Tant de bo fos tan fàcil a la vida i, per tornar a començar, només calgués prémer la tecla F5. Refrescar la pàgina; actualitzar els coneixements. Tornar a començar en un altre sector, en el tecnològic, potser. I aprendre a programar, que té moltes sortides.
Aquesta és la filosofia de l'ONG Factoría F5, la primera xarxa d'escoles digitals solidàries, inclusives i gratuïtes d'Espanya que té la missió de construir un pont entre el sector tecnològic i el sector social. Com? Prement la tecla F5 en la carrera professional de persones en situació de vulnerabilitat amb una àmplia oferta de tallers i formacions gratuïtes sobre programació i intel·ligència artificial.
Concretament, Factoría F5 es dirigeix a cinc públics de vulnerabilitat: refugiats o immigrants, supervivents de violència de gènere o de qualsevol violència masclista, aturats de llarga duració, persones amb alguna discapacitat física o mental i "els anomenats ninis, aquells que no tenen titulació ni feina perquè han estat expulsats del sistema", explica Ana Aguilar, cap de comunicació de l'associació. "En aquests cinc grups hi ha gent amb talent, gent que treballa sense vocació, que malviu o que no creuen que tinguin un talent per a la programació i el desenvolupament tecnològic", afirma.
A Espanya només un de cada deu programadors és una dona
Però el talent hi és i, de fet, així ho demostren les seves xifres: en menys de sis mesos, el 80% de les persones que han estudiat a Factoría F5 han trobat feina al sector digital o estan ampliant el coneixement amb una altra formació. En total, des de la fundació de l'associació el 2018 fins a l'actualitat, han format a 810 persones, amb una representació femenina del 45%, un percentatge que trenca directament amb la bretxa de gènere que pateix aquest sector. De fet, es calcula que a Espanya només un de cada deu programadors és una dona.
Trencar el codi
#RompemosLosCodigos és el hashtag i el lema que utilitza Factoría F5 per definir l'objectiu de la seva formació. "Sí, programar és per a tu", indiquen a la seva pàgina web, i no requereix "titulació ni coneixement previ". La seva metodologia segueix el model dels bootcamps: els seus cursos són un camp d'entrenament. "Tu practiques a classe i a casa estudies o investigues", Indica Aguilar, i afegeix: "es tracta d'una pedagogia activa que s'imparteix en un format híbrid entre l'online i l'offline".
Donada la situació dels estudiants, és molt important que rebin un acompanyament, més enllà de la formació. "Les persones que s'estan formant reben molt d'acompanyament transversal", aporta Aguilar, que ve a càrrec, en moltes situacions, de fundacions socials col·laboradores amb el projecte.
Una xarxa amb el suport de Google.org
La xarxa d'escoles de Factoría F5, distribuïda per tot el territori espanyol, no només ajuda en la reinserció laboral de persones en situació de vulnerabilitat sinó que soluciona també el problema de la manca de talent tecnològic qualificat a les empreses. Per aquest motiu, hi ha companyies que col·laboren econòmicament per pagar matrícules d'estudiants i, així, poder accedir a la contractació del professional més endavant. També reben finançament públic, a través d'Ajuntaments, com el de Barcelona i diverses ONG i associacions socials.
També han rebut finançament de Google.org a través de l'Impact Challenge Woman and Girls 2021. A la convocatòria s'hi van presentar més de 7.800 projectes de 160 països diferents i només 34 organitzacions sense ànim de lucre van ser les seleccionades per rebre l'ajuda econòmica i mentoria de Google. Només una era espanyola: Factoría F5.
Aguilar: "La nostra ambició no recau tant en el número sinó en cobrir la necessitat del mercat"
A Catalunya compten amb tres escoles: dues amb partenariat i una pròpia, ubicada al Poblenou, a un local acabat d'inaugurar. Les altres dues estan ubicades a Santa Coloma i el Delta de l'Ebre. Sobre aquesta última zona, Aguilar remarca que "no hi ha fronteres a la programació i amb aquesta escola hem volgut posar l'accent a les zones rurals". Madrid repeteix la mateixa estructura de Barcelona (dues franquícies i una escola pròpia), a Andalusia tenen dues, a Bilbao una i a Astúries dues, amb una pròpia també.
La perspectiva és assolir les 15 escoles en el 2025 encara que, segons indica Aguilar, "la nostra ambició no recau tant en el número sinó en cobrir la necessitat del mercat": aportar talent tecnològic a les empreses i donar segones oportunitats.