El sector del taxi està cridat a una nova vaga de 24 hores aquest dimecres a tot l'Estat espanyol contra l'eventual arribada al mercat de noves llicències VTC (de vehicle amb conductor professional). Coincidint amb l'aturada, convocada per les principals associacions professionals del sector, hi haurà una gran manifestació de taxistes a Madrid. El sector del taxi porta mesos en peu de guerra per reclamar al Govern espanyol que compleix amb la proporció 1/30 que fixa la llei entre les llicències de taxistes i de VTC. Els taxistes han mostrat reiteradament la seva preocupació davant la possibilitat que la justícia doni validesa a la concessió de milers de llicències VTC al conjunt de l'estat espanyol i que actualment es troben suspeses per litigis judicials. Aquestes són les llicències podrien ser utilitzades per empreses com Cabify o Uber, que els taxistes consideren "competència deslleial". A Catalunya, hi ha unes 3.000 llicències pendents de resolucions judicials.

L'aturada de 24 hores començarà a Barcelona sis hores abans que a la resta de grans ciutats de l'Estat. Així, la protesta anirà de les 0.00 hores del 29 de novembre a les 0.00h del dia 30. A les altres ciutats, la vaga serà de les 6.00 h del dia 29 a les 6.00 h del dia 30. Les associacions Paktaxi, TLU, STAC, ANGET i Elite ho van decidir així en una assemblea la setmana passada.

Un dels darrers agreujants del conflicte ha estat la doble sentència del Tribunal Suprem, que ha dictat la concessió d'un total de 80 autoritzacions VTC que havien estat denegades l'any 2014 per la Comunitat de Madrid. En les seves sentències, el Suprem subratlla que no entra en determinar la legalitat o no del decret 1057/2015, que estableix l'actual reglament de la Llei del Transport Terrestre, ja que les sol·licituds per aconseguir les llicències VTC examinades es van presentar anteriorment a la seva aprovació. 

Justament aquest dimarts anterior a la vaga i davant del fracàs de les negociacions amb els taxistes, el ministeri de Foment ha emès un comunicat assegurant que "ultima mesures urgents destinades a millorar la situació en el sector del taxi i en el del lloguer de vehicles amb conductor". El ministeri afirma que "les recents sentències que atorguen noves llicències VTC són conseqüència del buit legal que es va produir després de l'aprovació en 2009 pel govern Zapatero de la Llei Òmnibus".

Igualment, Foment apunta que l'Estat "s'ha personat en els procediments judicials actius relatius al buit legal creat per la Llei Òmnibus amb l'objectiu d'evitar la concessió de noves llicències VTC per aquesta via" i que "es reforçarà la lluita contra el frau i intrusisme en la prestació d'aquest tipus de serveis". El ministre Íñigo de la Serna ha admès que no l'executiu espanyol no pot frenar les concessions de llicències VTC que faci el Tribunal Suprem i manté oberta la porta al diàleg amb els taxistes.