Les joies i els rellotges no passen de moda. Aquesta és la conclusió que podem extreure de l'èxit de la joieria Tomàs Colomer de Granollers nascuda l'any 1870 a Granollers i que sempre ha estat en constant creixement. 145 anys d'història que han vist com el negoci s'ha estès a Barcelona on l'empresa catalana hi té dues botigues al centre de la ciutat. Un camí més que centenari que li ha valgut varis reconeixements en les darreres dècades per part d'entitats empresarials i institucions. Sis generacions de la mateixa família ja han treballat en el negoci i els establiments venen productes de marques de joies i rellotges de tot el món, mentre que l'empresa també compta amb tallers propis.
El turisme s'ha convertit en un dels principals públics de Tomàs Colomer a les botigues de la capital catalana. L'empresa vallesana aposta per l'artesania i les noves tendències i mostra d'això és el concurs que fa dos anys que organitza per a estudiants i professionals del sector que exposen les peces que fan de pròpia creació. El negoci preveu un creixement gràcies a la millora de la situació econòmica i a la nova moda emergent de les joies que asseguren que està començant.
Història centenària amb la família com a base
Tomàs Colomer va néixer l'any 1870 al carrer Anselm Clavé de Granollers com una joieria senzilla on s'hi venien rellotges. El context econòmic de l'època i el fet que el negoci tot just acabava d'obrir feia impensable arribar a pensar que 145 anys més tard, la botiga seguiria en el mateix local sent tot un referent en el sector i hauria ampliat les seves vendes a la capital catalana. Amb un model de negoci familiar, el tracte amb el consumidor és també familiar i hi ha clients fidels que compren periòdicament des de tota la vida. "Sempre hem anat creixent i hem fet d'una passió la nostra professió. Donem un tracte proper i personalitzat als clients que es torben en un clima relaxat, i alguns dels de tota la vida han reaparegut després d'anys absents per culpa de la crisi, cosa que és una gran alegria", explica l'Asun Beya Colomer, besnéta del fundador Tomàs Colomer Giralt i cinquena generació que dirigeix el negoci juntament amb la seva germana, mentre que la sisena generació ja hi treballa.
"Estem satisfets de l'evolució que ha fet l'empresa perquè, a més, tenim una variada gama de preus i estem oberts a tot tipus de públics, tot i que, culturalment, el nivell del client acostuma a ser mitjà i alt", assegura Beya. Des de regals fins a comprar obsequis per a un mateix, els consumidors dipositen la confiança en la joieria i la resposta és una estricte confidencialitat en els afers personals i de tracte personal, ja que, al llarg dels anys, hi ha hagut anècdotes "per escriure un llibre", afirma Beya, com ara problemes d'herències, joies oblidades en hotels o casos d'infidelitat. "Has d'anar amb molta cautela en aquests casos perquè a vegades hi ha en joc la privacitat del client", asegura Beya. "Vam tenir el cas d'un home que va comprar dos rellotges per a dues dones amb les que mantenia una relació alhora i elles van coincidir a la botiga per venir a canviar el model", explica Beya entre riures.
Tomàs Colomer Giralt va fundar l'any 1870 la joieria a Granollers
L'expansió a Barcelona, clar punt d'inflexió
L'empresa vallesana no parava de créixer i cap als anys 50, el pares de la Asun Beya van tenir la visió d'estendre el negoci en algun altre indret que es trobés en una bona zona comercial. Va ser llavors quan la joieria va obrir dues noves botigues a Barcelona, situades al Portal de l'Àngel i al Passeig de Gràcia, un lloc estratègic de pas, cosa que ha comportat un constant increment dels ingressos del negoci. "Valorem molt positivament l'experiència a Barcelona perquè quan el mercat nacional ha fallat, ha vingut el turisme de qualitat i ens hem salvat. Sense aquests dos locals, la botiga de Granollers estaria en pitjor situació", afirma Beya.
