La presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Laia Bonet, ha remarcat l'aposta "valenta i ambiciosa" de l'organisme per acabar enguany amb un 25% de la flota d'autobusos amb zero emissions, inclosos els elèctrics. Així ho ha dit en la presentació del primer "d'una bateria de 36 busos d'hidrogen verd" de la casa Solaris Bus Ibérica. Bonet ha subratllat que es tracta d'un pas "molt important per a la descarbonització" del transport públic. A aquest nou vehicle, que és estàndard (de 12 metres), s'hi sumaran dos més articulats a finals d'any. La presidenta de l'operador ha detallat que el cost d'aquesta trentena de busos ha estat de 23,8 milions d'euros, finançats pel fons Next Generation.
Bonet ha precisat que aquests nous vehicles cobriran la línia V19 (Barceloneta-plaça Alfonso Comín) i que la resta que s'incorporin al parc públic se'ls assignarà un recorregut "en funció de la necessitat". D'aquesta manera, les línies V19 i l'X1 (Centre-Francesc Macià-Centre-Glòries) funcionaran "únicament" amb hidrogen verd. Aquesta última ja disposava de vuit vehicles amb aquest combustible.
La presidenta de l'operador ha detallat que el cost d'aquesta trentena de busos ha estat de 23,8 milions d'euros
Bonet ha recordat que el primer vehicle amb aquesta energia es va posar en funcionament l'abril de 2022 (amb unitats d'una altra firma) i quan s'incorporin els 36 de Solaris, per la capital catalana i els seus voltants circularan 46 busos. "S'ha de buscar la millor opció per descarbonitzar" aquest sector, ha insistit Bonet.
A més dels 36 autobusos de 12 metres, TMB afegirà dos d'articulats del mateix fabricant (per un import d'1,8 milions d'euros) que s'espera que estiguin en marxa aquest mateix 2024.
Diferències amb el bus elèctric
El responsable d'innovació i nous projectes de TMB, Mario Canet, ha concretat que entre les diferències entre el bus elèctric i el d'hidrogen verd és que "el temps de càrrega és de vuit minuts i permet circular durant tot un dia". També "és un vehicle més lleuger" i "la infraestructura que requereix és discreta, quan un d'elèctric necessita un carregador i l'alimentació", però que, en el cas d'una cotxera, la demanda "és molt important", ha rematat.
Així mateix, Canet ha explicat que utilitzar aquest material com a combustible permet "utilitzar excedents d'energia". És a dir, segons ha dit, "actualment hi ha moltes hores del dia que la producció de renovables està per sobre de la demanda" i el que es fa és "aturar" la producció, però "la millor opció és produir hidrogen". D'aquesta manera, "es pot emmagatzemar" per utilitzar-ho posteriorment per a la indústria, la mobilitat o tornar a generar electricitat.