Una flota de robots autònoms movent-se per un magatzem, escalant per les estanteries i agafant un per un qualsevol producte per preparar una comanda. Són els centres logístics del futur i, sobretot, del present. Aquesta és la tecnologia que ha portat l’empresa catalana Exotec by Dexter a centres de Decathlon, a la planta d’helicòpters d’Airbus a Albacete o a la seu de PC Componentes a Múrcia. Una revolució del sector.
La guspira del negoci
César Briones estava especialitzat en l'automatització intralogística i presumeix de ser una de les persones a l’Estat que més projectes d’automatització de magatzems ha liderat. Fins que el 2020 va decidir deixar un molt bon càrrec per llançar-se a l’aventura i impulsar el seu propi negoci.
La guspira va néixer quan en una fira internacional de logística va veure el que eren capaços de fer aquests robots autònoms en un magatzem. Tres anys després ha robotitzat desenes de magatzems i factura uns 12 milions d’euros.
Briones: “Era una revolució”
“Vaig veure els robots i vaig entendre que era una revolució”, explica Briones. Llavors va començar un viatge arreu del món visitant proveïdors per trobar els millors aparells. L’elecció van ser els d’Exotec, multinacional francesa líder del sector i que va confiar en ell. Així va néixer Exotec by Dexter, que s’encarrega de la programació, instal·lació, implementació i manteniment d’aquests robots als centres logístics. Amb seu a Sant Cugat, donen feina a una trentena d’enginyers i programadors.
“Fins llavors, als magatzems tot eren màquines, que pràcticament s’havien de fer expressament per cada cas. I els robots són molt més flexibles i s’adapten a tot. Va ser un enamorament”, recorda el fundador. A més, el conegut com efecte Amazon va transformar de dalt a baix la logística: abans es preparaven comandes de caixes amb 200 productes i ara s’agafen 200 productes un per un.
Els robots que escalen estanteries
Quan mires un d’aquests magatzems robotitzats, veus un espai tancat, amb una flota de robots autònoms desplaçant-se a quatre metres per segon per centenars de metres quadrats i que poden portar fins a mil cubetes amb productes per hora. Escalen les estanteries, agafant el producte i li porten a un operari, que no es mou de la mateixa taula.
“Es multiplica per quatre o cinc la producció i necessites una quarta part de l'espai per tenir el mateix producte”, emfatitza Briones, que afegeix: “La preparació d'una comanda abans era de dues o tres hores, ara són minuts des de l'estanteria fins a la furgoneta”.
Entre 3 i 4 milions d’euros
La tasca d’Exotec by Dexter va molt més enllà de comercialitzar els robots: “Oferim un servei de 360 graus, amb una qualitat de servei que ha d'anar alineada amb l'alta qualitat del producte”. La mitjana de cada projecte és de 3 o 4 milions d’euros i des de l’empresa els ajuden a resoldre els problemes que tenen els clients: “Són empreses que abans agafaven una caixa amb 200 productes i ara han d'agafar 200 productes diferents un per un. Per tant, necessiten multiplicar la seva plantilla per 10 i no hi ha gent”.
“El nostre valor afegit és entendre aquesta problemàtica, estudiar el negoci de cada empresa i el seu sector”, recalca Briones. Un cop analitzat, veuen quines són les seves necessitats i fan la instal·lació al magatzem de les noves estanteries i l’adaptació necessària pels robots. Finalment, programen els aparells i s’encarreguen de tot el manteniment. El fundador resumeix aquesta nova revolució logística amb una frase: “S’ha passat de la importància del hardware a la importància del software”. De la màquina al programari.
De Decathlon a Airbus
Quan va començar el negoci, molta gent li qüestionava el fet de deixar una bona feina per emprendre una aventura en solitari. “És el sector del futur i la tecnologia és top. Molt malament ho hem de fer perquè no vagi bé”, respon. Actualment, assegura que més del 80% de processos de robotització a l’Estat passen per les seves mans.
I, al contrari del que es pot pensar, no només és comerç electrònic. Indústria, farmacèutica o gran distribució són sectors que també tenen aquests reptes: “Qualsevol empresa que tingui necessitat de fer comandes d'un sol producte”. Sigui un recanvi industrial o medicaments per enviar a farmàcies. Exotec by Dexter ja ha portat la seva tecnologia a Deporvillage, PC Componentes, Decathlon, Penguim Random House, la planta d’helicòpter d’Airbus a Albacete, Carrefour o Gepork.
Briones: “El gran repte està al petit comerç”
“El gran repte està al petit comerç, que volen rebre unitats, no tenen espai per tenir caixes a les botigues i així poden tenir més referències”, assegura Briones. De fet, creu que amb aquesta tecnologia poden fer el salt endavant que necessiten els comerços per plantar cara al comerç electrònic.
“En un comerç pots tenir unes 500 referències. Quantes n'hi ha internet del mateix sector? Desenes de milers? La botiga podria oferir 50.000 referències i tenir-la al local el mateix dia”, assenyala.
Jugar-se el negoci familiar
També per algunes pimes pot ser la solució per competir amb grans empreses gràcies a la millora de servei, en quant a temps i eficàcia, que suposa la robotització. De fet, el 50% dels seus clients són pimes. Però per elles és sovint una aposta molt arriscada pel volum de la inversió.
“Vam fer un projecte amb una pime i el responsable, que era la segona generació, em deia que sí o sí passaria a la història de la seva empresa familiar. Per bé o per malament, perquè un error podria enfonsar la companyia. És segurament la inversió més gran que han fet mai. Això genera un compromís personal i una responsabilitat enormes”, sentencia Briones.
Robots per persones
Aquests és un dels exemples que posa damunt la taula el debat sobre la robotització i l’eliminació dels llocs de treball: robots per persones. Però el responsable d’Exotec by Dexter creu que és la solució a un problema que es troben els centres logístics: la feina ha augmentat per 10 o per 20 pel nou sistema de comandes producte per producte i no hi ha gent que hi vulgui treballar: “Has de caminar 20 quilòmetres portant 20 tones cada dia”.
“La productivitat es multiplica per quatre per operari. I els operaris passen d'anar caminant a estar quiets a una localització esperant que el robot li porti el producte”, resumeix. Amb tot, César Briones té clar que és el futur, més en un entorn sense terreny disponible per grans centres logístics com la regió metropolitana. “La revolució robòtica”, insisteix.