• Empresa
  • La tecnologia catalana posa els fonaments del Mobile

La tecnologia catalana posa els fonaments del Mobile

Startups i empreses establertes de l'ecosistema innovador del país es promocionen, busquen finançament i tanquen col·laboracions a Fira de Barcelona

L'stand de Digital Catalonia al Mobile World Congress 2022 | Carolina Santos
L'stand de Digital Catalonia al Mobile World Congress 2022 | Carolina Santos
Barcelona
03 de Març de 2022
Act. 07 de Març de 2022

Catalunya és la capitalmundial de la tecnologia durant tota una setmana. El Mobile World Congress 2022, la segona edició en temps de pandèmia, ha donat un pas més cap a la normalitat amb propostes tecnològiquesd'avantguarda sovint liderades per companyies del país, tant emergents com establertes. Si la gran innovació catalana ha contribuït a tornar a posar l'Estat espanyol al mapa de les inversions internacionals, aquesta edició del MWC ha servit per visibilitzar un ecosistema transversal, que brilla en diferents sectors i branques, i amb un potencial, en moltes de les seves propostes, veritablementdisruptiu.

 

"El Mobile World Congress ens ha atorgat molta visibilitat i importància", celebra la market intelligence analyst de Sateliot Mariona Pazos. La companyia, amb un stand a l'espai Digital Catalonia, va ser l'encarregada del projecte Enxaneta i, com a referent de la nova economia de l'espai catalana, representa els horitzons disruptios de les propostes tecnològiques del país. El retorn a una presencialitat tan ampla, a més, ha contribuït a apropar llaços que feia anys que es fabricaven. "Hem aconseguit contactar amb moltes empreses amb què ja teníem contacte, però que abans no tenien disponibilitat per fer reunions". El networking personal i les possibilitats d'expansió i col·laboració, així, estan al nucli de la proposta de valor del congrés.

Rodes: "L'any passat el Mobile va ser testimonial, però enguany la gent ja ve com venia abans. L'any vinent ja haurem superat la pandèmia"

La segona edició durant la pandèmia, a més, ha reactivat molt les relacions que les companyies catalanes han pogut tancar al Mobile. Segons l'analista de marketing de Lleida.net June Aguado, tot i que els ritmes anteriors a la pandèmia encara no han tornat del tot, "comparat amb 2021, aquest congrés ha estat molt millor". Per al CEO de Watchity AlbertRodes, de fet, la performance d'enguany demostra que el congrés i les fires barcelonines en general, ja "han deixat enrere la Covid". "L'any passat el Mobile va ser testimonial, però enguany la gent ja ve com venia abans. L'any vinent ja haurem superat la pandèmia" celebra el directiu. El congrés marca un camí, com comparteix el CEO de l'empresa de software Ebantic Systems CarlesRams, que puguin seguir la resta de congressos de la ciutat. "Després d'aquesta experiència, de la demostració que es poden fer fires amb la pandèmia, l'ISE serà com esperem", projecta l'emprenedor.

L'experiència d'enguany demostra, segons Rams, la necessitat de "tenir cura" no només del Mobile World Congress, sinó de l'ecosistema que es genera al voltant. Tot i que Barcelona és un dels grans pols d'atracció de talent i inversió tecnològica del sud d'Europa, altres ciutats estan buscant competir per les mateixes mirades i capitals. "Que Barcelona romangui un pol d'atracció depèn de coses com aquestes fires tecnològiques". Més enllà del rol del MWC, el co-CEO de Wecaria – empresa dedicada a la digitalització i monitoratge de dades de vehicles privats – Marc Busom considera que la ciutat i el seu sistema de recerca hauria d'oferir complements d'assistència a l'emprenedoria al Mobile. 

Aquesta reivindicació del Mobile va de la mà, per a les empreses, d'un reconeixement del potencial que suposa per a la capital del país mantenir la seva celebració. Segons Luís Villarejo, CEO de la spinoff de la UOC Immersium Studio, dedicada a iniciatives d'aprenentatge mitjançant realitat virtual i video 360, "que el Mobile estigui aquí atreu inversors, i fa de la ciutat un gran focus d'activitat". Rodes, en un sentit semblant, reivindica el rol del MWC en el creixement de Barcelona com a marca. "Si en una operació amb un client dius que ets de Barcelona, ven més que dir que ets d'Espanya", gràcies a la presència d'iniciatives com el MWC.

 

Sinèrgies i tecnologies

Enfront de la resta de salons sectorials que impulsen Barcelona en diverses branques industrials, el Mobile World Congress ofereix una aproximació transversal a la innovació tecnològica. Les empreses que s'hi troben donen bon compte de la presència de les transicions tècniques i digitals en totes les cadenes de valor, i aquesta horitzontalitat permet generar una xarxa que connecti projectes, inversions, negocis, i els faci escalar amb avenços que poden esdevenir comuns. Així ho reconeix Ana Caruezo, Research Manager de la premiada startup healthtech The Blue Box, que celebra haver pogut "contactar amb emergents de diferents sectors amb qui generar sinèrgies". L'empresa de Judith Giró, de fet, és un exemple de l'ampliació de l'abast de molts sectors amb les noves propostes tecnològiques: el vertical de la salut s'eixampla per introduir, en aquest cas, perspectiva de gènere en la detecció del càncer de mama.

El retorn de Microsoft, Samsung o SK Telecom als salons de fira és només l'atractiva façana d'un edifici construït sobre els fonaments de la innovació catalana

En l'àmbit audiovisual, tant Rams com Rodes aterren al Mobile a la recerca de col·laboracions que complementin les seves propostes de negoci i ampliïn la seva cadena de valor. Mentre que el CEO de Watchity destaca el contacte amb startups de traducció automàtica per als seus directes – així com una companyia israeliana de producció intel·ligent per a esdeveniments esportius – el directiu d'Ebantics celebra la presència de solucions blockchain, especialment al 4YFN, que puguin complementar la seva proposta de gestió de continguts.

