Amb un taller a la cuina de casa i repartint les comandes en bicicleta per la província de Barcelona. Aquest és l'origen de Torras el 1951 a Caldes de Montbui i que dècades després s'ha fet un nom de prestigi i exclusivitat en el món de la moda, especialment en les jaquetes de pell. El 2020 es va veure abocada a un concurs de creditors i Sonia Caballero va assumir el repte de reflotar una de les marques més conegudes i reconegudes i que va arribar a estar a les millors botigues de Tòquio a Nova York.
"El que ha fet molt bé Torras és mantenir l'essència i l'ADN. Veus una peça de roba i saps que és Torras, han fet que sigui una marca reconeixible i això és molt díficil", emfatitza Sonia Caballero.
Una emprenedora als anys 50
Josefa Torras i el seu fill Joan Serra van crear la marca Torras el 1951 per elaborar peces de roba de punt, una moda que arribava d'altres països. Preparaven les comandes a la cuina de casa seva i ho venien en bicicleta per la província de Barcelona. "No tenien cap experiència en el tèxtil, però a les cases hi havia màquines cosidores i van començar així", explica l'actual responsable de l'empresa.
Poc després d'engegar el projecte, Torras va innovar amb l'elaboració de roba combinant pell i punt: "No existia a escala internacional i els va diferenciar". Ja des dels anys 60, la marca es trobava en països d'arreu del món. "Es van posicionar en mercats molt importants en el luxe assequible", explica Caballero. Llavors, ja estaven instal·lats en una fàbrica a Terrassa.
De Caldes al món
Torras estava especialitzada en la moda de pell, punt i pell i punt combinat i destacaven les jaquetes i els jerseis. Als anys 70 es va consolidar la internacionalització i la seva roba va triomfar als Estats Units, Rússia, Japó, Sud-àfrica, Emirats Àrabs, Mèxic i per Europa. "Van arribar a més de 150 botigues de primer nivell, exportaven a gairebé tot el món", recalca Sonia Caballero, que emfatitza que el net dels fundadors, Josep Maria Serra, va portar Torras a les botigues de luxe de les millors ciutats del món.
Sonia Caballero: "Torras ha estat molt més reconeguda a l'estranger"
Va ser als anys 80 quan van incorporar les jaquetes 100% de pell i que van suposar un dels trets distintius de Torras. La qualitat del material i els seus patronatges eren únics i molt atractius. "Torras ha estat molt més reconeguda a l'estranger", reconeix Caballero, que afegeix que són moltes les generacions que han gaudit de les jaquetes i jerseis de la marca: "Molts homes encara tenen les jaquetes que es van comprar fa molts anys". Un valor de defensa de la slow-fashion, davant d'una tendència dels últims anys de consumisme i peces que duren poc més que una temporada.
Torras va arribar a ser 250 treballadors i fins i tot va obrir botigues pròpies per Espanya i Milà. Als anys 2000 modernitzen la seva moda i incorporen qualsevol peça de roba com pantalons, complements, camises, etc.
El cop fort
La facturació superava els onze milions d'euros i al voltant d'un 70% era exportació, però tot plegat implicava una gran infraestructura de personal, logística i industrial. Però el 2013, després de la crisi financera mundial, es va veure abocada a un concurs de creditors que va posar en perill la supervivència d'una marca històrica.
Fins que el 2020 va aparèixer Sonia Caballero: "Coneixia l'empresa des de fa vint anys, com a assessora i com a compradora. I vaig decidir apostar-hi i invertir-hi". Però tenia clar que era necessari un canvi de model, passant d'un fabricant tèxtil amb molts treballadors a una estructura molt petita centrada en el disseny i l'externalització de la producció. I tornant a les jaquetes de pell.
Caballero: "Era una marca reconeguda a escala internacional i és molt difícil aconseguir-ho amb una nova marca"
"Era una marca reconeguda a escala internacional i és molt difícil aconseguir-ho amb una nova marca. Vaig pensar que amb una nova forma, se li podria treure suc i seguir desenvolupant", explica Caballero, que creu que amb un negoci més petit hi ha més capacitat d'adaptació. Ara a Terrassa tenen les oficines, des d'on fan els dissenys. I també tenen un showroom a la cocapital vallesana i a Milà. La fabricació és en tallers i fàbriques nacionals i europeus.
"Controlem molt el disseny, que és l’ADN de Torras", afirma Caballero, que també estan apostant fort ara pel comerç per internet. El 2023 es va incorporar a l'empresa Josep Maria Serra, net de la fundadora.
Quatre anys després i amb la Covid pel mig, han recuperat presència a Estats Units, Canadà, Mèxic, Guatemala, Europa, Japó, Egipte o Sud-àfrica. Estan en unes 75 botigues al món i a més d'una vintena a Espanya, una xifra que esperen duplicar.
La pell del futur
Una de les apostes de Torras és la sostenibilitat. Ara han llançat la nova marca Vegbiker, que es diferencia per ser "ètica i sostenible" i per oferir una varietat de colors àmplia i alegre que s'alinea amb la seva voluntat de rejovenir la moda: "Hem volgut donar vida i color a la pell". La seva diferenciació és que segueixen un procés de curtació vegetal i responsable amb el medi ambient i que la pell s'aprofita de restes de la cadena alimentària.
"És un tema de responsabilitat. El llegat que deixem és també el que hem fet a la nostra vida", emfatitza. De fet, també estan impulsant una recerca a la universitat per aconseguir una pell 100% vegetal a partir de residus agrícoles: "La innovació, la investigació i la recerca està en el nostre ADN".
D'aquesta manera Torras es vol tornar a col·locar com un referent en la pell i en les jaquetes, apostant per un producte de qualitat i durador que planti cara al malbaratament de la moda: "Generem molts residus actualment a escala planeta i hem de donar segones vides"