• Empresa
  • Teixidors, les mantes de luxe amb valor social

Teixidors, les mantes de luxe amb valor social

L'empresa social de Terrassa produeix tèxtil de la llar de primera qualitat amb telers tradicionals emprats per persones amb discapacitat intel·lectual

Els telers de Teixidors | Cedida
Els telers de Teixidors | Cedida
Aiats Agustí
Periodista
Terrassa
09 de Desembre de 2019

La sueca Johana Thörnblad va aterrar fa dos anys a Teixidors. Ella havia treballat durant anys als EUA i va venir a estudiar un MBA a Barcelona. Va treballar a HP a Sant Cugat, però més tard va decidir emprendre i va muntar la seva propia agència de distribució de disseny escandinau. Allà va conèixer el projecte de Teixidors amb seu a Terrassa. Aquesta és una empresa social amb més de 35 anys d'història que produeix mantes i bufandes d'altíssima qualitat amb telers tradicionals, tot fet per persones amb discapacitat intel·lectual. Sota l'ala de FUPAR, Teixidors és una supervivent del tèxtil vallesà.

 

Darrere de les mantes de llana, caixmir, cotó i seda fetes amb telers tradicionals hi ha un projecte social que va "enamorar" Thörnblad, explica la directora de l'empresa. Teixidors és una unitat dins de la Fundació, que té com a objectiu la inclusió social i laboral de persones amb discapacitat intel·lectual. A més és una marca tèxtil que produeix plecs, mantes, bufandes, accessoris i tèxtil de la llar amb materials d'alta qualitat. Els seus productes es poden trobar en algunes de les millors botigues del món: "Dopo Domani de Berlín, Frozen Fountain a Amsterdam, ABC de Nova York o Selfridges o Tom Dixon de Londres" -i també en una de pròpia a Terrassa, i Matèria i Bel a Barcelona-. Les seves vendes són un 65% roba de la llar i en un 60% al mercat internacional, doncs els seus preus van dels 150 euros per un foulard fins a més de 400 per una manta. I és que la qualitat es paga.

"Sempre que podem ens abastim de projectes de qualitat i de valor afegit en orígen"

Els materials que empra Teixidors tenen una traçabilitat indubtable: caixmir i llana de iac d'una cooperativa de Mongòlia, lli Europeu, llana ecològica merina de la Provença francesa i seda reciclada. Tot de primera qualitat.

 

Valors, disseny i qualitat

L'acompanya Jaume Mas, que és a l'empresa des dels inicis, quan els fundadors Joan Ruiz i Marta Ribas van convidar-lo a incorporar-se. Era l'any 1983. "No buscaven la rendibilitat, Teixidors va néixer per a la incorporació de persones amb discapacitat", afirma el director tècnic de la firma. Els fundadors van pensar que les característiques del teler eren molt adeqüades per estimular persones amb aquestes característiques. "Una feina que és molt difícil, en el fons", destaca. Es van fer muntar els telers a mida, en tenen 20 i el més gran fa tres metres d'ample.

Teixidors

El repte va ser trobar al mercat un lloc per a un producte produït d'una manera totalment contracorrent, perquè la industrialització ha esborrat els telers tradicionals de la faç de la Terra. Teixidors té la particularitat que integra tots els processos de la producció, de manera que "ens ho fem tot nosaltres", cosa que també comporta una "complexitat tècnica superior", però una oportunitat de treballar en projectes molt de nínxol. Això vol dir no només teixir, sinó doblegar, netejar, planxar, tenyir i empaquetar. "Vam haver de deixar processos que externalitzavem, perquè els proveïdors ens ho feien de bona fe, però molts van dexaparèixer", recorda.

I per tant, aquests processos també són sostenibles: "Rentem amb aigua i sabó ecològic, no tractem més el producte, el teixit no tindrà res que no tingui la matèria".

"Estem ensenyant que hi ha una altra manera d'entendre la vida dels productes"

Per tal de créixer, anar a fires i donar-se a conéixer, els empresaris es van endeutar fins que,en cert moment, l'any 2017, l'empresa va entrar en concurs de creditors. Va ser llavors quan la Fundació FUPAR la va rescatar, donat que tenen el mateix objectiu final. En aquell moment entra l'actual directora i recull l'herència del projecte. Valors, disseny, qualitat i materials són el valor afegit que ofereix Teixidors.

Un producte anticapitalista

"Estem ensenyant que hi ha una altra manera d'entendre la vida dels productes", diu Thörnblad, posant de relleu "l'orígen, procés, formació i resultat dels productes que fem servir cada dia: com podem fer texans per 10 euros?", exclama. "Hem de prendre consciència del que consumim i nosaltres podem assegurar que darrere d'una manta de Teixidors hi ha sostenibilitat", afegeix. La qualitat no és només del producte, també dels processos. "No és un preu car pel que és", justifica.

"Sempre que podem ens abastim de projectes de qualitat i de valor afegit en orígen, treballar amb fibres sintètiques més barates no és significatiu, perquè volem ser coherents i els nostres costos de producció són molt més elevats", diu el director tècnic.

Cada metre de teixit artesà requereix el pressupost i el temps de 150 metres que es fan a màquina; un metre de teixit per hora. A l'any produeixen uns 25.000 metres de teixit, més de 5.000 peces. I a més de la qualitat, s'hi afegeix el disseny.  "Hem fet de la diferència un avantatge", diu la directora. L'exclusivitat del producte que fan les 35 persones de Teixidors ha fet que produeixin mantes per a diversos hotels del Passeig de Gràcia, Casa Bonay o l'Hotel Neri i també cadenes hoteleres i botigues dels Estats Units.

Teixidors s'ha mudat a una nova nau aquest mes de setembre des de l'antiga seu. L'ampliació del nombre de telers serà necessària per créixer i buscar nous mercats i col·laboracions. "Hem treballat amb la dissenyadora Faye Toogood, que també ha treballat amb la marca de luxe Hermès" per produir tres mantes que han guanyat diversos premis. La firma ja planteja tractes similars amb altres dissenyadors. "Tenim pressa per explicar qui som i quins valors tenim", diu Thömbland i afegeix que "el moment és correcte, perquè hi ha una corrent actual i un nínxol on aquests valors s'aprecien". Tot plegat per aconseguir que "aquesta petita joia" sigui una referència de la qualitat i el bon gust fent una labor social.