Un fabricant de bateries elèctriques està disposat a invertir 3.500 milions d'euros per reindustrialitzar les plantes de Nissan a la Zona Franca i mantenir la plantilla. Segons ha explicat el president de Foment del Treball, Josep SánchezLlibre, en una entrevista a l'ACN, és un projecte "bastant ben elaborat" que també actuaria com a proveïdor de Seat i d'altres plantes del sud d'Europa.
Segons el president de Foment, l'empresa interessada en ocupar els terrenys vol instal·lar-se a Catalunya "sí o sí", i podria crear 3.000 llocs de feina directes i 18.000 indirectes. "Si a Catalunya no ve un fabricant de bateries elèctriques, d'aquí 10 anys pot desaparèixer el sector de l'automòbil", avisa Sánchez Llibre.
Davant la confirmació que Nissan tancaria les plantes a Catalunya, la patronal va impulsar la Mesa de l'Automoció, on hi ha representades el 95% de les empreses del sector i on es tracten les iniciatives per intentar ocupar el lloc de la marca nipona. Hi ha diverses ofertes sobre la taula, però la del fabricant de bateries elèctriques és la més avançada.
Tant la Generalitat com el Govern espanyol estan al corrent de les converses amb el fabricant de bateries, del qual el president de Foment del Treball no vol donar més detalls per motius de confidencialitat de les negociacions. L'oferta s'haurà de negociar a la Mesa per a la reindustrialització de Nissan. Sánchez Llibre sí que avança que el fabricant de bateries elèctriques actuaria com a proveïdor de Seat, que fa unes setmanes va anunciar una inversió de 5.000 milions d'euros fins al 2025 a la fàbrica de Martorell per fer nous models elèctrics.
Més interessats
De fet, aquesta empresa no és l'única aspirant a rellevar Nissan a partir del 2022, ja que també es treballa perquè s'hi instal·li un fabricant de busos elèctrics o una altra marca automobilística, tot i que en aquests casos les converses es troben en una fase més "incipient". Sánchez Llibre puntualitza que no es tracta de Tesla, amb qui només han tingut un contacte "indirecte". "Tenim alternatives potents i competitives que van en la direcció que quan passi el 2021 puguem aportar projectes industrials importantíssims", assenyala el president de Foment del Treball, que aposta perquè Barcelona continuï sent el "clúster més important de la mobilitat i de l'automoció" de tot l'Estat.
En qualsevol cas, segons Josep Sánchez Llibre, "el primer que hem fet és buscar complicitats amb projectes internacionals que estan encantats de venir a Barcelona". Els principals aspectes que valoren els directius de marques estrangeres, especifica, són les infraestructures i la ubicació de la Zona Franca, propera al port i l'aeroport. En aquest sentit, es mostra "optimista" perquè el procés d'arribada d'una nova empresa es culmini amb èxit i deixa clar que sense l'acord de fa un mes entre la direcció de la marca nipona i els sindicats no seria possible.