• Empresa
  • Threads, el Twitter de Meta: sortir del foc per caure a les brases

Threads, el Twitter de Meta: sortir del foc per caure a les brases

Meta entra a competir frontalment amb Twitter i llança una aplicació que encara no està disponible a Europa

Meta entra a competir frontalment amb Twitter amb el llançament de Threads | VIA Empresa
Meta entra a competir frontalment amb Twitter amb el llançament de Threads | VIA Empresa
Barcelona
07 de Juliol de 2023

Ja fa uns mesos que la xarxa va plena de rumors –i fins i tot captures de pantalla– del nou clon de Twitter que Meta –l’empresa de Mark Zuckerberg, Facebook i Instagram– estava preparant. Tot i que inicialment el nom en clau de l’aplicació era “Barcelona”, ja fa unes setmanes que es va rebatejar a Threads

Aquest anunci que Meta entrava a competir frontalment amb Twitter va fer que, no sabem si de broma o seriosament, la testosterona d’Elon Musk es disparés fins al nivell de reptar Mark Zuckerberg a un combat cos a cos.

Zuckerberg, que tot sia dit, practica jiu-jitsu regularment, va acceptar el repte de manera gairebé immediata amb una publicació de resposta en el seu compte d’Instagram on demanava l’amo de Twitter que triés hora i lloc.

Més enllà de l’escalfament mutu, des d’aquest dijous Threads ja està disponible per a iPhone i Android… Excepte a Europa, doncs la nova aplicació de Meta no compleix amb la legislació europea relativa a la recollida i compartició de dades entre aplicacions.

Per començar a fer servir Threads cal que l’usuari disposi d’un compte d’Instagram. Un cop identificats, l’aplicació permet als usuaris decidir si volen seguir els mateixos comptes que a Instagram, en cas que aquests disposin d’un perfil de Threads.

Interface de Threads | Cedida
Interfície de Threads | Cedida

A nivell visual i funcional, Threads és força similar a Twitter. Hi ha alguns canvis de nomenclatura, com ara que els Tweets es diuen Threads –òbviament– o els retweets Re-Posts. A més, cada “fil” –serà aquest l’equivalent en català a “piulada”?– pot tenir fins a 500 caràcters envers els 280 que permet Twitter per als seus usuaris gratuïts.

De la mateixa manera que a Twitter, a Threads els usuaris poden seguir altres usuaris, blocar-los, restringir-ne les interaccions o fins i tot filtrar determinades paraules.

Pel que fa a les dades multimèdia, un fil pot incloure imatges i vídeos de fins a 5 minuts.

En les primeres hores del seu llançament, Meta ha informat que s’han activat més de 30 milions de comptes a Threads, entre els quals hi ha els de marques populars com Netflix, HBO o Billboard, a més de famosos com Shakira, el xef Gordon Ramsey, Oprah Winfrey, Kim Kardashian, Will Smith, Jennifer Lopez o el Dalai Lama.

En les primeres hores del seu llançament, s’han activat més de 30 milions de comptes a Threads

És ben curiós com d’entrada Threads ha estat rebuda com a un possible successor de Twitter. Sembla que hem oblidat com abans que el seu comportament i excentricitats convertissin Elon Musk en una perillosa caricatura dels malvats arximilionaris de pel·lícula, aquest paper l’ostentava de manera indiscutible Mark Zuckerberg.

Per tant, per més que Twitter hagi seguit un camí erràtic en els darrers mesos, fins i tot alguna caiguda a escala global, seria un error considerar que Threads és una alternativa més fiable i segura.

De fet, donant un cop d’ull als informes sobre les dades estadístiques i d’usuari que recopilen ambdues aplicacions, ens adonem que cap de les dues es pot considerar un garant de la privadesa.

Información sobre el tratamiento de los datos en Threads | Cedida
Informació sobre el tractament de les dades a Threads i Twitter| Cedida

I llavors? Quina és l’alternativa?

De moment, ningú sap del cert si Threads aconseguirà menjar-se part del pastís de Twitter. La base d’usuaris de Meta és molt més gran que la de l’empresa de Musk que, en canvi, compta amb una comunitat activa i robusta.

No obstant, existeixen algunes alternatives més enllà dels dos gegants. Segurament les dues més importants, Mastodon i Bluesky. Tècnicament, totes dues funcionen en forma de xarxa federada, és a dir, no tenen un servidor central, sinó diferents instàncies que podríem considerar petites comunitats dins la xarxa, que poden interconnectar-se –i blocar-se– entre si.

La clau de l’èxit de les aplicacions socials rau en la quantitat d’usuaris que són capaces d’arrossegar

A partir d’aquí, Mastodon és un projecte de codi obert mentre que Bluesky és una iniciativa de Jack Dorsey, cofundador i antic director general de Twitter.

Com acostuma a passar amb els projectes de codi obert, Mastodon pot resultar més complicat per a usuaris no tècnics, tot i que cada cop existeix una comunitat més activa, fins i tot aquí a Catalunya. Pel que fa a Bluesky, de moment està en fase beta, a la qual només es pot accedir mitjançant una llista d’espera o una invitació d’un altre usuari.

De moment, encara que el futur no s’auguri massa prometedor, caldrà esperar a veure quins canvis fa Threads en la seva política de tractament de dades i quina adopció té arreu del món. Al cap i a la fi, la clau de l’èxit de les aplicacions socials rau en la quantitat d’usuaris que són capaces d’arrossegar, amb la dificultat afegida que, quan aconsegueixen captar un usuari, si aquest no hi troba prou quantitat de perfils i continguts interessants, serà molt complicat que torni.