A banda de la cerca de col·laboracions estrictament tècniques, el Mobile s'erigeix com un pilar de la captació d'inversions a Catalunya. La mateixa Blue Box, que projecta una ronda de finançament a curt termini, segueix aquesta estratègia. Tot i que el que surt del congrés són sovint més contactes prospectius que acords tancats, les emergents catalanes fan servir la projecció internacional que els atorga la seva posició a Fira per obrir-se camí cap a noves adquisicions de capital que suportin el seu creixement i la millora dels productes. Al vessant corporate, a més, tenen com a exemple els casos d'èxit de Lleida.net, que, com explica Aguado, arriba al congrés acompanyada d'algunes de les startups que fan servir els seus serveis d'autenticació de comunicacions digitals. "És un win-win – raona l'analista de marketing – perquè les emergents tenen un espai al Mobile i nosaltres mostrem exemples d'ús a potencials clients".

4YFN, queda't

Del torrent de decisions i mesures urgents que va haver de prendre GSMA durant els anys de la pandèmia, ha quedat una que, per a l'ecosistema emprenedor del país, suposa una millora respecte de la situació anterior. La reducció de la mida del congrés l'any 2021 va permetre que el 4 Years From Now, el saló dedicat a les tecnològiques emergents, compartís espai amb el Mobile World Congress. Fins l'any 2019, les startups participants quedaven amagades a Fira Montjuïc, lluny de les grans marques, els executius i inversors i els ulls del món. Allunyar la startup del Mobile significava, com lamenta Rams, la pèrdua d'un potencial que ara queda perfectament palès als salons de Gran Via. "Al Mobile hi ha més client, més moviment corporatiu, però al 4YFN es gaudeix, et fa sentir rejovenit", explica el CEO d'Ebantic, que celebra l'ebullició del medi tecnològic català que mostra el saló.

El 4YFN 2022 | EP

El 4YFN 2022 | EP



La integració en el mateix espai del Mobile, a més, ofereix als emprenedors un ventall molt més ample de possibilitats inversores. Com reconeix Pazos, "és un luxe per a empreses que encara no han fet ni el seed trobar noves oportunitats i donar a conèixer els seus projectes" a grans figures del negoci internacional. L'elevada presència catalana especialment al saló d'emergents és una garantia, a més, del seu potencial. Caruezo veu al certamen del hall 6 de Gran Via "projectes increïbles, molt potents, al costat de grans empreses i inversors de tot el món". La caiguda de les parets obre, a més, el mercat en tots dos sentits. Com afegeix Villarejo, "tant les startups tenen més accés per vendre's a les grans, com les grans poden buscar noves iniciatives del seu interès".

Transferència tecnològica

Una de les claus per entendre l'ecosistema tecnològic català és el seu potent entorn acadèmic en l'àmbit de la tecnologia. La formació de talent, com coincideixen tots els emprenedors presents al Mobile i el 4YFN, és un factor imprescindible per esdevenir un veritable hub emprenedor, i la presència dels centres formatius catalans punters en les noves tecnologies i els seus mercats prova que Barcelona està en una bona posició en aquest sentit. Wecaria mateix, tot i no ser una spinoff, sorgeix del programa Emprèn de la Universitat Politècnica de Catalunya. El tipus d'empreses que sorgeixen dels projectes de transferència tecnològica de les universitats, constata Busom, tenen un "Impacte extraordinari" sobre l'economia del país, i generen llocs de treballs altament qualificats i ben remunerats, que aprofiten el talent local i n'atreuen l'internacional. "Les empreses tecnològiques transformen la societat, l'economia, la cultura laboral" del país, i les universitats en són palanca.

Immersium, per la seva banda, sí que és més directament una spinoff de la Universitat Oberta de Catalunya. Segons rememora Villarejo, el suport de la universitat passa per l'elaboració del pla de negoci, l'exploració de casos d'ús, l'assessorament comercial o la difusió del projecte cap al mercat – missió en què encaixa la presència al Mobile World Congress. El tipus d'empreses d'alta tecnologia que sorgeixen de la recerca a les universitats del país posen l'exemple, comenta el CEO, de com "el coneixement neix a l'acadèmia i després es transfereix a la universitat".

El MWC també juga un rol en aquesta transició, tot i que ambdós CEOs tenen visions lleugerament diferents de la magnitud de l'impacte. Villarejo, per una banda, entén que la transfusió de noves pràctiques i descobriments tecnològics a la societat en forma de nous models de negoci correspon a"la missió de la universitat". L'emprenedor reconeix que el congrés esperona aquests models d'innovació, i que és "necessari" que les universitats tinguin una presència al Mobile. Busom va, de fet, més enllà. El cofundador de Wecaria es mostra escèptic sobre la proliferació dels programes d'emprenedoria de les universitats "si no es veiessin oportunitats de negoci". En aquest sentit, la capacitat del congrés per obrir escletxes per a nous projectes tecnològics i oferir-los viabilitat mitjançant el contacte amb inversors, clients i col·laboradors és un interruptor que engega l'emprendiment a l'acadèmia. Així, el coneixement del país rota cap a un mercat més visible internacionalment, en forma d'empreses des de petites emergents a grans incumbents. El retorn de Microsoft, Samsung o SK Telecom als salons de fira és només l'atractiva façana d'un edifici construït sobre els fonaments de la innovació catalana.