A mesura que la societat evoluciona, les ciutats es transformen. Adaptar-se o morir, diuen; i el sector quiosquer, fa temps que es troba en aquesta tessitura. A Barcelona, en l'última dècada han tancat més del 35% dels quioscos, "quedant-ne aproximadament només 300, dels quals 55 tenen la persiana baixada". Són dades que aporta Luis Sancho, cofundador i director d'Urban Service Point (USP), startup nascuda el 2018 a Barcelona amb l'objectiu de liderar la transformació del quiosc. I, de fet, va en camí d'aconseguir-ho: recentment ha signat un acord amb l'Associació Professional de Venedors de Premsa de Barcelona per reforçar el rol dels quioscos a la ciutat implantant-hi serveis addicionals i essencials com són els repartiments d'última milla, la càrrega de vehicles elèctrics i la retirada d'efectiu, entre d'altres.
Es tracta d'un projecte pioner que, per una banda, aporta una solució de rendibilitat de l'espai per als quiosquers, i per tant, frena en sec el tancament massiu d'aquests establiments. Però a més, per l'altra banda, serveix de trampolí per altres sectors: dóna resposta a les necessitats d'accessibilitat del sector bancari, el logístic i la micromobilitat dins de les ciutats.
En el vessant de la banca, treballen amb Euronet, proveïdor nord-americà de serveis de pagament electrònic que té més de 44.000 caixers automàtics en funcionament arreu del món. Per la part logística, USP està fent proves pilot amb una important companyia internacional d'e-commerce per instal·lar bústies intel·ligents als quioscos. Quant a mobilitat, USP vol convertir els quioscos en un punt de servei per a la micromobilitat urbana i està fent proves pilot per esdevenir un punt de càrrega elèctrica i d'intercanvi de bateries.
Quiosc a quiosc
El projecte d'USP va començar a materialitzar-se l'any 2019 amb la implantació de dos caixers automàtics ATM a dos quioscos de Barcelona, ubicats a Gràcia i l'Eixample. A més, aquests dos quioscos han funcionat com a punt de repartiment de paquets, gestionant més de 4.000 lliuraments mensuals. De fet, quan l'empresa de patinets elèctrics compartits Bird operava a la ciutat, utilitzava els quioscos com a xarxa d'estacionament i càrrega.
Un cop validat el model i després d'haver aconseguit el vistiplau i suport de l'Ajuntament, l'empresa catalana, juntament amb l'Associació Professional de Venedors de Premsa de Barcelona, iniciaran la primera fase del projecte de transformació dels quioscos de Barcelona, que contempla, en un primer lloc, incorporar els serveis de missatgeria i de caixers ATM a 100 establiments. "Després d'aquests 100 primers quioscos, tenim previst anar incrementant el nombre en funció de la capacitat de aprovisionament d'ATM", indica Sancho, i afegeix que no vol deixar cap fora, que "aquest és un projecte per a tot el col·lectiu de quiosquers".
En aquest sentit, Sancho aclareix que startups com GoodNews o News & Coffee "no són competència, sinó companys de sector que poden formar part de la xarxa. Els pot interessar perfectament posar un caixer o una bústia intel·ligent als seus quioscos, si qualla amb el seu branding o filosofia". De fet, Sáncho valora que ambdues empreses han ajudat a "visibilitzar el sector i la seva necessitat de transformació". En el model de negoci que proposa USP, el quiosquer rep una comissió per cada servei que afegeix a l'establiment.
Sancho: "GoodNews o News & Coffee han ajudat a visibilitzar el sector i la seva necessitat de transformació"
Màlaga, dues passes per davant
El tancament de quioscos és una problemàtica que succeeix a tot el territori espanyol. De fet, s'estima que entre el 2010 i el 2018 van tancar més de 1.000 quioscos a Espanya. Per això, l'empresa està treballant la transformació del quiosc a escala estatal i, de fet, ja ha començat a implantar els seus serveis a Màlaga.
De fet, en el cas de Màlaga es tracta d'una col·laboració públicoprivada entre l'Ajuntament de Màlaga, Akima, USP i Euronet. Actualment, tenen tres quioscos en funcionament i tenen previst anar instal·lant-ne dos mensualment. Sancho considera l'acord amb Màlaga "tot un èxit", no només per la implicació de l'Ajuntament, sinó també per la rebuda que estan tenint per part del col·lectiu.
Sancho: "Des del meu avi, a la família sempre hem estat vinculats, d'una manera o d'una altra, al món dels quioscos"
De l'empresa familiar a l'startup
USP pertany a la família Sancho, qui porta tres generacions dedicades al món quiosquer. "Des del meu avi, a la família sempre hem estat vinculats, d'una manera o d'una altra, al món dels quioscos, amb diferents empreses i modalitats", explica Sancho. El 1995 van fundar Concoris, especialitzada en publicitat en mobiliari urbà. Són exclusivistes de tots els suports publicitaris laterals de tots els quioscos de Barcelona i "dels 100 més importants de Madrid".
Sancho relata que han viscut "l'auge i la decadència del sector" i que, davant la davallada de quioscos i l'acceleració de tancaments, van buscar vies per aportar un valor afegit a través de sinergies amb altres sectors. D'aquesta idea neix Urban Service Point: amb l'objectiu de convertir aquests establiments, precisament, en punts urbans de serveis. "USP neix amb mentalitat d'startup, estem oberts a pivotar en funció de les necessitats de la ciutat i la resposta del mercat" -indica-, que de moment, és molt positiva.