• Empresa
  • Teresa Carles, de restaurant a indústria alimentària

Teresa Carles, de restaurant a indústria alimentària

L’empresa familiar, referent de la cuina vegetariana i flexiteriana en l’àmbit català, obrirà quatre nous restaurants fins a l’any vinent i elaborarà les matèries primeres des del seu nou centre a Bell-lloc d’Urgell

Jordi Barri i Teresa Carles | Cedida
Jordi Barri i Teresa Carles | Cedida
La Seu d'Urgell
02 de Juliol de 2018

La primera llavor que van plantar va créixer com el primer restaurant vegetarià a Lleida. Avui, 39 anys després, l’empresa lleidatana Teresa Carles s’ha convertit en un referent a Catalunya en el concepte de menjar saludable. La companyia familiar sempre s’ha diferenciat i posicionat en el segment de la cuina vegetariana i flexiteriana. El primer gran salt el va fer el 2010, quan va instal·lar un centre d’investigació a la seva base d’operacions i obrador de Bellcaire d’Urgell (La Noguera).

El 1979, la Teresa Carles i el Ramon Barri ja eren vegetarians. Van viatjar als EUA on van comprovar que era una tendència alimentària que estava desenvolupant-se. En aquell moment, van decidir obrir el restaurant Paradís, un establiment on no se servia ni carn ni peix. “Ens va costar que la gent identifiqués el menjar sa amb tastar aliments que tinguessin bon gust”, assegura Carles. L’aposta va ser treballar només amb productes locals i de temporada.

En aquella època, aliments com la quinoa, el tofu, el seitan o el tempeh eren desconeguts a les taules catalanes. Teresa Carles recorda que “encara no es conreaven productes com les algues o la remolatxa per la cuina, amb el que ens vam trobar amb la necessitat d’esperar uns anys perquè s’acostessin a nosaltres consumidors que no fossin vegetarians”.

Un nou centre a Bell-lloc amb hivernacle propi

“La verdura s’està convertint en el plat principal”, assegura Jordi Barri, fill del Ramon Barri i la Teresa Carles, i que actualment gestiona la companyia amb la seva germana Mar. Seguint aquesta aposta per la investigació en productes saludables, Barri anuncia que a finals d’any Teresa Carles llençarà al mercat una línia d’aliments, formada pels snacks, el ‘kale’ deshidratat, la cúrcuma, els sucs a pressió, la kombutxa, les carns vegetals o els formatges vegans de conservació llarga.

 

El Flaix&Kale, una de les marques de l'empresa lleidatana | Genaro Massot
El Flaix&Kale, una de les marques de l'empresa lleidatana | Cedida

Jordi Barri recorda que la decisió de Teresa Carles de produir els seus propis aliments prové de la manca d’oferta dels proveïdors habituals. “El consumidor cada vegada ens demana productes saludables i no només que siguem un restaurant”. Des dels seus orígens, quan Teresa Carles només era el restaurant ‘Paradís’ a Lleida, la seva filosofia s’ha sustentat en el respecte als aliments, la connexió amb la natura, l’alimentació com a font de salut i la defensa d’un estil de vida saludable.

Barri, que va néixer el mateix any que es va inaugurar El Paradís, va realitzar un viatge a la costa est dels EUA, que el va inspirar per canviar el plantejament del model de negoci. “Ens vam adonar que el futur només seria vegetarià, però nosaltres havíem de ser flexibles”. A partir d’aquí, Teresa Carles va defensar la flexibilitat, inaugurant un restaurant flexiterià. “La idea va ser tornar als orígens i a la seva dieta. Alimentar-nos de productes que dóna la terra i menjant ocasionalment carn i peix, controlat en tot moment el seu origen i procedència”. A més, l’empresa va incorporar el component saludable als seus processos de cocció.

