• Empresa
  • Tesla, l'home més ric del món i els amos de l'asfalt elèctric espanyol

Tesla, l'home més ric del món i els amos de l'asfalt elèctric espanyol

Renault, Volkswagen, BMW i Mercedes segueixen, de lluny, el rànquing de matriculacions de cotxes elèctrics a l'Estat

A Espanya hi ha uns 180.000 vehicles elèctrics en circulació | EP
A Espanya hi ha uns 180.000 vehicles elèctrics en circulació | EP
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
30 de Desembre de 2025

En acabar el primer quart de segle, i a un lustre del 2030, és possible que Brussel·les hagi demanat als Reis una major penetració del vehicle elèctric al continent. Les dades són molt tímides: aquest tipus de vehicle ha aconseguit una quota del 18% en el mercat europeu, xifra que amaga una realitat desigual, en què països com Espanya, amb un 5% de penetració, es troben a anys llum de la seva completa adopció. “S’ha generat molt d’odi al vehicle elèctric. En el sector no ho acabem d’entendre, un cop fabricat ja no contamina, i una vegada ha circulat entre 20.000 i 30.000 quilòmetres, ja ha compensat les emissions produïdes durant el procés de fabricació”, explicava a VIA EmpresaMartí Salvador, director de la unitat de negoci de Floox, en aquest article.

 

Les xifres de penetració del 2023 a l’Estat es tradueixen en poc més de 180.000 vehicles elèctrics en circulació, segons dades facilitades per Estamos Seguros, la radiografia de l’activitat asseguradora espanyola. “És el reflex de polítiques fragmentades i una infraestructura insuficient que limiten el seu creixement”, adverteix el hòlding Grup Moure, qui defineix la mobilitat elèctrica com “una peça clau” en la lluita contra el canvi climàtic. És per aquest motiu que, acompanyats d’unes polítiques favorables, s’espera que els cotxes elèctrics augmentin a les carreteres i, en aquest context, el proveïdor d’historials de vehicles Carfax ha dut a terme una anàlisi per conèixer quines marques són les més populars a l’asfalt espanyol.

A Espanya hi ha uns 180.000 vehicles elèctrics en circulació

Tesla i l'home més ric del món

El CEO de Tesla, Elon Musk | EP
El CEO de Tesla, Elon Musk | EP

Indiscutiblement, Tesla és la marca més popular a l’Estat, amb un 18% de les matriculacions. El fabricant nord-americà, liderat per Elon Musk, va constituir fa poc més d’un any Tesla Spain Holdco per gestionar les seves participacions en empreses espanyoles des de Barcelona. Un dels principals moviments que Musk planejava a Espanya i que no només l’han portat a regnar en el mercat elèctric espanyol, sinó també a consolidar-se com la marca amb un quilometratge més elevat, assolint els 129.000 quilòmetres per vehicle -la mitjana estatal per al vehicle elèctric és de 82.000 quilòmetres-.

 

Amb un patrimoni de 243.700 milions de dòlars, Musk és l’home més ric del món, segons 'Forbes'

Musk és, segons Forbes, l’home més ric del món. Amb un patrimoni de 243.700 milions de dòlars, no només és la cara visible de Tesla -empresa de la qual posseeix un 13% de les accions-; ara també ho és de la seva empresa d’intel·ligència artificial xAI, de l’antic Twitter, X, de SpaceX i d’Optimus, el robot del futur. Si bé Musk va començar l’any sent la segona persona més rica del món, Forbes assegura que, a finals del passat maig, xAI va captar fins a 6.000 milions d’euros per part d’inversors privats, fet que li va permetre recuperar la categoria de la persona més rica del món, per davant del fundador d’Amazon, Jeff Bezos.

Renault aborda la mobilitat sostenible... des de la Moncloa?

El CEO de Renault, Luca de Meo | EP
El CEO de Renault, Luca de Meo | EP

Reprenent el rànquing automobilístic, la matriculació de Renault en el mercat del vehicle elèctric no representa ni la meitat de Tesla; és d’un 7%. Tanmateix, el fabricant francès és el segon amb més presència a l’estat espanyol quan parlem del cotxe elèctric, i compta amb un quilometratge mitjà de 72.000 quilòmetres, 10.000 menys que la mitjana espanyola. Com a curiositat, el passat octubre, el CEO de Renault i president de l’Associació Europea de Fabricants d'Automòbils, Luca de Meo, va mantenir una trobada a la Moncloa amb el president del govern espanyol, Pedro Sánchez.

La reunió, que també va comptar amb la presència del ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, el director de l'Oficina d'Assumptes Econòmics i G-20, Manuel de la Rocha, i el president de la Asociación Española de Fabricantes de Automóviles y Camiones (Anfac) i director general de Renault Espanya, Josep María Recasens, va ser destinada a l’anàlisi de la situació del sector de l'automoció a Europa, en àmbits com la descarbonització, la digitalització o la regulació, així com les mesures impulsades per l’Executiu a l’hora de fer front als reptes de la mobilitat sostenible a l’Estat.

Volkswagen, en tercer lloc (i "en perill")

L’any passat, Volkswagen va ingressar prop de 300.000 milions de dòlars | iStock
Volkswagen estudia el tancament de tres fàbriques i milers d’acomiadaments a Alemanya | iStock

El podi el tanca Volkswagen, que segueix de ben a prop el grup francès amb un 6% de les matriculacions i amb un quilometratge similar a la mitjana espanyola -recordem, de 82.000 quilòmetres-. El grup alemany va presentar a la primavera del 2023 l’ID.2all, un model de cotxe elèctric assequible que començarà a fabricar aquest entrant 2025 a la planta de Martorell, segons va confirmar la directora general de la marca a Espanya, Laura Ros, el novembre del 2023; una gran oportunitat per escalar posicions en el mercat del vehicle elèctric espanyol.

Així i tot, la situació del grup és convulsa: "Totes les fàbriques de Volkswagen a Alemanya estan en perill. Ningú de nosaltres pot sentir-se segur", va avisar recentment la presidenta del comitè d’empresa de Volkswagen, Daniela Carvahlo, qui va assenyalar el passat octubre que la companyia estudia el tancament de tres fàbriques i milers d’acomiadaments entre els més de 120.000 professional que el grup té a Alemanya. Una situació que no es preveu que tingui conseqüències en els centres catalans, entre els quals consta la fàbrica de Seat a Martorell, que és la tercera per volum de producció de Volkswagen a Europa.

BMW i Mercedes: el motor alemany tanca el rànquing espanyol

En quarta i cinquena posició del llistat consten, amb les mateixes matriculacions (6%) i en representació novament del país germànic, BMW i Mercedes. El seu quilometratge mitjà és inferior, amb 74.000 i 69.000 quilòmetres respectivament, i, segons Carfax, les dades d’aquests cinc models "reflecteixen a la perfecció” com el sector dels cotxes elèctrics “encara ha de continuar desenvolupant-se de cara al futur fins que la seva implantació total a les carreteres espanyoles sigui una realitat". El proveïdor d’historials de vehicles afegeix que “triar qualsevol model d’aquestes cinc marques pot ser una excel·lent opció per comptar amb un cotxe sostenible i adaptat al futur”. Serà 2025 l’any de l’electrificació a les carreteres?