La vulnerabilitat dels usuaris dels vehicles de mobilitat personal (VMP) a les ciutats és encara més gran quan comparteixen espai amb la resta d'automòbils. Per reduir els riscos, les metròpolis estan incrementant cada vegada més la xarxa de carrils exclusius per aquest tipus de vehicles. De fet, a la ciutat de Barcelona, el carril per a bicicletes assolirà els 273 kilòmetres per al 2023; d'aquests, els últims 33 kilòmetres s'hauran afegit en els dos últims anys. Malgrat tot, hi ha encreuaments i situacions de contacte en les quals l'usuari de VMP juga en desavantatge respecte a altres vehicles. Per això, els cinc fundadors de Ticc Mobility van agafar un element de prevenció fonamental en el cotxe i el van adaptar per bicicletes i patinets: els intermitents.
No són, a més, uns intermitents normals. Sinó que els han fet intel·ligents: indiquen el moviment en funció de cap a on gira el cap l'usuari. Les bicicletes i els patinets no aporten la mateixa confortabilitat que els automòbils: requereixen d'un ús més constant de les mans, i això complica l'ús d'intermitents. Però Ticc Mobility ha desenvolupat un dispositiu que s'enganxa a qualsevol tipus de casc i que té llums de posició i d'intermitència.
"Volíem que fos un dispositiu smart, molt fàcil de fer funcionar, que permetés que l'usuari que està utilitzant tingui les mans al volant i la vista a la carretera", explica Sergi Paez, cofundador i CEO de Ticc Mobility. Sobre l'adaptabilitat del dispositiu a qualsevol casc, Paez indica que ells no volien "obligar la gent a comprar-se un altre casc", sinó que cadascú utilitzés el seu i n'enganxés el dispositiu. La bateria té una autonomia d'entre una i dues setmanes, si s'utilitza de mitjana entre trenta minuts i una hora al dia.
Dels 400 als 2.000 dispositius, el primer salt
La startup, que va ser una de les sensacions del 4YFN 2022, on va assistir de la mà de Barcelona Activa, van llançar el primer producte al mercat el novembre del 2021. Primer, només disponible a través de comerç electrònic, i després també presencialment. A l'actualitat Ticc Mobility compta amb dos punts de venda a Barcelona i un a Sabadell. I està a pocs dies d'iniciar una expansió per tota Espanya amb 15 nous punts de venda. A l'estiu Saez preveu que la xifra s'incrementi fins als 25 punts, a través d'acords amb retailers. També estan acabant de tancar acords per fer l'expansió presencial també per la resta d'Europa.
Entre els seus principals clients, per nacionalitat, destaquen diferents països d'Europa, Mèxic i els EUA, però en l'estratègia d'expansió presencial, es decanten per Europa. Primer volen obrir el màxim de punts de venda a Espanya, "després França i Portugal, de manera imminent" i, més endavant no descarta Dinamarca, Holanda i Alemània, països amb qui estan mantenint converses.
Tot i el canvi de fàbrica i la crisi dels microxips, el preu no canviarà
La startup iniciarà en breu la segona tanda de fabricació i, a més, ho farà apropant-se a casa. Si la part electrònica de les primeres 400 unitats es va fabricar a Mèxic, de les properes es farà a Barcelona. El volum d'aquesta segona tanda podria arribar a les 2.000 unitats. Tot i el canvi de fàbrica i la crisi dels microxips, que Paez assegura que l'han patit i la pateixen, el preu no canviarà: es mantindrà en els 50 euros.
L'oportunitat d'un ecosistema
El teixit empresarial i innovador especialitzat en mobilitat està vivint una època daurada impulsada per la transformació energètica i els nous hàbits de consum i de mobilitat, fet que està provocant un auge de nous actors. Aquest ecosistema és, de fet, una altra oportunitat per a Ticc Mobility per trobar partners que facin difusió de Ticc o que incorporin el dispositiu a la seva flota. És el cas d'empreses de lloguer de patinets, per exemple, o d'assegurances de bicicletes.
Malgrat que fins ara s'han finançat amb recursos propis, la gana de créixer i escalar el producte els ha fet canviar de parer i estar oberts a captar inversió de tercers. Les perspectives de creixement són altes, no només pel dispositiu actual sinó perquè no se'n descarten futurs desenvolupaments d'altres dispositius relacionats amb mobilitat.