En aquest sentit, la responsable de la joieria creu que, malgrat que Granollers estigui en un punt estratègic amb esdeveniments propers com la Fórmula 1, "no es potencien suficientment" les capacitats de la zona. Beya assegura que, després d'uns anys "incerts", el negoci torna a remuntar i es preveu un nou creixement de la facturació per aquest 2015. "Últimament no parem de treballar!", expressa Beya. Les tres botigues compten amb prop de 25 treballadors i últimament la feina i el flux de clients han incrementat "considerablement" amb "feines petites" com poden ser les reparacions de joies i rellotges fins a grans vendes, per exemple, de productes d'alta gama.
Precisament, el turisme és un dels sectors més importants per a Tomàs Colomer. Cada any, les botigues de Barcelona reben estrangers sobretot de Rússia, Estats Units o Holanda, així com gent del països nòrdics o àrabs. De fet, molts d'ells venen un cop a l'any a les botigues ja que aprofiten la seva estada a la Costa Brava per baixar a Barcelona i fer les compres, mostrant un nivell adquisitiu alt. Però per mantenir-se al nivell de l'exigència del turista, l'empresa aprofita els viatges a l'estranger per aprendre d'altres estils i participa en fires internacionals, on s'ha pogut constatar la millora econòmica. "Fa uns anys feia pena perquè no trobaves negocis del teu país a les fires, però ara sempre en som uns quants que coincidim, cosa que demostra que el sector s'està animant", explica Beya.
Aposta per l'artesania i l'emprenedoria
Tot i que la majoria de productes en estoc de les botigues de Tomàs Colomer són de marques, l'empresa fabrica col·leccions pròpies d'anells i joies. En els locals de Barcelona s'hi troben els tallers on, a més, s'hi fan reparacions o es reformen joies que han quedat antiquades transformant-les en peces modernes per poder lluir a qualsevol lloc. "Els tallers són importants perquè tenen la nostra identitat amb unes bones mans que reparen tot tipus de joies, rellotges i el que faci falta", explica Beya, que afegeix que compten amb un mestre rellotger format a Suïssa i Espanya així com amb un joier propi. De fet, el bon recorregut del negoci va fer que l'any passat s'inaugurés un museu a la botiga de Granollers on es mostra en imatges, antigues eines, anuncis i productes centenaris la història de la joieria. L'element més important que s'hi pot veure és, sens dubte, el rellotge centenari dissenyat l'any 1870 pel fundador que encara funciona.
L'artesania, però, té el seu gran pes en el concurs que des de fa dos anys organitza l'empresa, que enguany ha celebrat la segona edició del Premi Barcelona de Joieria. Un certamen propi que està agafant pes en el seu entorn i que està dirigit a estudiants de joieria i professionals del sector. Els candidats (aquest any se n'han presentat més de 80) presenten peces i creacions pròpies, i el premi és l'exposició de les joies dels guanyadors als aparadors de les botigues Tomàs Colomer així com la seva posada a la venda. "Nosaltres donem peu a emprenedors artesana de nova creació de joies. Les peces guanyadores es venen bé perquè a la gent li fa gràcia comprar productes premiats", assegura Beya. Els premis es van donar aquest mes juliol i es van presentar persones provinent de tot Espanya i d'altres països, i l'objectiu del concurs és apropar el món educatiu i professional així com el de donar suport a les noves idees.
Estar a la última i aprofitar el repunt de les joies
Tomàs Colomer està immers en un canvi constant amb l'objectiu d'oferir novetats al client. El local de Granollers es va reformar fa un temps mentre que a Barcelona s'ha canviat recentment la decoració, factor clau de cara al públic, amb llums de leds per il·luminar els productes ja que és la última tendència i no danya els materials que contenen les peces. "Ja estem plantejant noves formes de redecorar els establiments. Sempre ens estem movent perquè la presentació del nostre gènere és molt important", afirma Beya.
Si bé el món de la rellotgeria ha estat durant els últims anys en un nivell elevat de vendes, ara és el sector de la joieria "s'està despertant" i es tornen a valorar les peces precioses. "La moda de les joies està tornant, la gent les està redescobrint", explica Beya. Una tendència que avala la dura feina feta durant aquests darrers 145 anys per Tomàs Colomer a base d'esforços per part de totes les generacions." S'ha de treballar moltes hores i estudiar molt perquè funcioni una empresa com la nostra que, a més, compta amb la devoció, emoció i passió dels seus responsables per tirar-la endavant", conclou Beya.