• Empresa
  • Textil Olius, l'empresa catalana amb 180 anys darrere de la catifa del funeral d’Elisabet II

Textil Olius, l'empresa catalana amb 180 anys darrere de la catifa del funeral d’Elisabet II

Textil Olius és una de les poques empreses europees especialitzades en el feltre de llana natural i fabrica tot a Catalunya

Textil Olius són especialistes en feltres de llana | Cedida
Textil Olius són especialistes en feltres de llana | Cedida
Bernat Bella
Periodista
26 de Setembre de 2022

Els orígens de Textil Olius es remunten al 1841, quan Joan Soler Roca funda la primera empresa d’Espanya dedicada a la fabricació de cintes de carda, un producte essencial per la indústria tèxtil. 181 anys després, és una de les poques empreses d'Europa especialitzada en l'elaboració de feltre de llana i el seu nom ha arribat al gran públic per haver confeccionat la catifa vermella del funeral d'Elisabet II.

 

A la capital de la indústria textil

L'embrió de Textil Olius se situa a Sabadell, capital del tèxtil, i en plena revolució industrial a Catalunya. “Es comença amb una activitat bastant diferent de la que es fa avui en dia, com és el subministrament de cintes de carda, un producte auxiliar per la indústria tèxtil”, explica Ricard Artigas, actual director general de l'empresa i sisena generació.

Durant un segle, la companyia se centra en aquest negoci, abastint les nombroses indústries tèxtils que hi havia al país. “Hi havia molta demanda”, apunta Artigas.

 

Pioners amb la llana

El 1946 l'empresa fa un salt endavant i s'endinsa en el món del feltre de llana, un producte diferencial i que, a diferència del teixit tradicional, no es feia amb fil. “Es va veure que era un camp amb moltes aplicacions i poques empreses s'hi dedicaven”, explica el gerent.

La indústria, la confecció, els productes de neteja, l'automoció o fins i tot el tapet de les cartes són només alguns dels exemples on es troba aquest producte. També en disfresses o vestits regionals. En aquell moment l'empresa es rebateja com a Filtros y Tejidos Industriales SA, Fytisa i s'obre una fàbrica a Barberà.

Artigas: “L'empresa creix pel bon fer industrial, pel fet que es van introduint tecnologies de fabricació noves”

A partir del 1964 es comença a fabricar també feltre sintètic amb polièster en lloc de llana d'ovella. “Érem bastant únics a Espanya”, resumeix Ricard Artigas. Això garanteix un creixement consolidat: “L'empresa creix pel bon fer industrial, pel fet que es van introduint tecnologies de fabricació noves que et permeten augmentar el rang d'aplicacions i s'exporta”.

El naixement d'Olius

Durant aquells anys, Fytisa concentra la producció de tots els productes. Però la direcció decideix separar el negoci amb dues empreses i crea Textils Olius el 1980, per gestionar els productes amb feltre de llana: “Les aplicacions del feltre de llana en nivell de volum són més petits, però el valor és més elevat. El perfil de client són diferents. Estratègicament té molt més sentit”. És quan obren una fàbrica a Olius, on es trasllada tota la producció.

Això permet enfocar-se més en aquest producte exclusiu: a Europa hi ha molt poques empreses especialitzades. I es dispara l'exportació, sobretot pel continent i als Estats Units. Actualment, el 85% de la seva venda és fora d'Espanya, a una quarantena de països i arribant als cinc continents. I gràcies a la tecnologia que van incorporant, s'amplien les aplicacions i s'entra a mercats com l'ortopèdia, les màquines panificadores, la metal·lúrgia, les joguines, mobles o electrodomèstics.

De la indústria a grans marques de moda

“Te'l trobes a tot arreu, però la gent no el coneix”, resumeix Artigas. A banda de la indústria, el feltre de llana i sintètic d'Olius arriba també al món de la moda, amb una aplicació molt concreta: el coll de les americanes. Tot i no desvelar noms, destaca que treballen amb les grans marques.

I tot fet sempre des de Catalunya: quan hi havia la revolució industrial i l'època daurada del tèxtil fins a la crisi del sector de la segona meitat del segle XX o la globalització. “Sempre es va tenir clar que se seguiria fabricant des de Catalunya pel fet que és un procés que requereix molt coneixement”, emfatitza.

Al funeral de la Reina Elisabeth II

I la seva aposta per un producte d'alt valor afegit s'ha vist reflectida amb un fet històric i molt singular: el fèretre d'Elisabet II va passar per una catifa vermella feta amb feltre de Textil Olius. Una catifa de llana, feta a mida i 100% natural fabricada a Catalunya, de 250 metres quadrats. L'encàrrec va arribar d'un dels clients britànics de l'empresa, Casa Windsor, tot i que no sabien quina seria la seva utilitat. De fet, fa anys que treballen amb clients que subministren a la Casa Reial britànica.

Un d'ells és Casa Windsor, tot i que no s'imaginaven que la seva catifa seria protagonista en un dels funerals més importants de la història de la humanitat. “Ens va agafar per sorpresa”, reconeix Artigas, que es mostra molt satisfet: “Que el nostre producte s'utilitzi en un esdeveniment d'aquesta magnitud ens va enorgullir molt i ens va reafirmar que fem les coses ben fetes”.

Tot i això, també hi ha certa sorpresa amb el fet de tenir tanta repercussió mediàtica per aquest fet, quan tenen una trajectòria de gairebé dos segles i aquest no és el negoci principal: “L'aplicació per catifes és una part molt petita de tot el nostre ventall de productes i de les nostres vendes”. Tot i això, esperen que aquest fet els pugui donar més visibilitat i ajudar en el sector de les catifes.

Supervivents catalans

El sector del tèxtil havia estat el gran motor de Catalunya des de la revolució industrial i fins a la meitat del segle XX. Des de llavors, són moltes les empreses que han anat tancant les portes, mentre que altres s'han deslocalitzat. No és el seu cas. Ricard Artigas explica un dels secrets: “Ve donat pel nostre nivell d'especialització i pel fet que sempre s'ha cregut en el producte que fem i s'ha invertit per ser competitius. El nivell d'especialització és molt important”.

Com comentava, a Europa es poden comptar amb una ma, i sobren dits, les empreses amb l'experiència, producte i coneixement de Textil Olius. I l'aposta per la tecnologia també ha estat un vector fonamental. I ho continua sent, tal com assegura el gerent: “Un dels objectius clars que tenim és la digitalització, aconseguir tenir un procés industrial més digitalitzat i en un coneixement més granular de dades de producció”.

Artigas: “L'impacte és brutal per empreses tèxtils amb un ús intensiu de gas natural”

I l'altre gran repte és l'eficiència energètica i hídrica. Un camí que van emprendre fa temps, però que ara pren una nova dimensió amb els preus de l'energia: “L'impacte és brutal per empreses tèxtils amb un ús intensiu de gas natural”.

Però les perspectives són bones i aquest 2022 esperen acabar amb més de 13 milions d'euros de facturació (el 2021 en van ser 11). Tot plegat amb una plantilla d'un centenar de persones distribuïda entre la fàbrica d'Oliu i les oficines de Sant Cugat.