Telefónica ha presentat aquest divendres uns resultats marcats per l'acceleració del creixement dels ingressos, que augmenten en el tercer trimestre fins als 10.343 milions d'euros, un 11,2% més que en el mateix període de 2021. En un context de marcada incertesa macroeconòmica global, la companyia ha continuat creixent, enfortint la seva posició en els mercats principals i posant en valor noves oportunitats, una evolució que li permet aconseguir un benefici net de 1.486 milions d'euros en els nou primers mesos de 2022. Telefónica confirma igualment la remuneració a l'accionista corresponent a l'exercici en curs, consistent en un dividend de 0,30 euros per acció totalment en efectiu, repartit en dos trams de 0,15 euros cadascun que s'abonaran el desembre de 2022 i el juny de 2023. Aquest segon pagament serà sotmès a l'aprovació de la Junta General d'Accionistes.
En aquest període, la companyia ha duplicat la generació de caixa respecte a l'any anterior, tot i l’entorn d'incertesa global i la crisi d'energia i inflació. “Telefónica continua executant el seu pla estratègic, i la solidesa del seu balanç li permet afrontar les exigències d'aquesta nova era digital mantenint el seu ferm compromís per a crear un món millor, més connectat i més igualitari”, assegura José María Álvarez-Pallete, president de la companyia.
El fort creixement dels ingressos durant el tercer trimestre es recolza en les pujades de doble dígit del Brasil (+29%) i Hispam (+18,2%), així com en l'increment registrat a Espanya (+0,2%) i Alemanya (+6%), un patró que es reprodueix també en l'acumulat de l'any.
El resultat operatiu abans d'amortitzacions (OIBDA) arriba a 3.249 milions d'euros en el trimestre, un 13% menys, a conseqüència de les plusvàlues registrades en el mateix període de 2021, que van superar els 700 milions d'euros i que van procedir d'operacions com el tancament de la creació de FiBrasil i les vendes de les torres de Telefónica Deutschland a American Tower, de Telefónica Costa Rica a Liberty Latin América i del 40% d’InfraCo a Xile a KKR. Eliminant aquest efecte, l’OIBDA subjacent registra un creixement del 8,5%, fins als 3.293 milions d'euros.
Mercats principals
Espanya ha reforçat els seus resultats del tercer trimestre de la mà de miMovistar, l'oferta personalitzada i flexible llançada en el segon trimestre de l'any. Mentre que el Brasil, centrada en la integració dels actius mòbils d’Oi, ha presentat uns resultats operatius que demostren el seu lideratge en el mercat. Igualment, Alemanya ha tornat a mostrar una sòlida tracció comercial entre juliol i setembre, i Virgin Media O2 (VMO2) ha continuat capturant sinergies i enfortint la seva proposta de continguts per a continuar donant el millor servei als clients.
Telefónica destina 4.000 euros a inversió amb el focus posat en el desenvolupament de les xarxes ultraràpides
La generació lliure de caixa en els nou primers mesos de l'any puja a 2.474 milions d'euros, un 68% més en termes interanuals. En el tercer trimestre ha assolit els 1.125 milions d'euros, el doble que en el mateix període de 2021.
Pel que fa a la inversió, Telefónica ha destinat més de 4.000 milions d'euros al creixement de la companyia, amb el focus posat en el desenvolupament i desplegament de les xarxes ultraràpides. Incloent VMO2, la inversió ha superat els 4.700 milions d'euros en els nou primers mesos de l'any, que suposen un increment del 5,6% en termes orgànics i situen la ràtio respecte als ingressos en el 13,8%, en línia amb l'objectiu marcat per a l'exercici.
Telefónica Tech
Els ingressos de Telefónica Tech han crescut un 70,6% fins al setembre i han assolit un total de 1.021 milions d'euros. En el tercer trimestre, els ingressos han augmentat un 68,6%, fins als 386 milions d'euros. Aquestes dades reflecteixen l'intens creixement de Telefónica Tech el 2022 per a consolidar la seva posició com a líder en la provisió de solucions tecnològiques avançades als seus clients, al mateix temps que ha augmentat significativament en escala per la contribució de les adquisicions fetes i l'evolució dels resultats orgànics.