Barri: “Ens vam adonar que el futur només seria vegetarià, però nosaltres havíem de ser flexibles”

Dins del seu pla estratègic, que va iniciar l’any passat i finalitzarà el 2019, la firma té previst obrir quatre nous restaurants, arribant als 10 establiments, sis d’ells sota la marca Flax&Kale. La intenció de Teresa Carles és estendre el seu lideratge en el sector del healthy food a l’Estat espanyol, especialment a Madrid i Balears. Aquest any, l’empresa tancarà amb uns ingressos de 14,5 milions d’euros, donant feina a més de 150 persones.

Aquest posicionament de Teresa Carles en el sector de la healthy food es va produir amb antelació en un segment que ja s’ha enlairat en l’àmbit de l’alimentació. L’informe 2017 de la consultora Kantar Media conclou que els consumidors compren més aliments ecològics, cuinen de forma més saludable i mengen més sa. Dels enquestats, un 69% està disposat a pagar més pels productes si són de quilòmetre 0. El lema ‘som el que mengem’ s’ha estès de forma que el turisme healthy també ha crescut un 15% durant el darrer any.

Instal·lacions de Teresa Carles a Bell-lloc d’Urgell | Genaro Massot
Instal·lacions de Teresa Carles a Bell-lloc d’Urgell | Cedida 

La força d’aquest sector es va concretar l’any passat, quan la multinacional sueca H&M va anunciar que disposaria d’un restaurant de la lleidatana Teresa Carles al seu establiment de Passeig de Gràcia, el més gran d’Europa. El local de 200 metres quadrats forma part de la marca Flax & Kale, inspirat en la cuina flexiteriana. L’empresa va batejar el restaurant com a ‘Flax & Kale à Porter’, convertint-se en el primer espai culinari a l’interior d’una de les seves botigues. H&M i Teresa Carles van coincidir a comentar que es tractava de “millorar l’experiència de compra, alhora que es pren un suc de fruites o vegetals o alguna cosa ‘lleugera’, en un entorn amb productes locals i sostenibles”.

Dins del pla d’expansió previst, Jordi Barri explica que les inversions superaran els 12 milions d’euros. La majoria d’aquests recursos es destinaran al nou centre de producció de Bell-lloc d’Urgell (Pla d’Urgell), unes instal·lacions de 6.500 metres quadrats que contindran un hivernacle de 1.800 metres per investigar i elaborar els nous aliments. “El nostre eix com a empresa innovadora s’ha de centrar a produir i comercialitzar productes de qualitat, saludables i saborosos”.

El menjar saludable com a font de negoci

Més enllà de la producció d’aliments sans, Barri defensa la importància de què Lleida, zona amb matèries primeres de qualitat, esdevingui un hub que serveixi com a font de negoci. “Ja no cal que les empreses parlin de volums, sinó de valor i de valors”. Com a exemple, indica que Teresa Carles presenta els seus sucs o begudes naturals amb envasos de vidre. “Ens resulta més car, però és més sostenible i és el que el consumidor espera de nosaltres”.

Vendre per internet i arribar a pactes amb la distribució perquè els seus productes tinguin més presència són alguns dels reptes immediats de Teresa Carles. Jordi Barri comenta que el futur implica combinar els restaurants presencials, la ecommerce o vendre els productes en botigues, com ja fa a l’H&M ubicada al Passeig de Gràcia de Barcelona o els acords que vol signar amb la cadena de supermercats lleidatana Plusfresc.

Per fer-ho possible, Teresa Carles ha estructurat la companyia en quatre marques: Teresa Carles, que engloba els seus restaurants vegetarians, Teresa’s, on s’inclouen els establiments de menjar ràpid i saludable, Teresa’s Juicery, que defineix la marca de sucs premsats en fred i Flax&Kale, els restaurants ‘healthy’ flexiterians.

Com ha passat fins ara, els passos de Teresa Carles s’encaminaran a escoltar els consumidors. Ells són els que han forçat que l’empresa hagi desenvolupat una nova àrea de negoci. Del client final s’ha passat al principi de la cadena de producció.