A més, l'estratègia d'aixecar noves oportunitats de creixement segueix el seu curs. D'una banda, Telefónica Infra continua capturant creixement a través dels seus vehicles de fibra, amb 12 milions de llars passades per fibra a finals de setembre i un objectiu agregat de superar els 25 milions de llars en 2026, mentre analitza oportunitats per a cristal·litzar el valor de les infraestructures. I per un altre, Telefónica Hispam continua modulant la seva exposició a la regió, amb el focus posat a generar valor via creixement orgànic i a través de potencials operacions corporatives.
Activitat de finançament
L'activitat de finançament de Telefónica durant els nou primers mesos de l'any s'ha situat en 9.923 milions d'euros, dels quals un total de 7.584 milions s'ha correspost amb el refinançament de deute corporatiu.
Aquesta labor de finançament ha permès que la companyia mantingui la seva sòlida posició de liquiditat, superior als 22.000 milions d'euros. A tancament de setembre, la vida mitjana del deute se situa en 13 anys i el Grup té coberts els venciments dels pròxims tres anys, a més que el 74% del seu deute està ancorada a tipus fixos. Aquestes referències posen en relleu la solidesa del balanç de la companyia, un atribut fonamental per a encarar l'actual escenari d'inestabilitat global i pressions inflacionistes.
infraestructures de xarxa
Durant el tercer trimestre, Telefónica ha continuat treballant per a comptar amb unes xarxes que estan cada vegada més preparades per a donar el millor servei als clients i gestionar un trànsit creixent gràcies al lideratge tecnològic de la companyia en infraestructures fixes i mòbils. En el cas de la fibra, Telefónica continua mantenint el lideratge global (a excepció de la Xina) amb més de 166 milions d'unitats immobiliàries passades amb xarxes ultraràpides (+6%), de les quals un total de 87,2 milions passen per les pròpies xarxes de la companyia. Del total de xarxes ultraràpides, 62,2 milions es corresponen amb fibra fins a la llar (FTTH), passades per la xarxa pròpia en la seva gran majoria (59,4 milions).
Per part seva, la tecnologia 5G cobreix ja més de 800 pobles i ciutats al Regne Unit, el 75% de la població a Alemanya, el 83% a Espanya i 35 ciutats al Brasil. A tancament del tercer trimestre, la base d'accessos de Telefónica s'ha situat en 383,5 milions, un 5% més que un any abans, amb un creixement del 17% en accessos d'alt valor com la fibra i del 8% en contracte mòbil.
Objectius ESG
En el capítol mediambiental, Telefónica ha avançat en el trimestre en el seu pla d'energies renovables destinat a la reducció d'emissions. Telefónica Xile s'ha unit a Espanya, el Brasil, Alemanya, el Regne Unit i el Perú en la utilització d'energia 100% renovable. A més, està previst que Hispam tanqui l'exercici amb un 50% del seu consum d'energia procedent també de fonts renovables. En termes socials, els assoliments de Telefónica en el trimestre han estat reconeguts per diversos organismes internacionals. Així, Vivo ha estat inclòs en el Refinitiy Diversity & Inclusion Index i Telefónica Hispam, amb la seva iniciativa Mujeres en Red, ha guanyat el reconeixement a les Bones Pràctiques per part de la Xarxa del Pacte Mundial de Nacions Unides. A més, el Consell d'Administració de Telefónica ha aprovat la Política d'Igualtat del Grup el mes d'octubre passat.
Pel que fa a governança, Telefónica ha anunciat el seu paper com a membre fundador de Joint Alliance for CSR-JAC i el 85% dels empleats de Telefónica han rebut formació en ESG i ètica empresarial. A més, la companyia ha avançat en la seva estratègia de finançament sostenible amb el refinançament de préstecs sindicats per part de VMO2 d'acord amb indicadors sostenibles.